Po delší jízdě z kopce chcípne, při následném startování občas střelí do výfuku..

Diskusní fórum pro příznivce motocyklů MZ
Odpovědět
Uživatelský avatar
MiSe
Příspěvky: 3
Registrován: úte 16. srp 2016 09:35

Po delší jízdě z kopce chcípne, při následném startování občas střelí do výfuku..

Příspěvek od MiSe »

Už jsem bezradný, tak zkusím štěstí tady. Po letošní zimě jsem nandal nabitou baterii, zakvedlal zbytečkem benzínu v nádrži, dolil nový a motorka nastartovala na první šloupnutí. Spokojeně si jedu, vyjedu velký kopec, přehoupnu horizont a když kopec z druhé strany sjedu dolů (během jízdy z kopce stažený plyn, motor spokojeně poprdává) a chci pozvolna přidat plyn, tak nic :_( Motor se dusí, já postupně podřazuji v naději, že se znova rozběhne přes rychlost, ale nic, až zastavím zcela a z výfuku rána jako z děla, až se rozštěkají psi v celé vsi. Pokouším se motorku nastartovat, nejprve to pár šlápnutí nejde, ale najednou naskočí a vesele si drandím do doby, než sjíždím další větší kopec a scénář se opakuje. Měl jsem přes léto jiné starosti, na motorku nezbyl čas a teď bych rád využil hezkého počasí na konci léta a místo auta se na kratší vzdálenosti přepravoval na MZ a stejné problémy. Včera jsem potřeboval na technickou kontrolu a během 25 km vzdálené cesty stejný problém 4x, kromě jednoho, kdy se to stalo i při jízdě do kopce. Svíčku jsem vyměnil, karburátor včetně trysek vyčistil. Na volnoběh motor pravidelně spolehlivě běží.
Vyřešil jste někdo podobný problém nebo máte nějaký smysluplný nápad k řešení?
MZ ETZ 251

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Po delší jízdě z kopce chcípne, při následném startování občas střelí do výfuku..

Příspěvek od AresMlok »

Mám teda stopade, ale nemohl by to dělat jehlový ventil nebo drhnoucí plovák? Neteče přepadem benol z karbce?
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Uživatelský avatar
MiSe
Příspěvky: 3
Registrován: úte 16. srp 2016 09:35

Re: Po delší jízdě z kopce chcípne, při následném startování občas střelí do výfuku..

Příspěvek od MiSe »

Jehlový ventil chodí naprosto volně v celém rozsahu, benzin z karburátoru přepadem nevytéká, na to už jsem koukal. Ještě mě napadá, aby to náhodou nebyla svíčka, která by se třeba jízdou z kopce a nasávaným benzínem mohla ochladit a pak zazlobit. Vyzkouším novou a když to nepomůže, budu pátrat dál. Nějak podvědomě hledám chybu spíš v oblasti zapalování než palivové soustavě, ani nevím vlastně proč..
MZ ETZ 251

Majkl
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27. led 2013 19:27

Re: Po delší jízdě z kopce chcípne, při následném startování občas střelí do výfuku..

Příspěvek od Majkl »

Předtím to dělalo taky nebo ne?? Hledal bych to v karbecu... Pokud to předtím jelo normálně, bude to nějaká blbost, svíčkou si nemyslím, že by to bylo jak ty říkáš, klidně jí vyměň a uvidíš, to je to nejjedodušší co můžeš udělat...
Otázka je, kdy předtím to naposledy jelo normálně???

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Po delší jízdě z kopce chcípne, při následném startování občas střelí do výfuku..

Příspěvek od AresMlok »

Tahle závada by mohla naznačovat velmi bohatou směs, která na ohřátým motoru pod 3000 otáček nejede a motor chcípe celkem okamžitě. Platí pro 150. U 251 by to mohlo být trochu lepší, protože motor má jiné časování. Tedy by mohl chcípat třeba jen pod 2000 otáček.
Jízdou z kopce se zavřeným plynem a zařazeným kvaltem svíčku neochladíš, protože v karbci na zavřeným šoupěti vzniká velmi chudá směs.
V elektrice je potřeba projít všechny fastony, očistit, případně napružit, vyměnit poškozené, zkontrolovat vodivost kabelů. Zlobí kabely od řídící jednotky přímo u svorkovnice snímače otáček - bývají téměř uklepané. Snímač taky může, ale nemusí zlobit - jenže to by se projevovalo jinak. Po 25-ti letech provozu odcházejí origo indukčky. Mě se třeba přerušil vnitřní kontakt na vysokonapěťový kabel a indukčka mi házela jiskry dvě - jednu uvnitř indukčky a druhou na svíčce. Chvíli to fungovalo, jen to divně jelo. Někdy jsou málo dotažené plechové podložky na kontaktech indukčky. Pak už zbývá jen kabel, fajfka a svíčka. Řídící jednotka je většinou blbuvzdorná.
Čirou náhodou - baterie má v klidu alespoň 11 V? Vím, že byla nabitá...
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Uživatelský avatar
MiSe
Příspěvky: 3
Registrován: úte 16. srp 2016 09:35

