Stránka 1 z 4
Samozápal?
Napsal: pát 24. říj 2014 21:11
od pavel441
byl sem se projet dneska na ETZ 150 abych si užil pořádné zimy 5 °C no chtěl jsem to protůrovat do max otáček do 7 tis a najednou jak jsem pustil plyn tak to mělo pořád takhle vysoké otáčky takových těch 8tis a víc a když jsem vypnul klíček tak to běželo pořád tak jediná možnost byla tam dat 1 a pustit rychle spojku aby to zdechlo. tak se vás ptám čím to je a jak to odstranit? benzín je tam natural 95, svíčka nová NGK a regulátor ze škodovky. a ještě volnoběh, někdy když dojíždím na křižovatku na 4tis a zmačknu spojku tak si to drží těch 4tis pořád ale zase jindy když dojíždím na 2tis tak to drží krásných 2tis. karburátor je čistý a měl by být správně seštelovaný
Re: Samozápal?
Napsal: pát 24. říj 2014 22:14
od AresMlok
Zdravím,
pokud otočíš plynovou rukojetí, pustíš ji a plyn se Ti vrací sám - nedrhne lanko - pak by mohla být chyba v přisávání falešného vzduchu. Ten ochudí směs, která přehřívá svíčku (nebo nějaká nečistota na povrchu svíčky) a ta způsobí samozápaly.
Jak máš nastavené volnoběžné otáčky?
Re: Samozápal?
Napsal: pát 24. říj 2014 22:38
od pavel441
lanko se vrací normálně a ten volnoběh je jak kdy, ale spíš tak okolo 2000 aby mi to dobíjelo, a těsnění by mělo být nejspíš taky v pořádku
Re: Samozápal?
Napsal: pát 24. říj 2014 23:02
od AresMlok
S dobíjením - jasný, zvlášť teď v chladu

Falešňák může pocházet od těsnění klikovky = chudá směs. Mrkni na svíčku - barva.
Nemáš v benzínu moc oleje? = karbon?
Re: Samozápal?
Napsal: sob 25. říj 2014 18:07
od pavel441
oleje by tam mělo být správně 1:50 možná trochu víc 1:45 ale víc určitě né, a to těsnění bude jedině pod alternátorem že? jinde by to sálo olej nemám pravdu? nijak moc mě to nedýmí prostě jak 2T. ale zdá se mi že když mi to ten volnoběh drží špatně tak když dám pulku sitiče tudiš přibohatím směs tak je to v pořádku
Re: Samozápal?
Napsal: sob 25. říj 2014 18:34
od hoj.73
Moc malý předstih:-)T
Předstih by měl být 2.5 -3mm před horní ůvratí
Re: Samozápal?
Napsal: sob 25. říj 2014 19:02
od pavel441
ale právěže nedávno tak 150 km zpátky to bylo všechno uplně v pohodě, je možné že by se mi to rozhodilo?
Re: Samozápal?
Napsal: sob 25. říj 2014 19:12
od hoj.73
Zkontroluj a uvidíš ale rozhozené to mohlo být dřív ,teď se to pouze pojevilo
Re: Samozápal?
Napsal: sob 25. říj 2014 19:15
od pavel441
ale zdá se mi to divné že to funguje dobře a najednou se to projeví, to bude něco jiného, nemáte ještě nějaké nápady?
Re: Samozápal?
Napsal: sob 25. říj 2014 19:30
od Harry
Předstihem to nebude, protože pokud to jelo, ikdyž jsi měl vypnutý zapalování, tak to nemohlo házet jiskru... předstihem nastavuješ, kdy dojde k jiskře... vypnutý zapalování = žádná jiskra
takže buď ti nefunguje spínačka a jiskřilo to furt, nebo jsi měl přehřátej motor (třeba vlivem chudé směsi) a docházelo k samozápalu (nafťák)
Sání těsní dobře? faleš kolem příruby?
Re: Samozápal?
