150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Diskusní fórum pro příznivce motocyklů MZ
Odpovědět
Rokony
Příspěvky: 50
Registrován: čtv 21. kvě 2015 19:15

150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od Rokony »

Dnes jsem se konečně dokopal k upevnění plandajícího regulátoru dobíjení, a to samořezem do hliníkového futrálu sání pod sedlem.
Pak jsem motorku na zkoušku navroubnul... Na sytič pěkně chytla, párkrát jsem ji protočil a pak najednou přestala chtít do otáček do té míry, až běžela už jen na volnoběh, bez ohledu na polohu rukojeti plynu. Jen se měnil zvuk volnoběhu, při zvedlém šoupátku zněl volnoběh dutě a pozvolna se to dusilo. Rozebral jsem tedy karbec, profouknul trysky, smontoval a po nastartování to samé.
Napadlo mě sundat sedlo a kouknout se, jestli není něco s tou elektrikou, protože jsem s ní hejbal. I když si nějak neumím představit, jak by porucha na elektrice způsobovala, že to běží jenom na volnoběh. Nic jsem nenašel, tak jsem to zas nakopnul a všecko v pořádku. Krásně to jde do otáček jako před tím. Nechápu. Takhle můžu jenom čekat, až se to zas projeví.:(
Mimochodem, jak jsem měl karbec dole, našel jsem tam obráceně nasazené těsnění mezi karbecem a válcem. Krásně překrývalo dobrou třetinu sání...

Majkl
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27. led 2013 19:27

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od Majkl »

Co tam máš za regulátor?!

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
se mě to chovalo jeden čas podobně. Volnoběh v poho, do otáček ne, karbec v cajku a jiskru to házelo, svíčka mokrá a pak to začlo vynechávat i na volnoběhu.
Chyba byla v indukčce, byl přerušený sekundár. Nejprve přeskočila jiskra ve vinutí a pak teprve na svíčce.
Zkus změřit indukčku - primár by měl mít do 5 Ohmů, sekundár tuším 5 kOhmů. Nemusí to sice nutně vypovídat o tom, že je indukčka OK, ale pro základ hledání to stačí.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Rokony
Příspěvky: 50
Registrován: čtv 21. kvě 2015 19:15

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od Rokony »

Majkl: Nevím co je to za regulátor, bleděmodrá plastová krabička. Uvnitř je plošňák s elektronikou. Nemyslím si ale, že by to bylo regulátorem.
AresMlok: Mám tam cívku VAPE, čili asi primár nezměřím. Zkusím proměřit aspoň sekundár a uvidíme...
Díky

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
kouknul jsem se na zapojení Vape - to máš zřejmě SZ09. Tady asi jediné - důsledně ukostřit co ukostřené má být a zkontrolovat kabely, jestli nejsou někde uklepané, zoxidované nebo porušená izolace. Vape si chrání vnitřní zapojení, tak nějaký měření bude asi složitější. Primár cívky se skládá z červeného kabelu a země (kostry) a tady je zakopaný pes, protože to jde přes elektroniku zalitou v indukčce. Navíc to vypadá, že snímač v okamžiku průletu palce generuje napětí do žlutého kabelu zesilované indukčkou. To by změřit asi šlo.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Rokony
Příspěvky: 50
Registrován: čtv 21. kvě 2015 19:15

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od Rokony »

Teď jedu na dovču a zároveň dávám motor na repasi kliky, takže další budu řešit až tak za 14 dní.
Zatím díky!

