Dotaz na volnoběh

Diskusní fórum pro příznivce motocyklů MZ
Odpovědět
PetrK
Příspěvky: 5
Registrován: ned 04. srp 2019 19:08

Dotaz na volnoběh

Příspěvek od PetrK »

Ahoj. Potřeboval bych radu ohledně volnoběhu u MZ 150 ETZ. Ať seřizuji, jak seřizuji nemohu naštelovat kloudný volnoběh. Otáčky padají strašně pomalu a drží kolem dvou až tří tis., pak spadnou celkem najednou, k asi tak 1200 a za chvíli motor chcípne. Hladinu v karburátoru jsem našteloval na 12 mm pomocí skleničky. Vyměnil gufera na klice, předstih zkusil trochu menší nebo větší a stále nic. Naživo jsem viděl jen dvě Emzety a to pomalé klesání otáček měly obě, ale trochu méně výrazné a volnoběh jim pak celkem držel. Za každou radu jsem vděčný. PetrK.

Duracell
Příspěvky: 140
Registrován: ned 07. říj 2018 17:55

Re: Dotaz na volnoběh

Příspěvek od Duracell »

Asi tady budou lepší specialisti na MZ karburátory než jsem já, ale třeba ti to pomůže. To co popisuješ vypadá podle mě na bohatou směs. Pokud máš serizeny karburator dle manuálu, tak bych pak asi pokracoval, ze jako krok č.1 si zjisti kolik mm před horní úvrati ti sepne zapalování (hodí jiskru). Mrkni v jakém stavu máš svíčku (chudá směs, bohatá směs...), jestli je ok odtrh. Prostě než začneš něco složitějšího ladit, tak odfiltruj základní věci. Přítok benzínu, víčko nádrže, šoupě sytiče (těsnění, zdvih atd). Lanko plynu může být krátké, špatně chodit (odpoj ho a uvidíš). Vzduchový filtr.
Pak už bych řešil stav samotného karburátoru. Trysky, opotřebení jednotlivých částí... U karburatoru je to defakto "jednoduché", a to je benzín / vzduch.

kafeacigaro
Příspěvky: 111
Registrován: pon 29. čer 2015 19:44

Re: Dotaz na volnoběh

Příspěvek od kafeacigaro »

Pomalý padání otáček dělá hodně vzduchu, může ti to sát třeba kolem příruby, je dobrý to vočuchat hořlavým sprejem, jinak na volnoběh to může zdechat i kvůli starý baterce.

PetrK
Příspěvky: 5
Registrován: ned 04. srp 2019 19:08

Re: Dotaz na volnoběh

Příspěvek od PetrK »

Díky za odpovědi.

Duracell
Příspěvky: 140
Registrován: ned 07. říj 2018 17:55

Re: Dotaz na volnoběh

Příspěvek od Duracell »

Napiš co bylo. Já bych pořád viděl tu směs, že to bude přesycené

Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1920
Registrován: úte 22. led 2013 19:16

Re: Dotaz na volnoběh

Příspěvek od Harry »

to může dělat i gufero pod zapalováním...
Obrázek
Obrázek

Na sraz pojedu klidně i na Burgmanovi a nestydím se za to

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Dotaz na volnoběh

Příspěvek od AresMlok »

Zajíždím výbrus od Oulehly.
V Orlickejch horách jsou prima kopce, tak leštění probíhá celkem rychle.
Mám nastavenou trochu bohatší směs. Ta nechce pouštět motor z volnoběhu do otáček. Je to citlivý na teplotu motoru. Je-li motor studenej, jde do otáček okamžitě, je-li před přehřátím, tak z volnoběhu téměř nechce. Musím poťukat plyn.
To důležitý pro Tebe je, že jede od nějakých 3000 otáček studenej a 4000 otáček ohřátej. To je ten vliv teploty. Z otáček (např.6500) je na volnoběhu do 3 sekund. Při podřazování otáčky padají okamžitě. Z kopců brzdím motorem se zavřeným plynem.
Výše popsané se týká bohaté směsi. Barvu vnitřní elektrody N14C mám hnědorezatou, vnější je černá napůl suchá.

