Rozsvícená neudrží volnoběh

Diskusní fórum pro příznivce motocyklů MZ
Jarda.E
Příspěvky: 34
Registrován: ned 01. bře 2015 07:43

Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od Jarda.E »

Zdravím MZtáři,
Prosím o radu. I přes na zvýšené otáčky volnoběhu mi MZ neutáhne rozsvícená světla nebo třeba blinkr, takže to reprezentuje zhasínání světel na semaforech a podobně. Vizuálně všechno ještě vypadá jak nové, svorkovnice na altiku čistá, kroužky komutátoru nepotrhané a uhlíky se zdají být taky v pořádku, fáze přerušené nejsou. Usměrňovač, a konektory jsem očistil od prachu a stříkl kontaktolem, ale ani tady není vizuálně nic špatně. Diody jsou v pořádku (o těch i píšou, že jsou více méně bezporuchové). Osobně mám zálusk na regulátor, o kterém jsem se i něco dočetl, byť je uvnitř čistý a kontakty opálené nijak zvlášť nejsou. Motorka má najeto jen 14tis., takže pochybuju, že by byl problém v alternátoru. Nabitá baterka má 12,5 V.
Piště prosím zkušenosti, jestli se opravdu jedná o regulátor, popřípadě třeba odkud jste kupovali elektronický.
Díky Jarda.

GeorgeLD
Příspěvky: 235
Registrován: pát 24. kvě 2013 01:03

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od GeorgeLD »

Máš ampermetr? Změřil bych kolik ti jde do baterky a taky bych změřil napětí na budící cívce.
Kontakty v regleru tak jako tak přešmirgluj jemným smirkem, tak 400 zrnitost.

Beztak to bude nějaký zkrat.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
prosím Tě, ten volnoběh máš "seřízený" s ohřátým motorem? Studenej motor má se stejným nastavením karburátoru vyšší otáčky než ohřátý a stejně tak s nezapnutými světly (než se ohřeje - pak to je jedno). Taky na to má vliv bohatost směsi, chudší směs je citlivější.
Pokud máš po jízdě na baterce 12,5 V, tak by Ti regulátor měl makat. Mechanickej regulátor si už nepamatuji, mám ze Š 120. S origo altíkem počítej s tím, že reálné dobíjení baterie při rozsvícených světlech (škodováckej regulátor) nastane až od asi 2500 otáček. To pro praxi znamená, že do těchto otáček jede MZ především z baterie. Z toho vyplývá, že problém je v přenosu energie z baterie do zapalování. Měl bys zkontrolovat kontakty na baterce, pojistkovou skříňku, spínačku. Ostatní jsi asi už kontroloval. Všechno proměřit, vyčistit a řádně dotáhnout. Já jsem si natahal na exponované okruhy silnější vodiče a ještě mě část čeká, jak jsem zjistil minulou neděli...
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Jarda.E
Příspěvky: 34
Registrován: ned 01. bře 2015 07:43

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od Jarda.E »

Ano, nastaven je na zahřátý motor, ale volnoběh jsem zvyšoval cíleně, právě kvůli zastavování s rozsvícenými světly a podobně. Což samozřejmě není řešení. Zkontroluju nastavení směsi podle knížky, jinak plováky, trysky atd. mám už seřízený. Baterku už sice nějakej pátek mám, ale když není v motorce, je pravidelně nabíjená a udržovaná, na plně nabitý jsem naměřil cca 12,7 V. Potřeboval bych se dostat k měření s nastartovaným motorem ale nejdřív jsem měřil regulátor a při kontrole kontaktů jsem narazil na problém. Postupoval jsem i podle tohoto videa: https://www.youtube.com/watch?v=X1c40qfveMk (minuta 6:55)
Kabel 51 (+ z baterky) připojím na uvolněnou svorku regulátoru 61 (cívka).Lampu připojím mezi svorku regulátoru DF (buzení) a kostru. Teď by měla lampa svítit jasně. To mi taky svítí, potom v neutrální poloze kontaktů má zeslabit, to taky udělá. Ale když dám ten dvojitej kontakt uplně doprava, má zhasnout, ale ona opět svítí jasně. To samé u jednoduchého kontaktu (určený ke zpětným proudům), když ho vychýlím doleva, má taky zhasnout, a to taky neudělá. V knížce píšou, že je nejspíš špatný odpor regulátoru. Jsou tam dva, jeden jsem naměřil 4 ohmy a druhý 14 ohmů, vizuálně poškozený nejsou. Takže nevím, kde je problém.
Když ten škodovácký regulátor nabíjí od 2500, nedělá to taky problémy při světlech na volnoběhu? Rád bych sehnal pokud možno originál elektronický reg. ale bude dražší no. Jen mám obavy, abych si s tím ze škodovky pomohl :)