Re: Po delší jízdě z kopce chcípne, při následném startování občas střelí do výfuku..

Příspěvek od MiSe »

Děkuju všem za praktické rady, jsou pro mě inspirující pro případné další problémy. Ale když jsem dal novou svíčku, tak se zdá, že problémy ustaly (nerad bych to zakřikl), 25 km dlouhou cestu zpátky jsem absolvoval bez jediného chcípnutí motoru (a že jsem to řádně testoval z každého kopce ;) ) :--X
Ještě bych ale potřeboval poradit s jednou věcí (nechce se mi zatím zakládat kvůli zachování přehlednosti nové vlákno). Omylem jsem vytočil na spodku motoru při loňské výměně oleje chybný ze dvou šroubů, což byl zřejmě šroub aretující pružinku s kuličkou k přesnému řazení. Od té doby se dá v pohodě řadit, ale trefit při vyřazení neutrál je fakt nožní alchymie 8-) Jednak vůbec nevím, jestli je má domněnka správná (že jsem pouhým vytočením a okamžitým zpětným zašroubováním onoho šroubu mohl něco pokonit) a pokud ano, tak nevím, jak věc napravit zpátky. Pokud jsem to tím šroubem zpackal, tak uvolněná kulička teď někde cestuje bezprizorně v motoru? Dokázal byste někdo stručně a výstižně popsat, jak je technicky aretace rychlostí (neutrálu) vyřešena a jak problém napravit?
MZ ETZ 251

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Po delší jízdě z kopce chcípne, při následném startování občas střelí do výfuku..

Příspěvek od AresMlok »

U 150diny vyšroubování a opětovné zašroubování aretace neutrálu ničemu neva. U 251 by to mělo být analogické.
Rozdíly jsou v tom, že u 150diny to můžu udělat i s olejovou náplní (podložím stojánek 2-3 cm prkýnkem, nakloním mašinu na přední kolo) a vyteče mi obsah šachty pro šroub, pružinu a kuličku. To u 251 nepůjde, protože má jinak konstruovaný tvar karterů - tady by se musela vypustit olejová náplň.
Kulička u 150diny může mít rozměry cca 6.6 - 9.8 mm v průměru a maká to. U 251, jak jsem se tady na fóru dověděl, je nějaká malá, ale rozměr nepadl. Předpokládám, že nějakých 6 - 7 mm mít ale bude.

Zařadil bych ručně jedničku, neutrál, dvojku a zase neutrál (tím budeš mít v ruce chod řadící páky), šroub povolil o 2-3 otáčky, neměl by tedy vytékat olej, znova zařadil kvalty a zkusit poznat - cítit v ruce, jestli nastala změna v chodu řadící páky. Dotáhl bych to a zase řadil. To by mohlo pomoct případnému usazení kuličky do správné polohy vůči pružině a řadící kulise. Ono to je vymyšlený samonaváděcí, ale... Dotahovat na zařazeném neutrálu. Tam by mohla řadící páka mít lehkou vůli (hrk).
Alespoň u 150diny kulička nemá šanci nikam utéct - leda po povolení ven z motoru - do skříně to nejde. Co jsem koukal na kartery a řadící kulisu u 251, tak taky ne.
Někdy praskne pružinka nebo se unaví = chybí přítlak na kuličku, pak tam neutrál jde opravdu blbě. Já jsem dokonce našel v aretaci neutrálu kuličky dvě... To pak taky nemaká.

Edit: technicky to je tak, že do řadící kulisy je frézou udělaný šikmý zápich a do něj zapadne kulička - aretuje řadící kulisu. Šikmý zápich proto, aby kulička z jedničky přes půlkulatou hranu zápichu lehce přelezla na dvojku a z dvojky obtížněji přes rovnou hranu zápichu na jedničku - lépe tam neutrál zůstane.
Přílohy
P1040569.JPG
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Odpovědět