Stránka 1 z 1

Zasr...j problém (:P) - elektrika

Napsal: čtv 14. kvě 2015 12:39
od Márty
Jak někteří z vás vědí, na srazu v Mezihoří mi začla zlobit MZ-ta a to tak, že cca mezi 4 - 5 tis. otáček pálí 4 tou (směrem k rámu) - hlavní pojistku.
Myslel jsem, že by to mohl způsobovat nějaký zkrat, či přechodový odpor, takže jsem prošel celou elektriku, pročistil kontakty, dal novou pojistkovou skříň a prostě všechno pečlivě zkontroloval (strávil jsem tím cca 6 hodin) - takže zkrat i přechodový odpor můžeme vyloučit...
Po těchto úkonech se zdálo být vše v pohodě, ale včera, cestou do Hořic, se problém objevil znovu.

A tak se vás tedy ptám, co si myslíte, že by to mohlo, krom toho, co už jsem vyloučil, způsobovat?

S Polisem a Címošem jsme to ještě v Mezihoří probírali, já tipuji regulátor - blbě funguje, tím by mohlo docházet k pozdnímu odpojování alternátoru, leze tam vyšší napětí, tím pádem je i vyšší proud a elektrika (resp. pojistka) to prostě neustojí. Ale pokud vytočím k 5 tis. otáčkám eminu na místě, je to v pohodě... a hodnoty měřeného napětí vypadají taktéž v normálu.
Hlavně je mi divné, že by v tom případě proud stoupl o tolik, že by odpaloval i 25A pojistku (patří tam 16A) - no možné je všechno...
Už mám s Címošem domluveno, že mi sežene jiný regulátor na test, tak uvidím - ale jak píšu, pokud vás někoho napadá něco jiného, sem s tím!

Re: Zasr...j problém (:P) - elektrika

Napsal: čtv 14. kvě 2015 14:16
od AresMlok
Ahoj Márty,
mě se dělo cosi podobného - natavovala se mi pojistka u dobíjení, ale u mě to páchala pojistková skříňka - mizerná styčná plocha na nožových pojistkách = výměna a svatý pokoj.
Pokud Ti pojistka prostě přehoří, musí jít buď o zkrat nebo výrazně silnější přenášený výkon do spotřebiče (on ten zkrat je vlastně taky přenášený výkon...)
Šťávu jsi měřil se světly nebo bez světel?
Proměř jak se chová napětí na uhlících v závislosti na otáčkách. Co si pamatuju, tak úplně lineární průběh poklesu napětí to nemá, ale mělo by to klesat vcelku pravidelně, tak jestli tam nemáš nějaký skokový napětí, který krátkodobě přebudí altík.
Závada to je podivná a mohly by ji zůsobit zkratované diody (jedna), zrovna tak vibrace při jízdě, kdy by nějaký šikovný drát někde si přišlusnul ke kostře... To ale budeš mít vychytaný.
V regulátoru - elektronickým jsou diody a tranďáky, který by mohly v závislosti na kmitočtu zlobit, ale zase 83 nebo 84 Hz není žádný kmitočet... pokud máš mechanickej, tak by tam mohly vznikat kmity a jak jsi psal, nemusel by včas odpojovat baterii, jenže to by baterie musela být po smrti, protože nabitá baterie si skoro žádný proud nebere. Narůstá napětí, ale to je pojistce jedno, tý jde o proud...
Já mám v milence 15 A a pokryjí v pohodě komplet spotřebu.
Prohlídni ještě stator, rotor a usměrňovač. Spínačka mě kdysi taky zlobila...

PS: nemáš krátký uhlíky, aby tam nelítaly nějaký blesky? >:D<

Re: Zasr...j problém (:P) - elektrika

Napsal: čtv 14. kvě 2015 14:33
od Márty
AresMlok: Podle toho, co jsem teď našel v bibli, se regulátor napětí stará o správný budící proud, tzn. pokud funguje blbě, může být ten proud vyšší, než 15A, na kerý je postavená elektrika v MZ a mohlo by to dělat paseku...
Usměrňovač jsem kontroloval, jeho diody jsou v cajku...
Kdyby tam byl zkrat, asi by se to neprojevovalo jen při vyšších otáčkách... Ještě musím zjistit, jestli to nemá nějakou souvislost s teplotou...
Jinak, dle pana Ohma, pokud stoupá napětí v daném elektrickém okruhu při stabilní hodnotě odporu, stoupá i proud protékající okruhem, i když samozřejmě ne natolik, jako když je najednou odpor nulový (zkrat)...

Na ty uhlíky na altíku ještě musím mrknout - co to dělá za chodu motoru, kontroloval jsem to jenom bez nastartované mašiny...

Re: Zasr...j problém (:P) - elektrika

Napsal: čtv 14. kvě 2015 20:43
od GeorgeLD
Napětí které jde na buzení taky určuje žárovka dobíjení. Když se náhodou zkratuje, tak stoupne na na buzení napětí. Měla by mít 2W.

Re: Zasr...j problém (:P) - elektrika

Napsal: pát 15. kvě 2015 15:53
od AresMlok
Márty:
s panem Ohmem máš pravdu - trvá si na svém. To je jasný, já to ale myslel ve vztahu k dobíjení baterie, kdy pokud stoupá napětí na nabité baterii, tak již nestoupá dobíjecí proud (spíše začne po čase klesat), tedy odpor zůstává téměř stejný. Jinak samozřejmě ano, proud by lezl nahoru. Baterie je takový kondenzátor kombinovaný s reostatem...
Ano o chování regulátoru jde - přesněji o velikost budícího napětí.
Vibrační frekvence může na nějakých otáčkách způsobovat rezonance něčeho a to něco vyhazovat pojistku.