GeorgeLD
Příspěvky: 235
Registrován: pát 24. kvě 2013 01:03

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od GeorgeLD »

Já mám origo reglér z druhovýroby ( Hungary ), protože jsem měl problém s dobíjením, a chová se to s ním úplně stejně jako se škodováckým - vyhozené 400,-

Nenapsal jsi co to znamená "neutáhne rozsvícená světla" - to jako motorka chcípne na volnoběh se světly, nebo ti světla poblikávají s blinkry? Jak se chová kontrolka dobíjení? Zkontroluj že má správnou watáž, měla by mít 2W, je to důležité. Mě třeba při koupi zhasínala kontrolka dobíjení až někde od 1800ot a celkvě blba. Dělal to zkrat v rozvodech v parabole kdterý vznikl taháním za kabely.

Když máš plně nabitou baterku, tak ti musí i bez zapnutého motoru: jasně svítit přední světlo, i dálkové; žádné extra poblikávání při blinkrech; a stejně tak se zapnutým motorem na volnoběh. Proud z baterky bez světel (mám já) cca 2A, se světly cca 7A. Napětí na vinutí rotoru s rozsvícenou kontrolkou dobíjení cca 0.6V, když zhasne (přidání plynu) tak cca 12V a napětí klesá s otáčkami (menší buzení). Od cca 2300ot už by měl jít proud do baterky.

Baterka ti to na plné nabití prostě musí plně utáhnout, alepoň pár minut - jestli ne, tak je chyba někde jinde, nejspíš zkrat a nebo je baterka už na ho*no - což se stane, jestli byla delší dobu podvybitá (jestli tam teda nemáš gelovku).

Delší dobu podvybitá znamená jestli někde baterka delší dobu ležela s nabitím pod 12.5V. Pokud má tak stará mašina jako je tvoje MZ najet ojen 14000km a máš tam pořád původní baterku, tak si můžeš být jistý, že je už v háji a musíš prostě koupit novou.

Jo a plně nabitž olověný aku má mít 12.9V a ne 12.5V http://pb-autobaterie.cz/content/12-aku ... -k-obsluze

