Problém s dobíjaním
Problém s dobíjaním
Ahoj chlapci, mám problém s mojou MZtkou 150. Kúpil som ju za nižšiu cenu pretože nedobíjala a myslel som že to opravím, ale ako vidím bude to tvrdší oriešok ako som si myslel. Začal som kontrolou reglera (Š120) a usmernovača. Všetko bolo v poriadku tak som potom urobil novú kabeláž a vymenil uhlíky, lenže ani to nepomohlo. Zaujímavosťou je, že kontrola nefunguje - ide do nej napätie 1.3 volta pri zapnutom zapaľovaní. Nevedeli by ste mi prosím pomôcť? Za všetky rady vopred ďakujem.
Re: Problém s dobíjaním
Jen dotaz, zapojený to máš správně?
Žárovka v objímce není zkorodovaná?
Je v pořádku rotor alternátoru - respektive vinutí oproti železu?
Kostra (zem) je dobře propojená se železem?
Odizolované objímky kontrolek jsou odizolované?
Ono toho je dost než se to rozsvítí a pak zase zhasne...
Chtělo by to popsat víc.
Žárovka v objímce není zkorodovaná?
Je v pořádku rotor alternátoru - respektive vinutí oproti železu?
Kostra (zem) je dobře propojená se železem?
Odizolované objímky kontrolek jsou odizolované?
Ono toho je dost než se to rozsvítí a pak zase zhasne...
Chtělo by to popsat víc.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Problém s dobíjaním
Pokud se ti nechce u chcíplé motorky rozsvítit kontrolka dobíjení, tak to znamená, že ti nejde proud skrz rotor, takže se alternátor nenabudí a nebude dobíjet.
Problém může být:
a) v uhlíkách
b) v rotoru
c) pojistce vedoucí k buzení
d) regulátoru.
e) v kontaktech.
Zkontroluj, jaké je napětí mezi kostrou a:
- žárovkou dobíjení
- červeno-zeleným kabelem na regulátoru
- zeleno-modrým kabelu na regulátoru
- na skleněné pojistce
- a pak jaké je napětí mezi uhlíky
Něco z toho nebude "průchozí"
Problém může být:
a) v uhlíkách
b) v rotoru
c) pojistce vedoucí k buzení
d) regulátoru.
e) v kontaktech.
Zkontroluj, jaké je napětí mezi kostrou a:
- žárovkou dobíjení
- červeno-zeleným kabelem na regulátoru
- zeleno-modrým kabelu na regulátoru
- na skleněné pojistce
- a pak jaké je napětí mezi uhlíky
Něco z toho nebude "průchozí"
Re: Problém s dobíjaním
Kostra - žiarovka = 12.2 V
Červeno zelený - kostra = 12.6 V
Zeleno modrý - kostra = 10.8 V
Za poistkou tiež 10.8V
Medzi uhlikmi 9.8 V
Medzi + a - kontrolky je napätie 11.3 Volta na kably po spojení ani neskratuju a žiarovka ani neblikne a myslím že 11 V stačí aspoň na slabé svietenie.
Samozrejme žiarovka funguje, po pripojení priamo na baterku Svieti
Rotor má na sebe veľmi podivné ryhy, čo vy na to? Už má za sebou zjavne mnoho otáčok...
Červeno zelený - kostra = 12.6 V
Zeleno modrý - kostra = 10.8 V
Za poistkou tiež 10.8V
Medzi uhlikmi 9.8 V
Medzi + a - kontrolky je napätie 11.3 Volta na kably po spojení ani neskratuju a žiarovka ani neblikne a myslím že 11 V stačí aspoň na slabé svietenie.
Samozrejme žiarovka funguje, po pripojení priamo na baterku Svieti
Rotor má na sebe veľmi podivné ryhy, čo vy na to? Už má za sebou zjavne mnoho otáčok...
Re: Problém s dobíjaním
Komutátor by teda měl vypadat nějak takhle: http://www.moto-prodejna.cz/nahradni-di ... Z-ETZ.html, ale i ten Tvůj bude ještě chvíli makat.
Jestli na kabelech u objímky žárovky je 11,3 V, tak žárovka musí svítit. Nesvítí-li, je něco špatně v objímce... Nějak s ní zamel, trochu ohni nebo něco. Možná by ji stačilo zevnitř poškrábat plochým šroubovákem nebo narovnat vnitřní jazýček...
