Nehází jiskru
Nehází jiskru
Zdravím MZťáci, před časem jsem pořídil svou první východoněmeckou krasavici....udělal GO motoru a teď po zpětnej montáži mi ani za boha nehodí jiskru - všechno jsem zapojil tak jak bylo a fungovalo, baterku jsem nabil....Vaše fórum jsem prolez křížem krážem a jediný co jsem našel bylo: že mám zkusit zelenej kabel od zapalování šmrncnout o kostru jestli bude jiskřit svíčka - jiskří, ale co dál, nemám tušení čim začít nebo co mohlo odejít. Ještě takovej detail - když na spínačce nacvakám polohu na jízda+světla a cvakám klíčkem zpátky na vypnutí tak vždycky po každym cvaknutí to hodí jiskru na svíčce. Předem díky za rady.
Re: Nehází jiskru
Někde si něco blbě zapojil... A nebo se ti někde něco dotýká, taky sem dělal novou kabeláž, mě zase pro změnu se stala někde krpa a to ta, že když mám klíček v pozici, kde se dá startovat, tak mi svítí přední světlo
takže to okrádá svíčku o šťávu a blbě se to startuje...
Ale to se pořeší... to bude jen malej detail někde... 



Re: Nehází jiskru
Díky za tip. Takže myslíš jít po kabelech a nejlépe je všechny rovnou měnit....přeci jenom je to stará hajtra. Ještě mi řekni jak maj bejt správně polohy klíčku...je to podle mě už nějaký doje**ný popůvodním majiteli, protože mi jde vyndat klíček jenom tehdy, když mam zaplou parkovačku:-)
Re: Nehází jiskru
1 - jen parkovačka
2 - vypnuto
3 - zapalování
4 - zapalování + parkovačka
5 - zapalování + hlavní světlo + parkovačka
2 - vypnuto
3 - zapalování
4 - zapalování + parkovačka
5 - zapalování + hlavní světlo + parkovačka


Na sraz pojedu klidně i na Burgmanovi a nestydím se za to
Re: Nehází jiskru
Já to měl taky pozapojovaný jak se komu chcelo, ale fungovalo to
ale vůbec nesedělo se schématem... Budu na to pak muset taky hodit voko, aby to fakčilo tak, jak má 