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
popíšu svoje zkušenosti s bráchovou/mojí MZ ETZ 150. S elektrikou jsem zápasil 2 měsíce, než jsem vytrhal všechny dráty a dva dny se na milenku ani nepodíval! Byla částečně blbě zapojena, část kontaktů byla silně zoxidována, část těsně před upadnutím. Z mého pohledu byly některé vodiče poddimenzovány, ale to je u skopčáků zcela v richtiku, oni to tak dělají i v elektroinstalaci RD.
80% kabeláže jsem přeletoval a dost konektorů vyměnil. Po čase přišel upgrade - světla přes relátka a výměna pojistkové skříňky (ta zlobila opravdu hodně moc!:-(I) - dneska jsem přeletoval zbytek instalace v altíku a kontakty snímače otáček plus ještě spínače přední brzdy. V kabeláži mám původní vodiče, silnější z baterie do spínačky a regulátoru a ještě silnější do relátek a hlavního světlometu.
Samostatná kapitola byla spínačka, kterou jsem rozdělal a musel vyrobit nový kolík a jazýček na onen kolík.
Baterie a MZ...
Při napětí cca 10,5 - 11 V již neproběhne v řídící jednotce zesílení signálu ze snímače - motor nejde nastartovat, mašina svítí, bliká, troubí... Jinak samotný snímač, který jsem si též vyrobil za pár korun háže signál od 3,8 V, ale v kaskádě s řídící jednotkou potřebuje napětí nad 11 V.
Nad 11 V do (u mě) 12,65 V (větší napětí jsem nikdy nedocílil ani na nabíječce) vše maká tak, jak má a škodováckej regler baterii z napětí 11,12 V (dle tabulky - baterie asi stokrát po smrti) po 100 km dobouchal na 12,65 V. Těch 100 km bylo 10 x 10 km.
Taky jsem řádně natrasoval vodiče z diod v usměrňovači, protože ty se taky dotýkaly všeho možnýho, se divím, že usměrňovač tvořil stejnosměrný proud (tu)
U mě se sešlo vícero okolností, který ovlivnily pohled na věc. Chtěl jsem MZtu, která pojede, nebude žrát 5 - 8 litrů na 100 km, bude chytat, nebude chcípat a nebude hulit.
Co se povedlo: minulý majitel nechal udělat excellentní výbrus! Já jsem dostal mašinu do stavu, kdy s vypnutým zapalováním netahá šťávu z baterie, chytá do čtvrtého šlápnutí nezávisle na teplotě okolí a motoru, do minuty má shodné volnoběžné otáčky - asi 1200 - s vypnutými/zapnutými světly (jezdím na chudší směs), při mojí postavě (185 cm/cca 103 kg) žere 4,3 litru/100 km a do Budína (4% dokopec) jede 95 km/hod >:D<
Věř mi, že spolehlivost MZty je o elektrice! Vůbec nechápu videa MZet na Youtube a že jich je, kde majitelé Mztu nastartují a pak ji několiktrát protůrují, aby motor vůbec běžel... to je zbytečný...
Tím, že jsem poslal šťávu do hlavního světlometu bokem přes relátka a ne přes spínačku, tak se taky spolehlivost zapalování zlepšila. Taky teď výrazně lépe svítím...
Co se nepovedlo: výměnou regleru origo za škodováckej brácha začal dobíjet, ale shořel snímač otáček. Táta mu vyrobil nový a ten shořel po rekonstrukci elektroinstalace. Vždy za tím stál nárůst napětí, protože el. cesty byly průchodnější...
Po 25-ti letech MZtu opustila indukční cívka, tak čekám na novou. Až dorazí, změřím GeorgeLD napětí na buzení altíku, protože mě ještě nenapadlo ho měřit...
O mém nastavení karburátoru najdeš info ve vláknu Pořád černá svíčka http://mz-world.cz/forum/read.php?3,3590
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Jarda.E
Příspěvky: 34
Registrován: ned 01. bře 2015 07:43

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od Jarda.E »

GeorgeLD : Tak jsem MZtu změřil a s ta baterka už opravdu není to pravý ořechový. Jelikož byla plně nabitá, tak jsem jí dostal na 1300-1400 otáček. Napětí baterky když jsem jí druhý den, po sundání z nabíječky změřil bylo 12,6V. Na volnoběh bez světel: 12,2V,cca-1A (nestabilně) se světly: 11,57V, cca-5A. Při zapnutých světlech bez motoru 11,5V, -5,2A. Co se týče té kontrolky, nad těch cca 1300 ot. zhasla v pořádku a je originální. Ještě dodávám, že baterka je stará min. 5 let, takže ta bude mít podíl na vině.

Jarda.E
Příspěvky: 34
Registrován: ned 01. bře 2015 07:43

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od Jarda.E »

AresMlok : Vezmu to postupně podle tebe. Kolem altíku kabely na výměnu nebudou, ještě tam "voní kalafuna", celkově vypádá neporušeně. Ještě jsem teda taky neměřil na fázích. Do spínačky jsem ještě nekoukal, ale pod sedlem jsem čistil prakticky všechno. Pravda, některé konektory jsem musel očistit od patiny a možná by stálo za to je vyměnit, nebo minimálně kousek odizolovat a dát alespoň nové konektory. Případně jaké průřezy jsi použil? Zesílení od snímače nad 11V je pro mě taky novinka díky.
S jízdními vlastnostmi jsem zatím poměrně spokojen, spotřebu mám zhruba srovnatelnou a na to že jezdíme často ve dvou si nemůžu 150tku vynachválit, nejsem teda žádnej závodník, ale víc bych po ní ani nechtěl :). Jen se potýkám se zpětným rázováním motoru při zavřeném plynu., což jsem se ale dočetl nedávno, že dělá ten zvýšený volnoběh. Sekundární a primární převod je vyřešenej, takže tam problém není.
Taky nemám rád větu "hlavně že to jede", chci mít všechno perfektně, třeba i startovat rukou ale zkrátka se na ní moct spolehnout.

