Přední náboj MZ 251 ETZ
Přední náboj MZ 251 ETZ
Ahoj všem,
přestavěl jsem na své MZ ETZ náboj předního kola za nový typ pro verzi SAXON. Bohužel jsem starý náboj někam založil a nevím kam.
Potřeboval bych, zda by někdo na svojí MZtě mohl změřit šířku předního náboje přes vymezovací podložky. Stále mi totiž protíkají přední vidlice a mám tušení že je to tím, že jsem podložky do nového náboje vyrobil moc tlusté a vidlice se mi rozklápí od sebe a tím pádem gufera netěsní.
Pokud by měl někdo radu i k repasi předních vidlic tak se rád něco přiučím.
Předem děkuji a hezký den.
přestavěl jsem na své MZ ETZ náboj předního kola za nový typ pro verzi SAXON. Bohužel jsem starý náboj někam založil a nevím kam.
Potřeboval bych, zda by někdo na svojí MZtě mohl změřit šířku předního náboje přes vymezovací podložky. Stále mi totiž protíkají přední vidlice a mám tušení že je to tím, že jsem podložky do nového náboje vyrobil moc tlusté a vidlice se mi rozklápí od sebe a tím pádem gufera netěsní.
Pokud by měl někdo radu i k repasi předních vidlic tak se rád něco přiučím.
Předem děkuji a hezký den.
Re: Přední náboj MZ 251 ETZ
Zdarec, asi bych to mohl i změřit, ale máš to dobře složený? Vzdálenost šavlí je v podstatě daná tím, že máš jeden ten konec osy kola "volnej"
Na sraz pojedu klidně i na Burgmanovi a nestydím se za to
Re: Přední náboj MZ 251 ETZ
Přesně tak.
Povol kolo, propruž párkrát a poskládej. Ten svorný šroub na levé vidlici dotahuj jako poslední.
Ještě taky ty vidle můžou být podřené nebo ohnuté (nemáš značku ohlins? )
Povol kolo, propruž párkrát a poskládej. Ten svorný šroub na levé vidlici dotahuj jako poslední.
Ještě taky ty vidle můžou být podřené nebo ohnuté (nemáš značku ohlins? )
Heki z Opavy, member of HEDGEHOGS a člen hnutí za Kvadratizaci Velkého Kulového
BIG SINGLE - THAT'S RELIGION !
Správná motorka má lichý počet válců, přičemž 3 už jsou moc.
BIG SINGLE - THAT'S RELIGION !
Správná motorka má lichý počet válců, přičemž 3 už jsou moc.
Re: Přední náboj MZ 251 ETZ
Ahoj,
díky za reakce. Vidlice jsem skládal už dvakrát a ještě jsem si koupil jedny náhradní. Kontroloval jsem si složení podle obou MZ biblí, ale i tak mi strana u kotouče teče.
Dával jsem jiný střed na novější verzi kotouče (tady ve fóru jsem taky našel stejný typ)
https://www.zweirad-schubert.de/de/umru ... rimeca-etz
Původní podložky nepasují a originály pro tenhle střed jsem nenašel, takže jsem původní podložky přibrousil a vůli dle pozice kotouče vymezil běžnými podložkami pod šrouby.
Už jsem z toho nešťastný a napadlo mě, že jsem možná podložek nasázel víc, roztáhnul šavle daleko od sebe podložkami na ose, a tím mačkám gufera vidlic tolik, že propouštějí. Poteklé jsou na straně kotouče směrem ke kolu, což by ukazovalo na ty roztažené šavle a větší vůli na vnitřních stranách gufer (směr vždy ke kolu).
Bohužel jsem takový jelito, že jsem původní střed kola uklidil tak důkladně, že jej nemůžu najít a změřit s originálními podložkami, které jsem si koupil na bazoši a jel kvůli nim 150 km.