S tou žárovkou to je zvláštní. Pokud nesvítí má odpor nula nula prd ("malý zkrat") a to je stav, kdy altík dodává "dostatek" napětí. Pokud svítí má jmenovitý odpor a altík šťávu "nedodává". Nějakej vztah k regulátoru tam je, ale zkrat na kontrolce by to možná nemusel nutně příliš dramatizovat. Pokud ano, tak jen v nízkých otáčkách.

Re: Zasr...j problém (:P) - elektrika

Napsal: sob 23. kvě 2015 22:52
od Márty
Tak vám nevím, minulý víkend jsem v tom ještě povrtal :-)T V týdnu jsem si pokusil vzpomenout na to, co jsem naučil na střední v elektronice a na vejšce v elektrotechnice, pořádně naštudoval schema elektriky, znovu si ho nakreslil, jak by mělo kompletně vypadat s těmi úpravami, co tam mám (elektronický regulátor, elektronický přerušovač blinkrů... atd.) Dneska jsem to podle toho prošel, ještě trochu mechanicky upravil pojistkovou skříňku, ošetřil potenciální místa možných zkratů izolací, pro jistotu vyměnil i fajfku (:P) a pak to šel projet. Dal jsem něco kolem 20km, točil jsem to něco přes 5, 5 tis a mašina jela bez problémů, jako blesk...
Tak buď jsem to opravil nebo je to závada, co se objevuje jen někdy, no uvidíme, až s tím zas vyrazím na nějakou delší trasu, jestli to bude v poho nebo se to bude zase s..t :C

Re: Zasr...j problém (:P) - elektrika

Napsal: sob 23. kvě 2015 23:52
od Long
Nehledal bych nějakou sci-fi závadu. Většinou, netýká se jen motorek, to nakonec je kravina. Začal bych uhlíkama a klidně bych se nebál natáhnout si elektriku, v zimní pauze, znova.
P.S. ještě bych si rozvětvil kabeláž od inkriminované pojistky na jednotlivé spotřebiče trubičkovejma pojistkama na kabel a tím zjistíš která větev to vyhazuje.

Re: Zasr...j problém (:P) - elektrika

Napsal: ned 24. kvě 2015 01:02
od Márty
Long: Uhlíky jsou jako nové a alternátor je určitě v pořádku. To, co navrhuješ s těmi pojistkami, by mělo význam, pokud by to celé jistila jen jedna pojistka. Podle schema mám vcelku jasnou představu, co může způsobovat přepálení dané pojistky. Musel někde v okruhu vznikat zkrat, protože pokud ne, tak 15A alternátor nemůže vyprodukovat takový proud, aby spálil 30A pojistku, aniž by sám nešel do kytek. Kabeláž nemá cenu natahovat znova, koukal jsem, že ze 3/4 je nově dělaná a celou jsem ji proměřil. Dočetl jsem se v chytré literatuře, že nevysvětlitelné problémy mohou vznikat i na kostřícícím bodě. Ošetřil jsem na kabeláži, naprosto vše, co se dalo, takže teď už tam zkrat určitě není, tak uvidím, jak se to bude chovat dál...

Re: Zasr...j problém (:P) - elektrika

Napsal: ned 24. kvě 2015 10:16
od Viktor
Márty: Že nám to zase půjčíš.... :D-x

Re: Zasr...j problém (:P) - elektrika

Napsal: ned 24. kvě 2015 10:40
od Márty
Viki: No, možná tak koloběžku, na té se nemá co potento (:P) :U

Re: Zasr...j problém (:P) - elektrika

Napsal: ned 24. kvě 2015 12:25
od Viktor
Márty: No, aby jsi se nedivil... :D-x

Re: Zasr...j problém (:P) - elektrika

Napsal: ned 24. kvě 2015 15:53
od AresMlok
Ahoj Márty,
vinutí altíku má odpor do 1 Ohmu, pokud by se zkratovalo, tak by stačil poles napětí při zkratu na 7 Voltů a 30 Ampér by tam bylo hned. Ona pojistka zčoudne celkem rychle, tak než by se stihlo železo magneticky přesytit a vinutí ohřát, je pojistka v pánu. Myslím si, že by to altík v pohodě dal, ale mám jen jeden a nemůžu si ho vynachválit, tak ho pokoušet nebudu >:D<
U Tebe se to dělo při určitých otáčkách, tak to muselo mít vazbu i na něco jinýho. Byl li to zkrat v nějaké součinnosti s baterií, tak i malá baterie je do zkratu schopná dodat i stovky ampér.
S ukostřením máš naprostou pravdu - to dokáže divy, že i elektrikáři nechápou, co se děje...
Přeji mnoho kilometrů bez záhad elektrických :D-x

Re: Zasr...j problém (:P) - elektrika

Napsal: ned 24. kvě 2015 20:37
od Márty
Tak samozřejmě, že při zkratu se pohybují proudy v trochu jiných hodnotách. Ale pokud tam není zkrat, tak ti ze standardního MZ alternátoru víc jak +- 15A nepůjde i pokud by byla vada na nečem jiném v okruhu. Prostě bez zkratu ta 16A (resp. 30A, co jsem tam testnul) pojistka nevyhoří.

Re: Zasr...j problém (:P) - elektrika

Napsal: pon 25. kvě 2015 19:18
od Long
No je pravda, že špatné ukostření může přinést značné problémy, ale zatím vypadá, že jsi to odstranil (tu)