Rokony
Příspěvky: 50
Registrován: čtv 21. kvě 2015 19:15

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od Rokony »

Tak jsem už namontoval motor zpátky, navroubnul a dělá to pořád... ale vždycky až po zahřátí. Popíšu to bod po bodu:
Studenej motor, dám sytič a nakopnu. Krásně jde do otáček.
Jak se začne motor zahřívat, jde vytočit jen do stále nižších otáček. Po vytočení jakoby zdechne a chytne se až ve volnoběžných otáčkách.
Při tom dušení se vždycky začne hulit z výfuku.
Na finále už se dusí a čudí, jen se dotknu plynu.
Když chcípne, jde nahodit pěkně, jakoby se to volnoběhu vůbec netýkalo.
Po vystydnutí jde zas chvíli dobře, až do zahřátí.
Nejde o moc velké zahřátí, taková teplejší vlažná a už to blbne.

Karburátor vyčištěný, sekundár cívky má 6,8 kΩ, svíčka nová. Nový snímač VAPE je tam stejně jako ten původní, nic jsem nešteloval.
Zkusmo tam dám ten starej.
Ještě mě napadlo že se kouknu osciloskopem na signál ze snímače, jestli po zahřátí nepřestává dávat.
Nějaké další nápady?
Díky...

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
zavírá Ti sytič? Tj. těsní gumička?
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Rokony
Příspěvky: 50
Registrován: čtv 21. kvě 2015 19:15

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od Rokony »

Tak osciloskop ukázal stále stejnou amplitudu signálu ze snímače i během dušení, takže snímač v pořádku.
Došteloval jsem předstih z 5mm na cca 3mm, ale moc si od toho neslibuju.
Problémy s kostrou. Přijde mi divný, že kostra baterky vede přes pojistku! Tedy abych byl přesný, + vede přes 30A a - přes 10A, to je naprostá kravina. Odpojím - od pojistek a přidělám přímo na kostru.
Včera jsem měřil kostru od - pólu k motoru a odpor by kolem 70Ω. Všechny kostřící body jsem očistil, prostříkl HD a rázem byl odpor 0,6Ω, jenže po zkoušce motoru byl odpor zase až 150Ω!!
Mám podezření na přechoďáky ve fastonech, v místech nacvaklých káblů.
Všecko to budu muset řádně proletovat.

Na sytič se mi to nezdá, protože uchcaná motorka větčinou blbě startuje za tepla. Tohle nastartuje hezky i teplý, ale jede jen v nízkých točkách.
ALE, trochu protýká jehlovej ventil. Když nechám kohoutek otevřený, začne se dělat na spodku plovákové komory kapka.
Nemůže to být přetékáním komory?

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od AresMlok »

Jj, měla to být asociace na příliš bohatou směs...
Natáhl jsem si zem/kostru a hlavní světlomet 4 mm[sup]2[/sup]. Spínačku a některé další větve ve 2,5 mm[sup]2[/sup]. Proletovaný mám vše, co mělo smysl. Pojistky mám na hlavním okruhu (tj. baterie) jištěný 15 A pojistkama - obě větve. Doporučuju neměnit, byť se to může jevit jako zbytečný. Raději pořádně zpacifikuj pojistkovou skříňku.
Po vytrhání a znovu zapojení (vč. úprav výše) nyní elektrika zcela bez problémů. Jediný co ještě zlobilo byl snímač otáček, ale to by měla definitivně vyřešit nynější 4. generace :-) Relevantní to bude tak za dva měsíce...
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Rokony
Příspěvky: 50
Registrován: čtv 21. kvě 2015 19:15

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od Rokony »

Karburátor jsem opět vyčistil a seřídil plovák, nasadil novou gumu do sytiče. Přestal sice přetékat, ale dusilo se to stejně, jako před tím.
Dočetl jsem se ale o možnosti, jak detekovat jiskru během chodu motoru s použitím obyčejné doutnavky, která se zapojí sériově mezi svíčku a faju, což jsem taky hned provedl.
Po navroubnutí motor opět předvedl parádní volnoběh, doutnavka blikala do rytmu zápalů.
Při pokusu o zvýšení otáček se to začalo dusit jako obvykle a tady bylo už jasno. Doutnavka přestala blikat a začala, až se zase motor chytl ve volnoběhu.
V mezipoloze, na jemné přidání plynu, to jakoby "čtyřtaktovalo", pravidelné výbuchy mezi dušením (jakési tuc-tuc-tuc :) ) doprovázené blikáním doutnavky při jednotlivých zápalech.
Takže teď soustředím pozornost na zapalování. Doufám, že není v kchejlu cívka...