Usazení kola jsem dělal taktéž dle bible, sesadil vše na volno, utáhl šrouby na horních brýlích, poté střed kola, zapumpoval, potom spodní brýle a nakonec blatník. Teď si tím pořadím nejsem jistý, ale zase jsem čerpal moudra z obou biblí současně.
díky za reakce. Vidlice jsem skládal už dvakrát a ještě jsem si koupil jedny náhradní. Kontroloval jsem si složení podle obou MZ biblí, ale i tak mi strana u kotouče teče.
Dával jsem jiný střed na novější verzi kotouče (tady ve fóru jsem taky našel stejný typ)
https://www.zweirad-schubert.de/de/umru ... rimeca-etz
Původní podložky nepasují a originály pro tenhle střed jsem nenašel, takže jsem původní podložky přibrousil a vůli dle pozice kotouče vymezil běžnými podložkami pod šrouby.
Už jsem z toho nešťastný a napadlo mě, že jsem možná podložek nasázel víc, roztáhnul šavle daleko od sebe podložkami na ose, a tím mačkám gufera vidlic tolik, že propouštějí. Poteklé jsou na straně kotouče směrem ke kolu, což by ukazovalo na ty roztažené šavle a větší vůli na vnitřních stranách gufer (směr vždy ke kolu).
Bohužel jsem takový jelito, že jsem původní střed kola uklidil tak důkladně, že jej nemůžu najít a změřit s originálními podložkami, které jsem si koupil na bazoši a jel kvůli nim 150 km.
Usazení kola jsem dělal taktéž dle bible, sesadil vše na volno, utáhl šrouby na horních brýlích, poté střed kola, zapumpoval, potom spodní brýle a nakonec blatník. Teď si tím pořadím nejsem jistý, ale zase jsem čerpal moudra z obou biblí současně.
Re: Přední náboj MZ 251 ETZ
pro oba náboje je rozteč stejná, když jsou stejný brejle
MZ ES 250/0 (1959); MZ ES 250 lsw (1970); MZ ES 250/2 (1972); MZ TS 250/1 (1975); MZ 500 VR (1993); IWL TR 150 (1964)
Re: Přední náboj MZ 251 ETZ
Ahoj,
to je sice pravda, ale každý z nábojů má jinou rozteč ložisek, proto musely být upraveny podložky. Jenže nyní nemám možnost zjistit původní rozměr a proto jsem se obrátil s dotazem na kolegy MZťáky.
to je sice pravda, ale každý z nábojů má jinou rozteč ložisek, proto musely být upraveny podložky. Jenže nyní nemám možnost zjistit původní rozměr a proto jsem se obrátil s dotazem na kolegy MZťáky.
Re: Přední náboj MZ 251 ETZ
Zdravím,
rozteč spodních vodících trubek je 130 mm za těchto předpokladů:
vyhodíš destičky z třmenu, sundáš kolo, odděláš blatník, povolíš spodní brejle, pak vrazíš osu kola do vidlí a hodíš šavle do rovnoběžek v předozadním směru.
Přitáhneš spodní brejle, nandáš kolo a dotáhneš matici osy kola na nějaký inteligentní moment, aby se kolo točilo volně a kotouč byl cca 2 mm od levý trubky. S origo věcma to nemusíš řešit za předpokladu, že jsou správně nandaný ložiska v nábě. Potom párkrát propružíš přední teleskopy a dotáhneš imbusák v pravý trubce. Tím máš nastavenou souosost vidlic do stran. Vezmeš blatník a ten se musí právě vejít mezi držáky. Tím zajistíš, že se Ti po sundání kola vidle buď k sobě nepřiblíží nebo neoddálí. Prostě ty packy na blatníku doladíš mezi držáky na vidlích.
Na takto poladěný vidlici v origo sestavě do roku 1990 máš cca 2 mm mezeru mezi vidlí a kotoučem a asi 6 mm mezeru mezi futrem a pravou vidlicí. Tahle vzdálenost mi sice vychází na momentálně dvou MZtách co mi stojí v garáži, ale důležitá je vzdálenost kotouče od levý vidlice.
Pak kotouč zhruba vychází doprostřed mezery ve třmenu.
Řiď se levou stranou a pravou neřeš. Jestli jsou ložiska v nábě k sobě blíž nebo od sebe dál v nový nábě oproti starý je jedno, když dáš kotouč cca ty 2 mm od levý vidle.