Pruží?
Jestli na kabelech u objímky žárovky je 11,3 V, tak žárovka musí svítit. Nesvítí-li, je něco špatně v objímce... Nějak s ní zamel, trochu ohni nebo něco. Možná by ji stačilo zevnitř poškrábat plochým šroubovákem nebo narovnat vnitřní jazýček...
Pruží?
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Problém s dobíjaním
Tohle právě že žárovkou není. Pokud má mezi přívodním drátem od žárovky a kostrou 12 V i na červeno-zeleným (tj. kabel vedoucí od žárovky do regulátoru) stejné napětí, které se v podstatě nemění až k uhlíkům, tak typuji špatný rotor, nebo uhlíky.
Předpokládám, že když u chcíplé MZty zkratuješ uhlíky (nebo kroužky na rotoru), tak se ti rozsvítí žárovka dobíjení. Pokud ano - je chyba právě zde.
Předpokládám, že když u chcíplé MZty zkratuješ uhlíky (nebo kroužky na rotoru), tak se ti rozsvítí žárovka dobíjení. Pokud ano - je chyba právě zde.
Re: Problém s dobíjaním
Ano! Po zoskratovaní krúžkov rotora aj uhlíkov medzi sebou kontrolka svieti.
Zlé uhlíky by som vylúčil, pretože som niekde čítal že ak majú nad 1 CM tak sú dobré.
Zlé uhlíky by som vylúčil, pretože som niekde čítal že ak majú nad 1 CM tak sú dobré.
Re: Problém s dobíjaním
Uhlíky vypadají dobře a když kontrolka svítí i při zkratování kroužků, tak je jasné, že jsou OK. Podle toho co píšeš, tak motorka by ráda, aby do rotoru tekl proud, ale rotor se brání. Zkusil bych změřit odpor rotoru (mezi kroužky, když budou uhlíky odpojené od zbytku elektroinstalace). Tipuji, že bude nekonečnej - tzn. vynutí v rotoru bude přerušené.
Re: Problém s dobíjaním
Takže neproběhla kontrola dle třetí otázky v mém prvním příspěvku.
Jinak máš pravdu
Jinak máš pravdu
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Problém s dobíjaním
Marthas: Ty sběrné kroužky rotoru jsou K.O. Podle těch drápanců se je někdo snažil přesoustružit a podělal to. Taky by měly mít házivost do cca 0,02mm, jinak mají uhlíky špatný kontakt.
Buď to pořádně přetočit a zkontrolovat spojení s vinutím nebo sehnat lepší rotor.
Buď to pořádně přetočit a zkontrolovat spojení s vinutím nebo sehnat lepší rotor.
Re: Problém s dobíjaním
Odpor na všetkých rozsahoch multimetra - 1
Re: Problém s dobíjaním
Takže přerušené vinutí. Bohužel.
Re: Problém s dobíjaním
Takže problém vyrieši nový rotor?
Re: Problém s dobíjaním
Ano, pokud nenajdeš nějakou viditelnou závadu na tom starém a neopravíš si ho, tak nový.
Re: Problém s dobíjaním
Odizoluj kousek obou přívodů vinutí ke sběrným kroužkům a změř samotné vinutí bez kroužků. Pokud bude přerušené, tak nový rotor. Pokud multimetr odpor ukáže nějaký smysluplný, tak ještě změř odizolovaný přívody vůči kroužkům. Jestli to bude přerušený mezi kroužkem a vinutím, tak můžeš hledat kde nebo koupit nový kroužky a vyměnit je. Podaří-li se to spravit, tak odizolovaný kousky přívodů vinutí natři aspoň třikrát lakem na nehty.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Problém s dobíjaním
Okej chlapi, dík Vám všetkým trom za pomoc a trpezlivosť .
Prajem veľa štastných kilometrov a málo porúch.
Prajem veľa štastných kilometrov a málo porúch.