Edit: tak cívka to nebude, když odpojím buzení alternátoru (kabel DF), tak to jde do otáček normálně.

Majkl
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27. led 2013 19:27

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od Majkl »

A to začlo dělat z ničeho nic? Samo od sebe? Jezdilo to předtím v pohodě?

Rokony
Příspěvky: 50
Registrován: čtv 21. kvě 2015 19:15

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od Rokony »

Majkl: to popisuji v prvním příspěvku tohoto vlákna, po upevnění plandajícího regulátoru. Regulátor byl proto první podezřelý, vyměnil jsem ho za starý dobrý relátkový.
Jenže porucha se tím nespravila. Motorka dobíjí normálně, (12-15V), tak nevím, jak by se na tom, že se to dusí, mohl regulátor ještě jinak podílet.
Napadají mě dvě další možnosti: prvně je možné, že blbne usměrňovač a elektronika cívky nevydejchá větší zvlnění napětí, a nebo je snímač nějak rušenej altíkem, ač dává impulzy.
Předtím jezdila jak víno.

Rokony
Příspěvky: 50
Registrován: čtv 21. kvě 2015 19:15

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od Rokony »

Takže usměrňovači nic není, ale očistil jsem spínací kontakty v regulátoru, (dal jsem tam na zkoušku starý relátkový regl), a rázem jde motor do otáček.::o Ovšem není to ono, jde sice už do otáček, ale běží jaksi ztěžka.
Když odpojím to buzení, hned si motor začne brblat daleko lehčeji a veseleji.
Jsem rád aspoň za dílčí zlepšení, ale stále mi není jasné, v čem je vlastně hlavní problém.

Edit: zkoušel jsem nový regulátor a stále stejné. Zkoušel jsem jinou baterii, novou gelovku (jen na chvíli, nemají to moc rády) a stále je to stejné.
Zkoušel jsem na střídačku za chodu odpojovat vždy jednu fázi od altíku, motor se trochu odlehčil, ale je to při odpojení kterékoliv fáze stejné.
Dotaz: jak moc se normálně hřejí diody? Po chvíli volnoběhu jsou budící výrazně teplé a prostřední plech usměrňovače taky začíná hřát (ne pálit).
Mám nechat stočit kroužky? Nemůže to být jejich ovalitou? Už nevím, v této chvíli mi došel rozum...

gammar
Příspěvky: 1
Registrován: úte 21. črc 2015 23:05

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od gammar »

Podobne hloupe se mi 150 chovala, kdyz se ale odpojilo buzeni alternatoru, tak sla v pohode. Pricinou bylo, ze rotor strejchal o stator. Tak ho sundej a podivej se zevnitr, jestli nenese stopy po kontaktu se s rotorem.

Rokony
Příspěvky: 50
Registrován: čtv 21. kvě 2015 19:15

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od Rokony »

Díky za nasměrování!
O víkendu na to kouknu.

Rokony
Příspěvky: 50
Registrován: čtv 21. kvě 2015 19:15

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od Rokony »

Jen tak mimochodem... Jel jsem tuhle v pátek na stopadesátce do práce, no, pocity z jízdy byly všelijaké, ale asi po dvou kilometrech najednou zabrala, jakoby se chytl nějaký imaginární druhý válec. Napřed jsem se lekl, že proklouzla spojka jak se najednou zvedly točky, ale nebylo tomu tak, opravdu najednou táhla jak divá!
Vůbec netuším, co to způsobilo. :S

Long
Příspěvky: 53
Registrován: pon 27. říj 2014 10:23

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od Long »