Re: Nehází jiskru
Zdravím,
já mám na spínačce poloh 6:
-2 - vše vypnuto, klíček nejde vytáhnout, nechytne při roztláčení ani nakopnutí
-1 - svítí parkovačky a tachometr, klíček jde vytáhnout, nechytne při roztláčení ani nakopnutí
0 - vše vypnuto, klíček jde vytáhnout
1 - zapalování, klakson, sv. houkačka, blinkry, klíček nejde vytáhnout, chytne při roztláčení a nakopnutí
2 - poloha 1 + svítí parkovačky a tachometr
3 - poloha 2 + svítí otáčkoměr a hlavní světlo
Poloha -2 vpravo, poloha 3 vlevo. Z polohy -1 a 1 směrem na nulu svíčka hází jiskru. To je asi způsobeno změnou napětí v zapalovací soustavě - imitace snímače otáček...
Já osobně bych Ti doporučil zapojit MZtu dle schématu - je to jedno odpoledne, pokud budeš pájet, tak celej den, ale vyplatí se to, protože se budeš moct spolehnout alespoň na kabely a správný zapojení. Případné poruchy se hledají mnohem snáz. Pokud máš zapalování se snímačem a alespoň multimetr, pak můžeš postupovat jako já:
1: stáhni soubor: 2626_prirucka-mz251.pdf má 52 MB
2: napětí na baterce by mělo být aspoň 11 Voltů - to není žádná hitparáda, ale bude fungovat zapalování.
3: odpoj jeden kabel od baterky a nastav multimetr na měření proudu s rozsahem aspoň 2 Ampéry a zapoj ho mezi kabel a baterii. Nemělo by to při vypnutém zapalování ukazovat vůbec nic. Po zapnutí zapalování - co si tak matně vzpomínám - asi 0,5 až 0,75 Ampéry. Naměříš-li toto, je zapalování v pořádku aspoň co se odběru týče.
4: nalistuj v příručce stranu 45 a 46. Může se stát, že bude vše "v pořádku" - pak doporučuji při kontrole snímače zkoušku vysílacího napětí protáhnout v kuse aspoň na 2 minuty a pomalu protáčet motor a sledovat průběh napětí, jestli skutečně pravidelně skokově stoupá od nuly cca ke 4,6 V - toto napětí je orientační, závisí na výchozím napětí baterie a to ještě za předpokladu, že je připojena řídící jednotka, protože pokud ji odpojíš a snímač připojíš na baterii nebo zdroj, tak snímač spíná (vysílá) takové napětí, jaké do něj pouštíš v závislosti na použité Hallově sondě - spíná tedy plné napětí baterie - proud nula nula prd, neměřil jsem ho. Pro snímač jsou kritickými hodnotami napětí a vibrace.
5: indučka 2 minuty zapnutého zapalování v pohodě vydrží, já ji trápil 5 minut při napětí asi 16 Voltů - jsem zapomněl zkontrolovat nabíječku... :-( - baterka po smrti
6: v případě, že sonda jakkoli fixluje spínání napětí - je nepravidelné, mění hodnoty - jednou je např 4,25 V, pak při sepnutí třeba jen 450 mV - dál nic neřeš a zrepasuj snímač.
7: že by zařvala řídící jednotka je nepravděpodobné - pravda, na zkrat jsem ji nezkoušel...
8: může se stát, že fixluje spínačka, já ji roznýtoval, vyčistil, sletoval všechny nýtované spoje, sešrouboval a pohoda.
9: mrkni na diody v usměrňovači. Někdy se pletená lanka diod dotýkají plechu a tam to ztrácí šťávu.
10: i regulátor umí zacvičit se zapalováním, protože kolikrát nedodává to, co by měl - energii.
11: může zlobit indukčka, vysokonapěťový kabel, fajfka, svíčka - může dávat jiskru na žebrování hlavy a ve válci nikoli...
Proměnných je dost. Třeba pojistková skříňka - taky umí překvapit...
))))
Jsem si s holkou průběžně hrál dva měsíce - dobrej byl dvojboj - do práce mě zavezla a z práce jsem ji tlačil domů 10 km. Tohle mě udělala dvakrát. Vytrhal jsem jí kabely a dva dny se na ni ani nepodíval...
Jenže...
a teď 
Přeji úspěšné dohledání závady a nápravu.
já mám na spínačce poloh 6:
-2 - vše vypnuto, klíček nejde vytáhnout, nechytne při roztláčení ani nakopnutí
-1 - svítí parkovačky a tachometr, klíček jde vytáhnout, nechytne při roztláčení ani nakopnutí
0 - vše vypnuto, klíček jde vytáhnout
1 - zapalování, klakson, sv. houkačka, blinkry, klíček nejde vytáhnout, chytne při roztláčení a nakopnutí
2 - poloha 1 + svítí parkovačky a tachometr
3 - poloha 2 + svítí otáčkoměr a hlavní světlo
Poloha -2 vpravo, poloha 3 vlevo. Z polohy -1 a 1 směrem na nulu svíčka hází jiskru. To je asi způsobeno změnou napětí v zapalovací soustavě - imitace snímače otáček...