Chudá směs nutí motor zůstávat "v otáčkách", neklesá na volnoběh nebo je jakýsi plovoucí. Může být způsobeno i nepravidelným přisáváním falešného vzduchu. Taky to dělala jedna MZta, která neměla tepelnou podložku mezi válcem a sáním válce. Karbec byl od kraje trubky sání válce místo 1 mm asi 6 mm. Tudy si válec cucal falešňák.
Nepodceňoval bych vycentrování klikovky, nad 0,05 mm to hází dost na to, aby levný gufera brzy začaly pouštět vzduch.
Na mašině jsi udělal dost věcí - OK.
Já bych ještě kouknul na gumovou trubku z airboxu do karbce, jestli není moc popraskaná.
Jehlu asi máš na druhým zářezu a pevně věřím, že ji máš mosaznou, že?
Karbec určo nemáš tajvanskej, ten má rozsah štelování šroubu šoupěte (volnoběhu) celou jednu čtvrtinu otáčky šroubu...
(teď zrovna jeden takovej šmejd mám v garáži - kupodivu ale zbytek průběhu výkonu karbce je velmi slušný. Klientova MZta jede jako z praku)
Znova karbec rozdělej a koukni se, jestli dvě malinkatý dírky v emulzní trubici jsou čistý - kousek nad závitem.
Vyšroubuj vzdušník na seřizování bohatosti směsi a řádně vzduchovod v karbci profoukni.
Když už máš karbec v ruce, tak foukni do přívodu paliva a rukou zvedni plovák, jestli zavře přívod vzduchu z pusy a pak ho pomalu povoluj, nesmí drhnout a musí začít pouštět vzduch z pusy postupně. V plováku nešplouchá?

Až budeš mít tohle ladění za sebou, tak můžeš kouknout na moje video na Youtube. Třeba Ti pomůže.
Např. dneska jsem nakopnul moji Milenku až se sytičem. 250, kterou jsem měl v garáži před měsícem - studenou (30°C ve stínu) bez sytiče nešla nakopnout ani omylem. Dokonce se musela asi minutu na sytič nechat, jinak chcípala. Byla to vůbec první MZta, která splňovala papírový průběh startování...

Zkus lehounce přidat sytič, fakt jen trošku. Jen, aby gumička odlehla z trysky. Bude-li změna k lepšímu, cestu znáš.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

PetrK
Příspěvky: 5
Registrován: ned 04. srp 2019 19:08

Re: Dotaz na volnoběh

Příspěvek od PetrK »

Ahoj, karbec origoš, jehla mosaz origoš,tepelná podložka je podmázlá červeným Lukoprénem, guma airboxu dobrá, dirky v emulzní trubce průchodné. Když jsem měnil gufera na klice, tak tam samo byla origoš zelená, ale netekla, nebo alespoň pod zapalováním sucho a čisto.
Dal jsem Vitonová a po pár km pod alternátorem olej. Na doporučení jednoho pána, co se zabýval celý život servisem dvoutaktů, jsem je nahradil černými. Tvrdí, že silikon a viton brzy teče. No, chyba byla v tom, že jsem pod domečky gufer dal jen samotné těsnění. Teď jsem to dal jako on na Lukoprén. Zatím po 200 Km drží. Ovšem volnoběh stále špatný. Když úplně zavřu vzdušník volnoběhu, tak volnoběh drží a i obstojně padá z otáček. Ještě i na půl otáčky to jde, ale již to nejni ono. Jenže to to zase nejede. Když dám jeden a půl otáčky tak to jede parádně, ale otáčky zas dlouho nepadaj a pak to chcípne. Nebo se stalo, že držej na dvouch tisících porád a když trochu povolím doraz šoupátka, tak to zase hned zdechne.Bez sytiče mi nastrtovat studená nejde. Ještě informace, motorka dlouho stála a měla vyndanou svíčku. V míste nad výfukovým kanálem byl válec troch rezatý, ale jen tak 5x10mm a jen na povrchu. přeleštil jsem to dvoutisícovkou podvodním šmirglem. Komprese je parádní, to si myslím nemůže mít vliv, nebo jo?
Taky přemýšlím, zda by mi nepomohl karbec Bing.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Dotaz na volnoběh

Příspěvek od AresMlok »

S Bingem počkej, než se to začne chovat normálně.
Taky jsem o něm uvažoval, když jsem rok nemohl naladit karbec, buď nedržel volnoběh a jelo to, nebo volnoběh držel a nejelo to.
Chyba byla ve fabrickým výbrusu.
Jo papírový těsnění stojej za ... Mě zase např. pod válcem sáknou olejem. Je jedno jestli stojí stovku nebo pětku. Budu muset shodit válec a namazat to z obou stran silikonem. Nebo jen na silikon a silnější těsnění pod hlavu. Na tuhle kombinaci mi MZta vždy jezdila nejlépe.
Papír v motoru mažu silikonem automaticky, pokud ho použiju.
Orezlý válec na to nemá vliv, pokud má kompresi. By si to kroužky vyleštily samy.
Při zašroubovaným vzdušníku by měl motor chcípnout. Při 1,5 otáčky a následném doladění vonoběžných otáček šroubem šoupěte by motor měl vrčet a jet. To platilo za časů DDR. Zkus vzdušník povolit ještě o půl otáčky. Třeba nějaká změna nastane.
Já mám vzdušník momentálně asi na 3,5 otáčky a mám směs bohatou na 120 trysce. Nezajíždím na třetím zářezu, ale na druhým.
Ještě mě napadá, máš v pořádku těsnění v airboxu a rám - airbox? Ono to opravdu chce, aby to sálo vzduch gumovou trubkou nad airboxem.
Filtr děravej není?
Barva svíčky?
Napětí akumulátoru naprázdno a se zapnutými světly? Motor neběží...
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