Začal do ní téct pořádně benál

Rokony
Příspěvky: 50
Registrován: čtv 21. kvě 2015 19:15

Re: 150 umí jen volnoběh... :S

Příspěvek od Rokony »

Hmmm, nevypadá to na šťávu.Dyk z výfuku úplně cáká olej. To by odpovídalo blbýmu spalování, obávám se, že je přece jenom v kchejlu ta cívka.
Spáchám nějakej náhradní driver na zkoušku a uvidím.
Tuhle jsem chtěl jet na výletek, ale v kopci za Soběšicema to totálně ztratilo výkon, ploužil jsem se navrch tak tak čtyřicítkou.
Tak jsem to nahoře otočil a jel raději zpátky.
Chová se to divně, chvíli jede a z toho je najednou slabá jak čaj.
Uvidíme...

Edit:
Ještě jednou chování motorky a všechny souvislosti shrnu:
Původně, od prodávajícího, byla jehla karbecu úplně nahoře, snímač VAPE byl typS03, tedy nevhodný.
Další specialitou bylo těsnění karburátoru otočené tak, že zakrývalo půlku difuzoru.
Motorka jela, ale cestou z Blanska do Brna sežrala půlku nádrže.
Těsnění jsem otočil správně, jehlu spustil o dva zářezy. Vyměnil snímač za typ S01 a také dal nový vzduchový filtr. Motorka po úpravách stále jela.

Všecko se pokazilo v okamžiku, kdy jsem se pokusil připevnit plandající regulátor. Vyvrtal jsem dírku 3mm do hliníkového tělesa sání pod sedlem.
(je to ještě před filtrem, takže se žádná špóna neměla jak dostat do sání.)
Po přišroubování regulátoru za plechový úchyt už motorka uměla jenom volnoběh.
Nejdřív jela až do zahřátí, později nešla do toček ani studená.
Přišel jsem na to, že se plech regulátoru zdeformoval a vytrhl se drátek od kostření z plošného spoje.
Vyměnil jsem regulátor za typ na škodovku 120, ale ničemu to nepomohlo. Proto jsem tam dal starý relátkový regl, od té doby se na místě dá motor vytočit pěkně, ale za jízdy je to jakési nevyzpytatelné.
Očistil jsem dále kostřící body a nechal v motoru vyměnit ložiska a gufera (to hlavně kvůli vůli na klice)
Měření:
Kontrola zapalování doutnavkou ukázala, že při vyšších otáčkách začne vynechávat, až úplně přestane dávat jiskru. Chytne se až otáčky spadnou na volnoběh. Při odpojení buzení alternátoru najednou motor běží normálně!!!
Snímač dle osciloskopu dává signál i v případě, že zapalování už vynechává. Dobíjení funguje celkem v normě, max 15V.
Teď je otázka, jestli je vynechávání chybou zapalování, nebo vinou příliš syté směsi, která už neumožňuje přeskok jiskry.

Další kroky směřovaly k snížení sytosti, protože motorka hodně kouří, ze spoje kolena a výfuku cáká olej a svíčka bývá mokrá.
Vyšteloval jsem plovák, vyměnil guku sytiče včetně pružinky, spustil jehlu na poslední zářez od vrchu.
Nic se tím ale nevyřešilo, blbne to dál.
Gumka sytiče bývá suchá, ale i tak se pokusím na zkoušku sytič úplně zaslepit, abych měl jistotu, že si přes něj nepřisává šťávu.
Jehla mi přijde hodně vydřená, jako by ji někdo vzal hrubým šmirglem, zkusím sehnat jinou.
Zkusím nějaký jiný zapalování, už fakt nevím.
Začínám laškovat s myšlénkou, šoupnout motorku do servisu...