Já osobně bych Ti doporučil zapojit MZtu dle schématu - je to jedno odpoledne, pokud budeš pájet, tak celej den, ale vyplatí se to, protože se budeš moct spolehnout alespoň na kabely a správný zapojení. Případné poruchy se hledají mnohem snáz. Pokud máš zapalování se snímačem a alespoň multimetr, pak můžeš postupovat jako já:
1: stáhni soubor: 2626_prirucka-mz251.pdf má 52 MB
2: napětí na baterce by mělo být aspoň 11 Voltů - to není žádná hitparáda, ale bude fungovat zapalování.
3: odpoj jeden kabel od baterky a nastav multimetr na měření proudu s rozsahem aspoň 2 Ampéry a zapoj ho mezi kabel a baterii. Nemělo by to při vypnutém zapalování ukazovat vůbec nic. Po zapnutí zapalování - co si tak matně vzpomínám - asi 0,5 až 0,75 Ampéry. Naměříš-li toto, je zapalování v pořádku aspoň co se odběru týče.
4: nalistuj v příručce stranu 45 a 46. Může se stát, že bude vše "v pořádku" - pak doporučuji při kontrole snímače zkoušku vysílacího napětí protáhnout v kuse aspoň na 2 minuty a pomalu protáčet motor a sledovat průběh napětí, jestli skutečně pravidelně skokově stoupá od nuly cca ke 4,6 V - toto napětí je orientační, závisí na výchozím napětí baterie a to ještě za předpokladu, že je připojena řídící jednotka, protože pokud ji odpojíš a snímač připojíš na baterii nebo zdroj, tak snímač spíná (vysílá) takové napětí, jaké do něj pouštíš v závislosti na použité Hallově sondě - spíná tedy plné napětí baterie - proud nula nula prd, neměřil jsem ho. Pro snímač jsou kritickými hodnotami napětí a vibrace.
5: indučka 2 minuty zapnutého zapalování v pohodě vydrží, já ji trápil 5 minut při napětí asi 16 Voltů - jsem zapomněl zkontrolovat nabíječku... :-( - baterka po smrti
6: v případě, že sonda jakkoli fixluje spínání napětí - je nepravidelné, mění hodnoty - jednou je např 4,25 V, pak při sepnutí třeba jen 450 mV - dál nic neřeš a zrepasuj snímač.
7: že by zařvala řídící jednotka je nepravděpodobné - pravda, na zkrat jsem ji nezkoušel...
8: může se stát, že fixluje spínačka, já ji roznýtoval, vyčistil, sletoval všechny nýtované spoje, sešrouboval a pohoda.
9: mrkni na diody v usměrňovači. Někdy se pletená lanka diod dotýkají plechu a tam to ztrácí šťávu.
10: i regulátor umí zacvičit se zapalováním, protože kolikrát nedodává to, co by měl - energii.
11: může zlobit indukčka, vysokonapěťový kabel, fajfka, svíčka - může dávat jiskru na žebrování hlavy a ve válci nikoli...
Proměnných je dost. Třeba pojistková skříňka - taky umí překvapit...

Jsem si s holkou průběžně hrál dva měsíce - dobrej byl dvojboj - do práce mě zavezla a z práce jsem ji tlačil domů 10 km. Tohle mě udělala dvakrát. Vytrhal jsem jí kabely a dva dny se na ni ani nepodíval...
Jenže...


Přeji úspěšné dohledání závady a nápravu.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Nehází jiskru
jo tak tu úplnou "nulu" jsem asi zapomněl


Na sraz pojedu klidně i na Burgmanovi a nestydím se za to
Re: Nehází jiskru
Tý jo, díky moc za vyčerpávající popis možností závad:-) Zkusim na to nějak popořadě.....snad se něčeho dopátram. Každopádně ty dráty asi všechny povyměňuju aby byla drobet jistota. Budu informovat o průběhu 

Re: Nehází jiskru
nevyměňuj dráty, pak to nezapojíš... kup si sprej na kontakty, všechno to vyčisti a přeměř, jestli to má dotek


Na sraz pojedu klidně i na Burgmanovi a nestydím se za to
Re: Nehází jiskru
Jo je to zbytečný vyměňovat, stačí třeba ucvaknout a dát jen novou koncovku 