Koupil jsem nové relátko, tak ho potřebuji vyzkoušet a uvidím na co se vrhnu dál, ale vidím to na tu baterku, už vzhledem ke stáří té staré. Koukal jsem, že se dá sehnat i 9Ah. Vzhledem ke kapacitě by to bylo ideální ale nevím, zda by to altík stačil dobouchat, protože u ní psali, že je určená primárně pro 250,300tky.

Předem díky za odpovědi :)

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od AresMlok »

JardaE:
baterii 9Ah mám ve 150dině taky. Je nějaká z Itálie, kterou dostal brácha zcela vybitou se skútrem, který nebyla schopná po nabití nastartopvat. Mě slouží skvěle a vyšší napětí než 12,65 V na ní nedocílím. To opravdu bohatě stačí.
Nemůžu najít odkaz, tak to napíšu ještě jednou:
Altík dodá cca 200 W po usměrnění, z toho si veme zapalování asi 6 - 10 W, světla 55/60 W + 5/21 W + 4x2 W + 4 W, blinkry 2x21 W, 10 W klakson, co já vím 2 W přerušovač blinkrů a co si veme regulátor netuším - dáme mu 5 W a třeba 8 W ztráty v drátech... = ve velmi nepříznivém případě mašina žere 170 W - dálkový světla, brzdíš před srnou, blikáš a ještě troubíš (blbost), zbyde 30 W = 2,5 A a pro dobíjení 9 Ah baterky potřebuješ 0,9 A. Pokud pojedeš normálně, budeš mít spotřebu cca 90 W. 110 W zbyde = 9,16 A a potřebuješ oněch 0,9 A...
150dinu rukou samozřejmě nastartuješ >:D<
Průřezy jsem měnil: baterie - pojistková skříňka, pojistková skříňka - usměrňovač, regulátor, zem pod sedlem, relátka a H4, regulátor - zem, zem pod sedlem - zem světlomet = 4 mm2
pojistková skříňka - spínačka, spínačka - indukčka, spínač neutrálu - svorkovnice = 2,5 mm2
z altíku vedou 1,5 mm2 kabely - tam je střídavý proud, tak jsem je tam nechal - nejsou origo...
ostatní v podstatě origo je. Jednoho dne elektriku budu ještě ladit, ale teď je ve stavu, kdy v pohodě funguje a jsem s ní spokojen.
Vrtá mě hlavou ten Tvůj volnoběh...
Trochu ze života :-(I
Indukčka dorazila, tak jsem ji namontoval - měla větší průměr, narval jsem ji do origo DDR držáku a přitáhl, se deformovala. Opotil jsem se nad tím, jak je Made in Bulgaria měkká, ale jiskru to dává... Dvakrát šlápnu a mašina blafla. Volnoběh si držela v podstatě hned bez i se světlem, ale za boha nešla za plynem. Dusila se až chcípala. Karbec byl čistej. Protože jsem utěsnil výfuk, jsem si myslel, že je zanesený. Jsem ho tedy dneska rozpáral, že ho vypálím a on v podstatě čistej - nějaký omaštěný saze tam byly, ale velmi málo. Jsem to sice hořákem přejel, když už byl výfuk ve dví, ale za deset minut byl vypálenej a hlavně, žádný odpor, když jsem do něj zhluboka fouknul už před vypálením...
Rozhodil jsem karbec - všechno čistý, jen v hlavní trysce nasátý kousek silikonu...
For GeorgeLD:
ladil jsem spojkovou klec a pertinaxový lamely. Mašina sice nejela - viz výše, ale na pomalý rozjezd to dalo. Zmáčkl jsem spojku, dal za jedna - ozvalo se CVAK, ale žádný ŠKUB a MZ se rozjela naprosto plynule s motorem, který neměl sílu. Zdá se, že to jde (tu)
Nechtěně jsem natunil i přední brzdový třmen. Se mi nelíbilo, že mi desky drhnou o kotouč. Dlouho jsem podezříval pružinu destiček. Měla kravský přítlak. Vzal jsem kleště a lup, bylo po pružině. Asi bude kalená...
Vyhodil jsem čepy, provrtal 5 vrtákem (4,7 nemám) vnitřní díry pro čepy, vyřízl 6 závit - prvním a druhým závitníkem, třetí čistej jsem už nepoužil, aby závit zůstal na tupo a Imbusy (ty delší z krytů motoru) samosvorně držely. Destičky pěkně hrkají a kolo se točí a točí a točí a točí... Super! Navíc kryt destiček drží na místě bez jakékoli úpravy. Tím, že se destičky nijak nekříží má brzda taky lepší náběh.
Ve čtvrtek nandám karbec, svařím výfuk a ... :-heart
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1920
Registrován: úte 22. led 2013 19:16

