Píše se rok 1990.
Můj budoucí šéf dostává pokutu od chlupatých za to, že nedokáže ve dne vypnout potkávací světla u SAABu po nastartování auta. Něco jako svícení ve dne neexistovalo, alespoň v socialistickém bloku. Natož pochopit, že to některý stroje uměly automaticky bez zásahu a možnosti ovlivnění řidičem...
S tím ruku v ruce šly i servisní a údržbové manuály spoléhající na to, že majitelé občas na dolejvací akumulátory kouknou, dolijí a dobijí. V prodeji byly za pár kaček hustoměry na kyselinu sírovou i s popisem, co s tím dělat.
Nikdo při návrhu stroje nepočítal s tím, že se bude svítit celodenně. Tomu odpovídala i kapacita doporučovaných akumulátorů a kupodivu i výkon dobíjecích soustav. Nicméně někde (a to se týká právě MZ) soudruzi dokázali dobu předběhnout a dodali altík, který dobije akumulátor i o téměř dvojnásobné kapacitě.
Origo 5,5 Ah, já tam mám toto:
http://www.kavak69.cz/exide-2/exide-12v ... m=referral
Mám to v MZtě právě proto, že jízda po městě, kdy spíš stojíš než jedeš právě kapacita baterie rozhoduje o tom, jestli vrčet budeš nebo nebudeš. U nás, když končí směna v automobilce, jsou fronty jako prase. Stojíš a čumíš a čumíš a stojíš. Pak popojedeš o 50 metrů. Pořád dokola.
Pokud by někoho napadlo na mašině předjíždět, tak několik takových blbů už plechovkáři před nemocnicí semleli. Na plynu ostří hoši, na rentgenu poserové...
Akumulátoru taky hodně pomůže dát silnější kabely z usměrńovače k pojistkám, od pojistek k regulátoru, kostře, mezi regulátorem a usměrňovačem, pojistkou a spínačkou. Já si vyvedl i hlavní světlo mimo spínačku přes relátka. Tento počin srovnal chování elektriky.
Ony i pojistky, pokud se kloudně nedotýkají plíšků v pojistkový skříňce, tak elektrika zlobí a zlobí a zlobí...
MZta nesmí odebírat žádný proud po vypnutí klíčku.
Jinak napětí, která popisuješ jsou OK, ale nesmí být přechodový odpory na konektorech, konektory musí být opravdu vodivě spojeny s dráty kabelů. Lisování je sice fajn a někteří to budou hájit i vlastními životy a detailními studiemi, ale zaletovaný konektor funguje i pokud letovaná část zoxiduje. Lisovaná nikoli, i když je mechanicky pevná. Jenže často ani není...
Já jsem elektriku z MZty vytrhal a pak vejkend letoval a zapojoval. Maká...