Re: Nehází jiskru
Tak jsem se do toho pustil...sundal jsem nádrž a myslel jsem že mam vyhráno...byly tam tři kablíky překlesaný a jeden už provizorně opravovanej čokoládou....ty jsem teda vyměnil a zbytek nechal jak bylo....a stejně hovno...naprosto stejný jako před tím...čistě teoreticky-kdyby byla baterka KO, tak co by to dělalo nebo nedělalo, sice jsem jí nabíjel ale nemusí mít už takovou kondici. Díky za rady 

Re: Nehází jiskru
No tu baterku určitě vyzkoušej, může to bejt tím


Na sraz pojedu klidně i na Burgmanovi a nestydím se za to
Re: Nehází jiskru
Tak jsem si už i koupil multimetr....měřil jsem baterku a ukazuje cca 12 V na baterce a něco málo přes 11 V u zapalování. Ale myslim že bude v čoudu protože když jsem měl v dílně úplný ticho tak se z ní ozývá pobublávání, jako kdyby byla na nabíječce.... každopádně jsem zkoušel vrazit jeden kolík z multimetru do kabelu od cívky a druhej na kostru a protáčet motor...žádný hodnoty jsem nenaměřil, akorát cívka byla horká jak sviň...buď jsem blbě nastavil měřák a nebo je v čoudu i cívka....každopádně dneska si jdu pro novou baterku a asi vemu i cívku a kabel ke svíčce... a jestli ani to nebude nic platný tak asi povolám elektrikáře.....doufám že tu někoho nenase*u, ale na elektriku zlatá 6V JAWA s kladivama.....
Re: Nehází jiskru
Zdravím,
se toho nebojíš
, těch 12 V by mělo stačit. Baterku Ti neposoudím, ale pokud jsi měřil vysokonapěťový kabel na svíčku z indukčky a na multimetru jsi měl proudový rozsah, tak nejspíš opravdu nic nenaměříš, protože tam tečou nějaký mikroAmpéry, který sice multimetrem změřit jdou, ale při napětí - viz. dále, by měl multimetr shořet... Naopak by tam mělo být napětí cca 12 000 V a ty taky nezměříš, bo na to nemáš rozsah na multimetru. Pokud jsi měl indukčku žhavou, je (byla) v pořádku - primární vinutí (autotransformátoru), protože není stavěná na stejnosměrný proud. Tou musí protékat střídavý - správná funkce zapalování. Jiná věc je, jestli je v pořádku sekundár - vinutí na vysokonapěťový kabel.
Proměř dle not snímač a uvidíš víc. Snímač byť vyrábí v podstatě střídavé napětí, měř na stejnosměrném rozsahu!
se toho nebojíš