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od Harry »

já se z těch vašich slohovek poseru :D-
Obrázek
Obrázek

Na sraz pojedu klidně i na Burgmanovi a nestydím se za to

GeorgeLD
Příspěvky: 235
Registrován: pát 24. kvě 2013 01:03

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od GeorgeLD »

Jardo, mě se těch tvojich 5A z baterky při zapnutých světlech zdá nějak málo: 55W přední světlo + 4*2W kontrolky + 5W zadní žárovka, už to ti dá: 68W, vyděl 12,5V a dostaneš 5,44A (pokud máš ovšem řádně nabitou baterku)- MINIMÁLNĚ, není v tom započtené zapalování, buzení rotoru alternátoru atd. Zkontroloval bych jestli máš dobré ukostření a kontakty. Počítej ale s tím, že nevím, jestli má ETZ150 stejné watáže, ale asi jo, já mám 251.

AresMlok ty máš ty proudy z baterky kolik? Já mám bez motoru se světly okolo 7A (bez blinkrů atd.), na volnoběh koneckonců taky tak bez světel to mám asi 2A. Vzhledek k tomu, že mi to tež nějak eňo ňuňo nedobíjí bych to rád věděl.

Jarda.E
Příspěvky: 34
Registrován: ned 01. bře 2015 07:43

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od Jarda.E »

AresMlok :
No, přesně o zkušenost s 9Ah mi šlo. Bude to lepší volba než 5 Ah. Nastartovat to jde ale s tím zpětným rázem to pěkně bolí :D. Do altíku a fází se hrabat nebudu, tam opravdu nevypadá nic špatně. Prohrabu doma zásoby a přesvorkuju, popřípadě zadrátuju to hlavně pod sedlem.
Jo s přední brzdou jsem si taky užil, když se mi jedna strana nevracela a byli pochroumaný gumičky a zahumusenej pístek. Ještě jsem si tam ten starej vzpříčil a ven ho dostalo až 10 barů z kompresoru, pak jsem ho zase hledal :D. Co jsem pístky vyměnil a utěsnil, odvzdušni, brzda se krásně vrací i s novými destičkami.
Podobný problém jsem mám u simsona: nastartuje, na volnoběh šlape hezky, ale za plynem ani omylem (jen pokud je teplý).Otočím rukojetí a jen bublá. Karburátor jsem dělal i pozpátku. Při výměně gufera ve víku převodovky jsem si všiml, že mám vakl na klice, tak dělám rovnou GO motoru, no taky jedna sranda za druhou, hlavně shánění vymezovacích kroužků do převodovky a podobně, jinak jezdím do krámu kousek za hranicema. Takže jsem při jednom i koupil nový trysky a jehlu, všechno přetěsním, po výbrusu má už je. Z výfuku by se dalo svačit, takže tam to nebude, jediný o čem vím bylo odřený šoupátko, který jsem vyměnil taky, akorát tročku odřená je i šoupátková komora, ale nezdá se mi, že by to bylo ono. Tak jsem zvědav, jestli ještě bude zlobit. Teď ještě nevím, jestli by stála za řeč ta indučka (na Simsonu).