Re: Problém s dobíjaním
Rádo se stalo, dej vědět, až to bude fungovat
Re: Problém s dobíjaním
Tak problém bol v tom že od vinutia rotoru na zberný krúžok bol prerušený drôt, ten som pripájkoval a kontrolka už funguje, ale po zapnutí nezhasne. Na batérii som nameral napätie 16V ale to bude asi chyba digitálneho voltmetra. Naviac mi prestalo ísť svetlo a trúbka z blata do kaluže.
edit: Tak trúbka je spálená
edit: Tak trúbka je spálená
Re: Problém s dobíjaním
Zmiňovaných 16 V na baterii být nesmysl nemusí. Jde o to, za jakých podmínek jsi je naměřil. Na nenastartované motorce buď blbne měřák nebo tam je vytřískaná 24 V baterie - to je samozřejmě blbost. Na nastartovaný motorce, pokud bude blbnout regulátor, tak tam může pustit skoro 20 V a i při 16 V to vypálí polovinu spotřebičů - žárovky, indukčku, řídící jednotku a snímač otáček. Na natočený mašině by na baterii mělo být něco mezi 13,8 - 14,4 V. U MZty tak od cca 2 - 2,5 tisíce otáček. To, že zhasne kontrolka někde kolem 1200 otáček neznamená, že dobíjení dobíjí. To se jen probudilo ze zimního spánku... a až přidáš plyn, tak bude dobíjet.
Máš to správně zapojený?
Máš to správně zapojený?
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Problém s dobíjaním
Samozrejme, rozmýšľam nad tým reglerom, lenže ja tam mám dvojmesačný regler s tým že motorka do teraz nedobíjala takže by mal byť dobrý. A ak ho niečo tak rýchlo odpieklo tak ďalší dopadne rovnako. Ešte som si všimol veľmi divnú vec. Vinutie rotora malo odpor 5.3 Ohma po tom čo som ho opravil, no teraz má už len 2 Ohmy a to je oproti tým 4,2 +- 0,3 z príručky dosť rozdiel.
Re: Problém s dobíjaním
Ukecal jsi mě, změřím odpor u mýho rotoru. Potřebuju se podívat co mám za typ a značku baterie, tak to vemu při jednom...
Tedy: 4,5 Ohmu, mám na rotoru ale ještě dost uhlí, Ty ho tam nemáš, tak to může být rozdíl v Ohmmáži. Já to měřil přes kablíky uhlíků - odpojil jsem zem.
Tedy: 4,5 Ohmu, mám na rotoru ale ještě dost uhlí, Ty ho tam nemáš, tak to může být rozdíl v Ohmmáži. Já to měřil přes kablíky uhlíků - odpojil jsem zem.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Problém s dobíjaním
Pochopil jsem to dobře tak, že při chcíplé motorce a vypnutém klíčku tam máš nějaké "normální" napětí (12-13 V) a když jí nastartuješ, tak ti to ukáže 16V. Pokud ano, tak bych hledal problém v regulátoru, nebo v chybném zapojení. Jinak já osobně, když použiji na měření napětí na nastartované motorce digitální voltmetr, tak mi ukazuje dost velké kraviny a občas se kousne. Takže radši používám ručičkový.
Re: Problém s dobíjaním
Napětí měřit nejlépe starým analogovým měřákem (avomet, PU 120, ..). Ty laciné digitály si s tím pulsujícím napětím nemusí poradit.
Jinak alternátor dobíjí už od volnoběhu, cca 1200 až 1300 ot., kdy dodávaný proud by měl pokrýt spotřebu zapalování i s nějakou malou rezervou.
Pokud seženeš původní mechanický regulátor v dobrém stavu, lze správné nabíjecí napětí nastavit.
Jinak alternátor dobíjí už od volnoběhu, cca 1200 až 1300 ot., kdy dodávaný proud by měl pokrýt spotřebu zapalování i s nějakou malou rezervou.
Pokud seženeš původní mechanický regulátor v dobrém stavu, lze správné nabíjecí napětí nastavit.
Re: Problém s dobíjaním
Teraz som tam dal nový regler a asi na 5 sekúnd kontrolka zhasla pri naštartovanej moto a potom začala svietiť takže ho odpalila. Starý regler mal spálenú diodu, pravdepodobne odpaluje motorka reglery .
Re: Problém s dobíjaním
Moc mě nenapadá, jak by to dokázala. Já osobně to tipuji na špatné zapojení!