Proměř dle not snímač a uvidíš víc. Snímač byť vyrábí v podstatě střídavé napětí, měř na stejnosměrném rozsahu!
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Nehází jiskru
Ahoj, koupil jsem dneska novou baterku, indukčku a kabel....zkusim to tam až přijdu z práce naházet a uvidíme... prosim tě, když teda budu chtít změřit ten snímač otáček tak co s čim musim měřit a hlavně co mam naměřit(už tam není origo ale koupenej z AZ-obchodu takovej hliníkovej kroužek s magnetem plus destička a tři konektory-stál cca 1200,- a jezdilo to na něj). Nemůže bejt třeba v čoudu vynutí na rotoru nebo statoru??
Re: Nehází jiskru
Zdravím,
u AZ snímače, protože ho neznám, předpokládám Hallovu sondu a buď nějaké omezovací odpory nebo přidaný tranzistor či dva. V podstatě to je jedno. Jsou-li na konektorech napřímo zapojeny kabely z řídící jednotky (myslím si, že jsou), pak by logicky měly být v pořadí: levý - bílý, prostřední - zelený, pravý - červený. To by odpovídalo původnímu snímači. Já to mám u své repliky zachováno.
Tedy: sundej pravý dekl - celý. Vyšroubuj svíčku. Plus multimetru připoj na konektor zeleného vodiče na snímači. Mínus připoj na konektor bílého vodiče na snímači.
Na multimetru nastav rozsah 20 V stejnosměrných. Multimetr dej na mašinu tak, abys na něj viděl při ručním protáčení (startování) motoru. Svíčku polož připojenou na vysokonapěťový kabel tak, abys na ni viděl taky a zároveň ležela na hlavě motoru.
Zapni zapalování a pomalu protáčej motor. Někde před horní úvratí Ti multimetr musí na snímači ukázat napětí z nuly asi 4,5 - 5 Voltů. V tomto okamžiku taky svíčka musí hodit jiskru. Pokud se toto děje třeba dvě minuty v kuse, naprosto pravidelně se mění napětí v dolní úvrati na nulu a horní na popsané napětí s jiskrou, je snímač s největší pravděpodobností v pořádku, předstih taky a je v pořádku i indukčka, kabel a svíčka. Tedy aspoň na sucho...
Napětí nula může ve skutečnosti být něco kolem nuly v řádu setin až desetin Voltu. Důležité jsou ony 4,5 - 5 V.
Chová-li se napětí snímače jinak, v horní úvrati není předepsané napětí - je tam třeba jen 350 mV nebo jednou tam je 4,5 V a pak v řádu mV, je snímač s největší pravděpodobností nemocný. Zapalování neměj zapnuté příliš dlouho, nebo spálíš indukčku...
Demontuj ho, připoj na stejnosměrné napětí - baterii tak, že svorku pro červený kabel na snímači připojíš na plus baterie a svorku pro bílý kabel na mínus baterie. Plus multimetru připojíš na svorku pro zelený kabel na snímači a mínus multimetru připojíš na svorku pro bílý kabel na snímači. Bafneš magnet a před Hallovou sondou budeš magnetem imitovat rotaci jako na hřídeli klikovky. Nyní musí snímač spínat z nuly plné napětí baterie - třeba 13 V. Dělá-li to, je v pořádku. Nedělá-li to, je kaput.
Dělá-li to co má vymontovaný, ale nedělá to namontovaný, je potřeba zkontrolovat napětí z řídící jednotky. Namontuj snímač zase zpátky, opět ho zkontroluj, jako před vymontováním a pak odpojíš ze snímače červený kabel od řídící jednotky a připojíš ho na plus multimetru. Mínus multimetru připoj na bílý kabel na snímači a zapni zapalování. Teď musí multimetr ukazovat asi 12V. Není-li zde 12 V (napětí baterie), je řídící jednotka ende šlus.
Lze ji ještě zkontrolovat tak, že odpojíš zelený vodič z indukčky (konektor č.1) a připojíš na zelený kabel mínus multimetru. Na konektor č.15 indukčky připojíš plus multimetru, zapneš zapalování a opět protáčíš motor. V okamžiku zápalu musí napětí na multimetru z napětí baterie 12 V / 180° spadnout na 0 V / 180° otočení klikovky.
Už máš proměřené vodiče na motorce?
u AZ snímače, protože ho neznám, předpokládám Hallovu sondu a buď nějaké omezovací odpory nebo přidaný tranzistor či dva. V podstatě to je jedno. Jsou-li na konektorech napřímo zapojeny kabely z řídící jednotky (myslím si, že jsou), pak by logicky měly být v pořadí: levý - bílý, prostřední - zelený, pravý - červený. To by odpovídalo původnímu snímači. Já to mám u své repliky zachováno.