Rokony
Příspěvky: 50
Registrován: čtv 21. kvě 2015 19:15

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od Rokony »

gammar napsal(a):
-------------------------------------------------------
> Podobne hloupe se mi 150 chovala, kdyz se ale
> odpojilo buzeni alternatoru, tak sla v pohode.
> Pricinou bylo, ze rotor strejchal o stator. Tak ho
> sundej a podivej se zevnitr, jestli nenese stopy
> po kontaktu se s rotorem.
Musím Ti dát za pravdu, rotor jednou stranou béře o stator. Je to zhruba u dolního upevňovacího
šroubu statoru. Jen mi přijde divný, že to i dělá teď, když jsem nechal vyměnit ložiska. Před tím klika lítala o 0,5mm a motorka jezdila normálně.
Jak jsi to řešil?
Asi vezmu rotor do navijárny a svěřím soustružníkovi, aby zkontroloval, jestli není nějak rozhozený. Případně bych nechal vzít celej rotor tak o desetinu.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
máš stator správně sesazený s karterem?
Odebírat železo z rotoru mi přijde nesmysl - budeš to mít pak vyvážený?
Změníš tok magnetických siločar a sycení železa - i když to asi nebude tak dramatický... není to trafo.
Pokud na něj pustíš soustružníka, tak ho pak nalakuj...
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Rokony
Příspěvky: 50
Registrován: čtv 21. kvě 2015 19:15

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od Rokony »

Tak jedna "pakna" na rotoru 0 3/10 vyčnívala vůči ostatním, soustružník ji s nimi srovnal. Možná to teď nebude vyvážené, ale motorka konečně zase jede.
I když asi to ještě nebude úplně ono, protože se volnoběh po odpojení buzení rozběhne hned o něco lehčeji.
Zřejmě kvůli vibracím na klice před výměnou ložisek zapůsobila odstředivá síla a způsobila vyhnutí "pakny".
Stator líp uložit nejde, ale je jasné, že by správně neměl být vydřený jen v jednom místě, to nevypovídá o dokonalém vycentrování vůči rotoru.
Ještě to rozdělám a zkontroluju.
Přes zimu nechám udělat celou kliku a zároveň nechám i vyvážit ten rotor.
Dík za mnohé užitečné rady! (tu)

mirazkolina_CZ
Příspěvky: 23
Registrován: stř 06. kvě 2015 11:32

Re: 150 chvíli uměla jen volnoběh... :S

Příspěvek od mirazkolina_CZ »

Rokony napsal(a):
-------------------------------------------------------
> Karburátor jsem opět vyčistil a seřídil
> plovák, nasadil novou gumu do sytiče. Přestal
> sice přetékat, ale dusilo se to stejně, jako
> před tím.
> Dočetl jsem se ale o možnosti, jak detekovat
> jiskru během chodu motoru s použitím obyčejné
> doutnavky, která se zapojí sériově mezi
> svíčku a faju, což jsem taky hned provedl.
> Po navroubnutí motor opět předvedl parádní
> volnoběh, doutnavka blikala do rytmu zápalů.
> Při pokusu o zvýšení otáček se to začalo
> dusit jako obvykle a tady bylo už jasno.
> Doutnavka přestala blikat a začala, až se zase
> motor chytl ve volnoběhu.
> V mezipoloze, na jemné přidání plynu, to
> jakoby "čtyřtaktovalo", pravidelné výbuchy
> mezi dušením (jakési tuc-tuc-tuc :) )
> doprovázené blikáním doutnavky při
> jednotlivých zápalech.
> Takže teď soustředím pozornost na
> zapalování. Doufám, že není v kchejlu
> cívka...
>
> Edit: tak cívka to nebude, když odpojím
> buzení alternátoru (kabel DF), tak to jde do
> otáček normálně.


To co tady popisuješ,by odpovídalo vypadlé sací gumě z rámu do tělesa vzduch filtru.
Zkus vyndat plechový kryt vzduch. filtru a projeď to.
Práce cca na 15 min.

Odpovědět