PetrK
Příspěvky: 5
Registrován: ned 04. srp 2019 19:08

Re: Dotaz na volnoběh

Příspěvek od PetrK »

Ahoj. Dnes jsem rozebral a zkouknul ten airbox, ale nic kudy by to přisávalo jsem nenašel. Vyměnil jsem tedy vzduch filtr. Doteď tam byl původní. Vím zní to divně, ale, moto má najeto skutečných 6tis km. ( r.v. 1989, v roce 1990 nabourána při stavu 2500 Km, do roku 2015 ležela v garáži u původního majitele. Nechtěl ji prodat, tak jsem na ni musel 25 let počkat. Vyjela v roce 2017 po renovaci.) Původní filtr mi připadal jak nový, náhradní jsem samosebou koupil, ale ty nové mají tlustší gumy, tak se tam úplně dobře nevejdou. Proto jsem tam nechal ten starý.Ten volnoběh mi nešel dobře už od začátku, ale po delší vyjížďce ( 200 km ) v pořádném horku se zbláznil úplně. Teď při novém filtru se motor chová zase jinak, musím říci, že o něco lépe. Vzdušník mám pořád nastavený na 1,5 otáčky. Ať ho uberu, nebo přidám, je to vždy horší. Buď to nepadá z otáček, nebo to nejede. Teď je to tak, že když jedu a je motor roztočen na 5 tis otáček a zastavim trvá třeba 3 sec než spadnou na 3 tis otáček, tam většinou chvilku podrží, asi 1 až 2 sec, pak spadnou postupně na 2 tis třeba na 3 sec, pak slezou celkem rychle na 1 tis, 3 až 5 sec tam drží a pak to zdechne. Když přidám na dorazu šoupátka, tak to pak zase nechce spadnout z otáček vůbec, povolím doraz a za chvíli to zdechne. Když plynem jen tak vrknu, z volnoběhu na 3 tis krátce, tak to spadnou otáčky rychle na volnoběh, ale pak to za chvilku zase zdechne, a z volnoběhu se to nechce moc roztáčet, jak se to ale trochu roztočí, pak už to do otáček jde dobře. Ještě jsem tedy neměřil tu baterku při zapnutých světlech, udělám to, ale ten volnoběh se tak chová i když nesvítím, pří zátěží alernátoru to chcípne dřív. Baerka je 1,5 roku stará, jsem zvyklý baterky po čase nabíjet nabíječkou, ale nikdy jí moc nechybí. Svíčku jsem měl takovou rezatou, troch světlejší než kafe. Na tento pokus jsem dal novou, ale narychlo jsem sehnal jen N15C, místo N14C. Ujel jsem asi 25 km a vrchní elektroda byla bílá. Chtělo to delší zkoušku, ale pak začalo pršet. Tak nevim.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Dotaz na volnoběh

Příspěvek od AresMlok »

Dneska jsem odpoledne strávil "laděním" origo karbce, kterej se choval úplně stejně jak popisuješ.
Strčil jsem ho na opravovanou MZtu místo taiwance. Buď 3000 otáček nebo postupné pomalé klesání, chvíli jakože na cca 1200 otáčkách a ende šlus.
Vzal jsem karbec z mý Milenky a strčil ho místo vyměněnýho karbce na opavovaný MZtě a aniž bych cokoli nastavoval, MZta jela jako z praku nahned a volnoběh držela zcela předpisově.
Tedy u mě to není falešným vzduchem v jakékoli podobě, gufera, příruby, popraskaný těsnění airboxu nebo sací trubkou (mimochodem jsem zjistil, že ta moje je popraskaná jako kráva a jede to...) nebo snad filtrem.
U mě to je malou volnoběžnou tryskou. Když jsem trysky prohodil, tak opravovaná MZta chcípala i na můj karbec...
Netuším ale průřez trysky, ta moje je jen o poznání větší. :-)T
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

PetrK
Příspěvky: 5
Registrován: ned 04. srp 2019 19:08

Re: Dotaz na volnoběh

Příspěvek od PetrK »

Díky za za nové poznatky. To mi dává naději, že jiný karbec by mohl zafungovat. Myslím, že mi tam snad přisávat nemůže už nikde nic. I když to náhlé zhoršen,í zase pro nějakou zásadní závadu hovoří. Na jaře zkusím větší volnoběžnou trysku, jestli to tedy půjde a asi taky zkusím ze zoufalosti toho Binga. Nevim tedy, přesně jaký typ, ale myslím, že 53-202. Typ 53-201 je asi pro tu silnější verzi, jestli jsem to tedy správně pochopil. Zatím však neni v prodeji žádný, dostanou je prý koncem tohoto roku, nebo začátkem příštího.

Odpovědět