Jo a nezapomeň vycentrovat kotouč...
rozteč spodních vodících trubek je 130 mm za těchto předpokladů:
vyhodíš destičky z třmenu, sundáš kolo, odděláš blatník, povolíš spodní brejle, pak vrazíš osu kola do vidlí a hodíš šavle do rovnoběžek v předozadním směru.
Přitáhneš spodní brejle, nandáš kolo a dotáhneš matici osy kola na nějaký inteligentní moment, aby se kolo točilo volně a kotouč byl cca 2 mm od levý trubky. S origo věcma to nemusíš řešit za předpokladu, že jsou správně nandaný ložiska v nábě. Potom párkrát propružíš přední teleskopy a dotáhneš imbusák v pravý trubce. Tím máš nastavenou souosost vidlic do stran. Vezmeš blatník a ten se musí právě vejít mezi držáky. Tím zajistíš, že se Ti po sundání kola vidle buď k sobě nepřiblíží nebo neoddálí. Prostě ty packy na blatníku doladíš mezi držáky na vidlích.
Na takto poladěný vidlici v origo sestavě do roku 1990 máš cca 2 mm mezeru mezi vidlí a kotoučem a asi 6 mm mezeru mezi futrem a pravou vidlicí. Tahle vzdálenost mi sice vychází na momentálně dvou MZtách co mi stojí v garáži, ale důležitá je vzdálenost kotouče od levý vidlice.
Pak kotouč zhruba vychází doprostřed mezery ve třmenu.
Řiď se levou stranou a pravou neřeš. Jestli jsou ložiska v nábě k sobě blíž nebo od sebe dál v nový nábě oproti starý je jedno, když dáš kotouč cca ty 2 mm od levý vidle.
Jo a nezapomeň vycentrovat kotouč...
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Přední náboj MZ 251 ETZ
Podle kotouče to neměř - původní DDR je silnější než ten nový pro náboj Grimeca
MZ ES 250/0 (1959); MZ ES 250 lsw (1970); MZ ES 250/2 (1972); MZ TS 250/1 (1975); MZ 500 VR (1993); IWL TR 150 (1964)
Re: Přední náboj MZ 251 ETZ
Děkuji mockráte za oměření originální geometrie. Teď se mám od čeho odpíchnout. Až budou výsledky tak je zde zveřejním pro případné další poučení.
Re: Přední náboj MZ 251 ETZ
Asi bych v první řadě vyřešil otázku vidlic. Pokud jde kolo nasadit mezi kluzáky naprosto volně tedy bez toho , abys je musel roztáhnout od sebe je nesmysl ,aby se tímto od sebe roztahovali a tím pádem, aby třeba teky. To že ti neustále tečou může být způsobeno špatnými gufery, jejich špatnou montáží, poškozenou chromovou trubkou např poškrábáním nebo že jsou v ní důlky nebo může mít ovalitu nebo já nevím co ještě. I kdyby byly vidle po montáži od sebe odtlačované není důvod, aby kvůly tomu tekly gufera. To by musela být vůle mezy kluzákem a vodící trubkou jak debil a to bys snad poznal.
Dále pokud, máš teoreticky vidle v cajku. V novém náboji správně nalisovaná ložiska a připevněný kotouč tak jak má být tedy asi bez nějakých podloček pod šrouby, co jsi vyhrabal v šuplíku, jaký je problém nasadit ho na osu a spočítat jaké potřebuješ rozpěrky, aby kolo běželo v ose a kotouč byl v brzdovém třmenu zhruba uprostřed?
Dále pokud, máš teoreticky vidle v cajku. V novém náboji správně nalisovaná ložiska a připevněný kotouč tak jak má být tedy asi bez nějakých podloček pod šrouby, co jsi vyhrabal v šuplíku, jaký je problém nasadit ho na osu a spočítat jaké potřebuješ rozpěrky, aby kolo běželo v ose a kotouč byl v brzdovém třmenu zhruba uprostřed?