GeorgeLD :
Jestli je mezi 251 a 150 rozdíl taky netuším. Mě to tak přijde málo, bez motoru naměřím zhruba 5,2. Pozor, taky není vyloučená drobná chyba v měření, protože úplně ustálená hodnota tam nebyla. Kdyby to mělo být na vrub baterky, tak bych tomu i věřil, řikám nejmladší není a jak jsi psal sám po nabití 12,5 V není žádný terno. Do spínačky a celkově kolem ´paraboly jsem zatím nekoukal.
Co se týče té kostry, tak jsem si dal poměrně záležet, pravda, kabely ani očka jsem zatím neměnil ale vyčistil a nastříkal kontaktolem a pod nimi šmirglem vyčistil ukostření. Jen jsem tam musel vyříznout 6 závit místo 5, neboť se mi ho podařilo v tom hliníku utrohnout, ale alespoň to můžu teď kapičku víc dotáhnout.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
odřené šoupátko dle mě ničemu neva, pokud chodí volně. Boční tlak na šoupě vytváří zkroucená pružina, to nejde změnit.
U Sima asi můžeš počítat i s výbrusem, ale je možný, že bude stačit zajet nový kroužky. Indukčku orientačně změř Ohmetrem, na primáru bys měl mít cca 4 - 6 Ohmů a na sekundáru cca 5 kiloOhmů. Jsou to pouze orientační hodnoty, který řeknou, že dráty jsou spojený a vedou tam kam mají. Indukčka se jinak měří přes osciloskop a asi se svíčkou pod tlakem, ale to nevím jak.

Napětí baterky a buzení altíku změřím zítra, budu ladit předstih, tak to spláchnu najednou.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
včera se toho událo víc, než jsem čekal, tak píšu teď.
Multimetr mi měří jen napětí, proud zatím odmítá...
Buzení alternátoru:
zapnuté zapalování = 1,65V
volnoběh se zhasnutou kontrolkou dobíjení - pod 1200 otáček = 11,2V
bez světel se zvyšujícími se otáčkami (do asi 7500) = postupný pokles až na 2,35V
se světly - // - = pokles až na 5,45V
zřejmě to má souvislost s regulátorem. Nyní mi dobíjí už od 2000 otáček.
Pravidelný volnoběh od 1000 otáček, níž jsem to nezkoušel, protože to nechtělo chytat na drc a svítila kontrolka dobíjení.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

GeorgeLD
Příspěvky: 235
Registrován: pát 24. kvě 2013 01:03

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od GeorgeLD »

Tak super žes to napsal, já mám buzení s kontrolkou jen 0.7V, v tom by mohl být zakpaný pes že potřebuju mít tak 1300ot aby mi nesvítila. Jo mimochodem máš kontrolku dobíjení normál 2W žárovku, ne? Ono totiž čím menší odpor má, tím větší máš buzení.


Jarda: já mám těch 7A se světly s nabitou takřka novou baterkou, ale ber to tak, že jestli ji máš v háji, tak to stejně ten proud nic nevypovídá, protože ti tam hned třeba fest klesne napětí. Říkáš že 12.5V není žádné terno, ale ta baterka už může být s tímhle klidně po smrti; vem si že když máš pod 12.5V tak už ji musíš nabít jinak se kurví, a ty ji nenabiješ víc než na 12.5V. Kámoš měl na 150 tež problémy, nemohl ji nakopnout, baterku dobil...ale když jsem mu to motorku zapl na proudový zdroj tak šla hned krásně nakopnout. Takže šetři síly a kup novou baterku.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
jo, kontrolku mám 2W, protože 1,2W není vidět... Nemyslím si však, že by Watáž žárovky měla zásadní vliv na funkci regulátoru, protože ten je napájen paralelně s žárovkou a diodám je docela jedno jestli jima proteče o 67mA víc nebo méně. Napěťová ztráta pro regulátor bude nula nula prd.
Pokud zapnu zapalování a pak světla, tak mi klesne napětí na baterce až na 11,9V. Vypnu to a vyleze na 12,34V. Nastartuju a na volnoběh se světlama to má 12,45V. Po krátký jízdě naměřím 12,55V. V tomhle duchu jezdím půl roku zcela bez problémů. Tohle napětí stačí i při -15°C. Podle tabulky je sice baterka po smrti, ale v praxi je po smrti někde u 11,2V a to ani ne proto, že by nemakala, ale elektronika v MZ pod 11V přestává makat.
Kdyby se elektrika předělala na 6V (Harry nezabíjej mě :-|---) tak by taková baterie byla nesmrtelná...
Pro mě je závěr ten, že pokud je na baterii 12,5V a se světly mašina nedrží volnoběh, není problém v baterii, ale někde jinde, protože mě s tímto napětím mašina jezdí a naprosto v pohodě volnoběh se světly drží i kolem 1000 otáček. Nedobíjí, ale vrčí.
Hledal bych problém někde v zapalování.