Tedy: sundej pravý dekl - celý. Vyšroubuj svíčku. Plus multimetru připoj na konektor zeleného vodiče na snímači. Mínus připoj na konektor bílého vodiče na snímači.
Na multimetru nastav rozsah 20 V stejnosměrných. Multimetr dej na mašinu tak, abys na něj viděl při ručním protáčení (startování) motoru. Svíčku polož připojenou na vysokonapěťový kabel tak, abys na ni viděl taky a zároveň ležela na hlavě motoru.
Zapni zapalování a pomalu protáčej motor. Někde před horní úvratí Ti multimetr musí na snímači ukázat napětí z nuly asi 4,5 - 5 Voltů. V tomto okamžiku taky svíčka musí hodit jiskru. Pokud se toto děje třeba dvě minuty v kuse, naprosto pravidelně se mění napětí v dolní úvrati na nulu a horní na popsané napětí s jiskrou, je snímač s největší pravděpodobností v pořádku, předstih taky a je v pořádku i indukčka, kabel a svíčka. Tedy aspoň na sucho...
Napětí nula může ve skutečnosti být něco kolem nuly v řádu setin až desetin Voltu. Důležité jsou ony 4,5 - 5 V.
Chová-li se napětí snímače jinak, v horní úvrati není předepsané napětí - je tam třeba jen 350 mV nebo jednou tam je 4,5 V a pak v řádu mV, je snímač s největší pravděpodobností nemocný. Zapalování neměj zapnuté příliš dlouho, nebo spálíš indukčku...
Demontuj ho, připoj na stejnosměrné napětí - baterii tak, že svorku pro červený kabel na snímači připojíš na plus baterie a svorku pro bílý kabel na mínus baterie. Plus multimetru připojíš na svorku pro zelený kabel na snímači a mínus multimetru připojíš na svorku pro bílý kabel na snímači. Bafneš magnet a před Hallovou sondou budeš magnetem imitovat rotaci jako na hřídeli klikovky. Nyní musí snímač spínat z nuly plné napětí baterie - třeba 13 V. Dělá-li to, je v pořádku. Nedělá-li to, je kaput.
Dělá-li to co má vymontovaný, ale nedělá to namontovaný, je potřeba zkontrolovat napětí z řídící jednotky. Namontuj snímač zase zpátky, opět ho zkontroluj, jako před vymontováním a pak odpojíš ze snímače červený kabel od řídící jednotky a připojíš ho na plus multimetru. Mínus multimetru připoj na bílý kabel na snímači a zapni zapalování. Teď musí multimetr ukazovat asi 12V. Není-li zde 12 V (napětí baterie), je řídící jednotka ende šlus.
Lze ji ještě zkontrolovat tak, že odpojíš zelený vodič z indukčky (konektor č.1) a připojíš na zelený kabel mínus multimetru. Na konektor č.15 indukčky připojíš plus multimetru, zapneš zapalování a opět protáčíš motor. V okamžiku zápalu musí napětí na multimetru z napětí baterie 12 V / 180° spadnout na 0 V / 180° otočení klikovky.
Už máš proměřené vodiče na motorce?

Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Nehází jiskru
Zdarec chlapy, všem moc díky za rady, aspoň teď vim co všechno mě může potkat a jak to případně řešit. Motorka konečně běží...ani nevim jestli tu takovou hovadinu mam na sebe bonznout....no ale když idiot tak idiot...Když jsem včera namontoval tu novou baterku,indukčku a novej kábl, tak zas žádná změna...už jsem byl fakt na prášek....dneska jsem proměřil všechny ty kablíky přesně jak popisuje AresMlok a taky všechno v cajku...poslední co mě napadlo, bylo to že, vyšroubuju tu destičku se snímačem impulzů...no a...byl za prvý snímač přelitej tou hmotou co ho drží na místě, ale hlavně jsem na něj ještě při montáži hráb zahnojenou hnátou od šmíru....takže jsem vyčistil a chtěl montovat zpátky...cestou jsem ještě pro jistotu brnknul o magnet na kroužku a co myslíte...no jiskra....paráda...namontuju napevno k zapalování a zase hovno....nakonec jsem teda zjistil že mezi magnetem na kroužku a snímačem na destičce je moc velká mezera způsobená špatným naražením rotoru na čep klikovky. Takže tak, závada odstraněna..... všem ještě jednou dík za rady a trpělivost 
