Přední náboj MZ 251 ETZ

Diskusní fórum pro příznivce motocyklů MZ
Odpovědět
Delk
Příspěvky: 7
Registrován: úte 27. led 2015 17:51

Přední náboj MZ 251 ETZ

Příspěvek od Delk »

Ahoj všem,

přestavěl jsem na své MZ ETZ náboj předního kola za nový typ pro verzi SAXON. Bohužel jsem starý náboj někam založil a nevím kam.

Potřeboval bych, zda by někdo na svojí MZtě mohl změřit šířku předního náboje přes vymezovací podložky. Stále mi totiž protíkají přední vidlice a mám tušení že je to tím, že jsem podložky do nového náboje vyrobil moc tlusté a vidlice se mi rozklápí od sebe a tím pádem gufera netěsní.

Pokud by měl někdo radu i k repasi předních vidlic tak se rád něco přiučím.

Předem děkuji a hezký den.

Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1920
Registrován: úte 22. led 2013 19:16

Re: Přední náboj MZ 251 ETZ

Příspěvek od Harry »

Zdarec, asi bych to mohl i změřit, ale máš to dobře složený? Vzdálenost šavlí je v podstatě daná tím, že máš jeden ten konec osy kola "volnej"
Obrázek
Obrázek

Na sraz pojedu klidně i na Burgmanovi a nestydím se za to

Heki
Příspěvky: 949
Registrován: stř 23. led 2013 12:11

Re: Přední náboj MZ 251 ETZ

Příspěvek od Heki »

Přesně tak.

Povol kolo, propruž párkrát a poskládej. Ten svorný šroub na levé vidlici dotahuj jako poslední.

Ještě taky ty vidle můžou být podřené nebo ohnuté (nemáš značku ohlins? :D-x )
Heki z Opavy, member of HEDGEHOGS a člen hnutí za Kvadratizaci Velkého Kulového
BIG SINGLE - THAT'S RELIGION !
Správná motorka má lichý počet válců, přičemž 3 už jsou moc.
Obrázek

Delk
Příspěvky: 7
Registrován: úte 27. led 2015 17:51

Re: Přední náboj MZ 251 ETZ

Příspěvek od Delk »

Ahoj,

díky za reakce. Vidlice jsem skládal už dvakrát a ještě jsem si koupil jedny náhradní. Kontroloval jsem si složení podle obou MZ biblí, ale i tak mi strana u kotouče teče.

Dával jsem jiný střed na novější verzi kotouče (tady ve fóru jsem taky našel stejný typ)

https://www.zweirad-schubert.de/de/umru ... rimeca-etz

Původní podložky nepasují a originály pro tenhle střed jsem nenašel, takže jsem původní podložky přibrousil a vůli dle pozice kotouče vymezil běžnými podložkami pod šrouby.

Už jsem z toho nešťastný a napadlo mě, že jsem možná podložek nasázel víc, roztáhnul šavle daleko od sebe podložkami na ose, a tím mačkám gufera vidlic tolik, že propouštějí. Poteklé jsou na straně kotouče směrem ke kolu, což by ukazovalo na ty roztažené šavle a větší vůli na vnitřních stranách gufer (směr vždy ke kolu).

Bohužel jsem takový jelito, že jsem původní střed kola uklidil tak důkladně, že jej nemůžu najít a změřit s originálními podložkami, které jsem si koupil na bazoši a jel kvůli nim 150 km.

Usazení kola jsem dělal taktéž dle bible, sesadil vše na volno, utáhl šrouby na horních brýlích, poté střed kola, zapumpoval, potom spodní brýle a nakonec blatník. Teď si tím pořadím nejsem jistý, ale zase jsem čerpal moudra z obou biblí současně.