Jinak mám obě pojistky v multimetru spálený :D-x, jen netuším, co se tam podělo...
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Jarda.E
Příspěvky: 34
Registrován: ned 01. bře 2015 07:43

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od Jarda.E »

No rozjelo se tu docela zajímavý laboratorní měření :D. No já myslím, že na tý baterce, byť trochu, něco bude. Problém se světly a volnoběhem jsem pozoroval za provozu ale, nejsem si jist jestli bezprostředně po nabití. Opět jsem nabušil baterku, připojil nový regulátor (eln) a se světly i případnou kombinací s blinkrem nebo brzdou MZta volnoběh udržela na těch 1300. S plně nabitou baterkou se to i povedlo se starým regulátorem, nicméně možná se mi to zdá (protože mám pocit že už slyším trávu růst) ale s elektronickým regulátorem jako by měla příjemnější chod. Nemyslím si ale, že bych toho docílil i po týdnu jezdění, protože napětí baterky správnému stavu zkrátka neodpovídá.
Možná se pletu, ale ono to měření na baterce bude zavádějící. Jestli mašina dobíjí dostatečným napětím, zjistím hlavně na výstupu z usměrňovače ne? Tam teda naměřil myslím cca 13,7 V, doufám že nekecám, nikam jsem si to nenapsal.
Pod zmiňovaných 11V jsem se zatím nedostal, takže s nastartování problém nebyl.
Takže baterku koupím 9Ah snad tento týden a změřím co půjde, opět napíšu.

AresMlok:
Co se týče toho Simsona, tak po výbrusu už má nějakých 300 najeto, takže tahle položka odpadá. Na tu indučku ještě existuje přímo měřící přístroj mám ten dojem, ale název ti neřeknu, možná se to měří na brzdě. No je fakt že i nový šoupátku tam nejde bůh ví jak těsně, ale už mě znepokojuje každá maličkost :D

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
co se dobíjení týče/alternátor tak:
altík má dávat efektivní napětí 14V a proud 15A. Jenomže v kmitně vyleze napětí až na 19,8V a proud na 21,2A. Diody sežerou dle konstrukce od 0,5V - 1,1V na usměrnění. Mě regulátor pouští do baterie od 12,45V do 14.7V v závislosti na otáčkách. To znamená, že před usměrněním je na zatíženém altíku minimálně 13,15V - 15,4V.
Já napětí měřil přímo na baterii, eliminuje to různé přechodové odpory.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Smoula
Příspěvky: 160
Registrován: sob 31. srp 2013 20:12

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od Smoula »

ještě že nemám doma měrák jinak by mě mrdlo

Jarda.E
Příspěvky: 34
Registrován: ned 01. bře 2015 07:43

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od Jarda.E »

Dobře, když ale baterka už bude špatná, nebude mi fixlovat napětí, který tam má lézt? Přesně jak psal GeorgeLD,dojde k poklesu napětí.Protože na příklad i s tím novým regulátorem jsem se 14 V na baterce nedoměřil. (než jsem jí tam dal, měla po nabití jen těch 12,5 V). Na výstupu z usměrňovače bylo 13,7 V.

Uživatelský avatar
Márty
Administrátor
Příspěvky: 1592
Registrován: úte 22. led 2013 15:41

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od Márty »

Moje baterka na dvaapůli má 12,3 V a naprosto bez problémů s ní nastartuju i jedu. Kontrolka dobíjení mi na 1 200 otáčkách sem tam problikne. Když jsem to zkoušel, lezlo mi, v závislosti na otáčkách, na baterku napětí cca 13,8 až 14,7 V, při zapnutí světel (i s blinkry) to, cca o 0,9 V kleslo...
Pokud nějaké takové hodnoty naměříš (přímo na svorkách baterie), tak máš dobíjení v cajku....

Dle příčurek (:P) by mělo být napětí bez zátěže mezi 13.8 - 14.6 V v celém rozsahu otáček
Se zapnutými světly při cca 4 000 ot. mezi 13 - 13.5 V

Pokud se do těchto hodnot nevejdeš +- nějaká ta desetina Voltíku, tak je něco špatně :-(I :-)T
Obrázek

Uživatelský avatar
Márty
Administrátor
Příspěvky: 1592
Registrován: úte 22. led 2013 15:41

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od Márty »

Jo, těch 12,9 V by měla baterka (bez zátěže) mít těsně po nabití, po několika dnech by se na ní napětí mělo držet kolem těch 12,5 V. Pokud se dostáváš pod 12 V, tak už je to na pováženou, když na 11 V a níž, tak už bych ji zahodil, resp. ekologicky zlikvidoval ;)
Obrázek

Jarda.E
Příspěvky: 34
Registrován: ned 01. bře 2015 07:43

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od Jarda.E »

Márty:No pod 11V se řekl bych ještě nedostala. Vzhledem k tomu, že takto nabitá (12,5) mi mašinu udžela (alespoň za studena) s rozsvícenými světly i blinkrem kolem těch 1300 bez problému, ale po nějaké době ježdění už to dělalo problémy, tak to by mělo odpovídat baterce. Stejně tak, jak se tu psalo, při těch 1300 ot. když zapnu dálkový tak je vidět slabé pulzovaní, což by teda taky mělo ukazovat na baterku. Ale jinak už nevím kde hledat, řekl bych že instalace má do oxidace ještě trochu daleko. Neměl jsem teda ještě rozdělanou spínačku ale chystám se.
Tu baterku na 250ce máš kolik Ah? Jinak ta kontrolka dobíjení mi chodí zhruba stejně jako tobě.

Uživatelský avatar
Márty
Administrátor
Příspěvky: 1592
Registrován: úte 22. led 2013 15:41

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od Márty »

JardaE: Mám tam 9 Ah. Když třeba zastavím na semaforu a dám blinkry, tak mi světlo taky v těch základních volnoběžných otáčkách lehounce pulsuje, ale když přidám plyn, resp. zvýším otáčky, tak to samozřejmě přestane...
Ale baterie se ti může navenek tvářit relativně v pořádku a bez zátěže držet napětí, ale v okamžiku, kdy je z ní nějaký odběr už kapacitně nestačí.
Mám teďka ve sklepě jednu 60 Ah z dieslového auta, po nabití si drží napětí už druhý týden 12,6 V, ale když ji dáme do auta, nastartujeme na ní a pak nejedeme dostatečně dlouhou trasu, aby se pořádně dobíjela, tak na ní už bez znovunabití nenastartujeme.
Obrázek

Jarda.E
Příspěvky: 34
Registrován: ned 01. bře 2015 07:43

Re: Rozsvícená neudrží volnoběh

Příspěvek od Jarda.E »

Márty: To by tak odpovídalo. Takže asi koupit novou baterku a doufat, že potom naměřím i správné dobíjecí napětí. Mě by hlavně zajímalo, jestli příručkových cca 14V (v celém rozsahu otáček) bych měl naměřit i s horší baterkou (tzn. nabitou "jen" na 12,5V)? Co tak čtu tak málokdo naměří příručkové napětí. Taky jsem se už setkal s názorem, že přesné hodnoty lze naměřit jenom na zatěžovacím odporu,ne s baterkou, jelikož zkresluje měřené U, pokud nebude stoprocentně v pořádku.

Odpovědět