Uživatelský avatar
Vladan
Příspěvky: 1102
Registrován: úte 29. led 2013 11:39

Re: Přední náboj MZ 251 ETZ

Příspěvek od Vladan »

pro oba náboje je rozteč stejná, když jsou stejný brejle
MZ ES 250/0 (1959); MZ ES 250 lsw (1970); MZ ES 250/2 (1972); MZ TS 250/1 (1975); MZ 500 VR (1993); IWL TR 150 (1964)

Obrázek

Delk
Příspěvky: 7
Registrován: úte 27. led 2015 17:51

Re: Přední náboj MZ 251 ETZ

Příspěvek od Delk »

Ahoj,

to je sice pravda, ale každý z nábojů má jinou rozteč ložisek, proto musely být upraveny podložky. Jenže nyní nemám možnost zjistit původní rozměr a proto jsem se obrátil s dotazem na kolegy MZťáky.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Přední náboj MZ 251 ETZ

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
rozteč spodních vodících trubek je 130 mm za těchto předpokladů:
vyhodíš destičky z třmenu, sundáš kolo, odděláš blatník, povolíš spodní brejle, pak vrazíš osu kola do vidlí a hodíš šavle do rovnoběžek v předozadním směru.
Přitáhneš spodní brejle, nandáš kolo a dotáhneš matici osy kola na nějaký inteligentní moment, aby se kolo točilo volně a kotouč byl cca 2 mm od levý trubky. S origo věcma to nemusíš řešit za předpokladu, že jsou správně nandaný ložiska v nábě. Potom párkrát propružíš přední teleskopy a dotáhneš imbusák v pravý trubce. Tím máš nastavenou souosost vidlic do stran. Vezmeš blatník a ten se musí právě vejít mezi držáky. Tím zajistíš, že se Ti po sundání kola vidle buď k sobě nepřiblíží nebo neoddálí. Prostě ty packy na blatníku doladíš mezi držáky na vidlích.
Na takto poladěný vidlici v origo sestavě do roku 1990 máš cca 2 mm mezeru mezi vidlí a kotoučem a asi 6 mm mezeru mezi futrem a pravou vidlicí. Tahle vzdálenost mi sice vychází na momentálně dvou MZtách co mi stojí v garáži, ale důležitá je vzdálenost kotouče od levý vidlice.
Pak kotouč zhruba vychází doprostřed mezery ve třmenu.
Řiď se levou stranou a pravou neřeš. Jestli jsou ložiska v nábě k sobě blíž nebo od sebe dál v nový nábě oproti starý je jedno, když dáš kotouč cca ty 2 mm od levý vidle.

Jo a nezapomeň vycentrovat kotouč...
Přílohy
20190121_211027.jpg
20190121_210622.jpg
20190121_185413.jpg
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Uživatelský avatar
Vladan
Příspěvky: 1102
Registrován: úte 29. led 2013 11:39

Re: Přední náboj MZ 251 ETZ

Příspěvek od Vladan »

Podle kotouče to neměř - původní DDR je silnější než ten nový pro náboj Grimeca :-no
MZ ES 250/0 (1959); MZ ES 250 lsw (1970); MZ ES 250/2 (1972); MZ TS 250/1 (1975); MZ 500 VR (1993); IWL TR 150 (1964)

Obrázek

Delk
Příspěvky: 7
Registrován: úte 27. led 2015 17:51

Re: Přední náboj MZ 251 ETZ

Příspěvek od Delk »

Děkuji mockráte za oměření originální geometrie. Teď se mám od čeho odpíchnout. Až budou výsledky tak je zde zveřejním pro případné další poučení.

Címoš
Příspěvky: 118
Registrován: stř 01. kvě 2013 12:48

Re: Přední náboj MZ 251 ETZ

Příspěvek od Címoš »

Asi bych v první řadě vyřešil otázku vidlic. Pokud jde kolo nasadit mezi kluzáky naprosto volně tedy bez toho , abys je musel roztáhnout od sebe je nesmysl ,aby se tímto od sebe roztahovali a tím pádem, aby třeba teky. To že ti neustále tečou může být způsobeno špatnými gufery, jejich špatnou montáží, poškozenou chromovou trubkou např poškrábáním nebo že jsou v ní důlky nebo může mít ovalitu nebo já nevím co ještě. I kdyby byly vidle po montáži od sebe odtlačované není důvod, aby kvůly tomu tekly gufera. To by musela být vůle mezy kluzákem a vodící trubkou jak debil a to bys snad poznal.
Dále pokud, máš teoreticky vidle v cajku. V novém náboji správně nalisovaná ložiska a připevněný kotouč tak jak má být tedy asi bez nějakých podloček pod šrouby, co jsi vyhrabal v šuplíku, jaký je problém nasadit ho na osu a spočítat jaké potřebuješ rozpěrky, aby kolo běželo v ose a kotouč byl v brzdovém třmenu zhruba uprostřed?

Odpovědět