Napsal: sob 25. říj 2014 19:40
od pavel441
spínačka funguje na 101%
a jak zjistím že mi netěsní příruba? nikde mi nic nekape nebo se nešpiní, jen k zapalování sem se ještě nedívál.
a přehřáté když venku bylo 5 °C by bylo divné
hladinu bych měl mít dobrou možná trošičku vyšší a bohatost o 1,5 ot povoleno
Re: Samozápal?
Napsal: sob 25. říj 2014 19:50
od Harry
spínačka funguje na 101%
no minimálně fungovala
a jak zjistím že mi netěsní příruba?
tak, že se pak něco projevuje jako když to saje falešnej vzduch
nikde mi nic nekape nebo se nešpiní, jen k zapalování sem se ještě nedívál.
když to saje dovnitř, tak z toho nic kapat nebude
a přehřáté když venku bylo 5 °C by bylo divné
třeba chudá směs, jak už jsem psal, to že je kosa, ještě neznamená, že se to nedá přehřát
hladinu bych měl mít dobrou možná trošičku vyšší a bohatost o 1,5 ot povoleno
údaj k ničemu
Re: Samozápal?
Napsal: sob 25. říj 2014 20:05
od pavel441
tak jak to mám teda opravit? sundat hlavu a podívat se jestli tam není karbon popřípadě oškrábat? nebo na přírubu karburátoru nové těsnění a popřípadě dát jehlu výš ?
Re: Samozápal?
Napsal: sob 25. říj 2014 21:29
od AresMlok
Zdravím,
samozápaly mohou vzniknout i příliš velkým předstihem - píst moc dlouho stlačuje hořící směs a vzniká moc velký tlak před horní úvratí a tím i teplota na elektrodách svíčky - platí u správně seřízené bohatosti směsi. U chudé směsi ani moc velký předstih není potřeba. Samozápaly podporuje moc teplá svíčka - má vysunutou vnitřní elektrodu do spalovacího prostoru.
Koukni na barvu svíčky.
Já používám Brisk Super N15C. V létě byla krásně rezatá a teď je černá jako bota. To znamená, že když jsem nic nezměnil na směšovacím poměru benzín vzduch a benzín olej, tak je moc studená. Jsou dvě možnosti:
1 - koupím Brisk Super N17C - teplejší svíčku - měla by zrezatět
2 - koupím Brisk Super N15YC - vysunutá vnitřní elektroda - mělo by se to víc hřát, tedy taky zrezatět
3 - zaexperimentuju a pořídím Brisk Premium NOR15LGS - akorát za ni jsou čtyři výše uvedené
Jdu si pokecat s pokladničkou...
Ta NGK - jaká je alternativa u Brisku?
Re: Samozápal?
Napsal: sob 25. říj 2014 22:17
od pavel441
mám tam NGK B8HS k tomu je alternativa brisk N14C
Re: Samozápal?
Napsal: sob 25. říj 2014 23:27
od AresMlok
Tak to máš ještě studenější svíčku než já. Pokud máš správně seřízený karbec, a to asi dle popisu máš, tak někde v sání bude netěsný těsnění a vyrábí chudší směs - děravej filtr. Rozhoď to a zkontroluj.
Vyšroubuj svíčku a podívej se na barvu elektrod - pokud bude porcelán nějakej do dleda nebo světlounce rezatej, tak máš chudou směs a to by znamenalo třeba malý průměr trysky.
Re: Samozápal?
Napsal: ned 26. říj 2014 07:06
od Heki
Ještě mě napadá vyměnit benzín. Pokud tam je nějaké svinstvo s malým oktanovým číslem, může to být i tím.
Re: Samozápal?
Napsal: ned 26. říj 2014 09:57
od pavel441
benzín je tam normal natural 95 takže tím to nebude. ale podívu se po tom falešném vzduchu
Re: Samozápal?
Napsal: ned 26. říj 2014 18:02
od pavel441
tak dal jsem tam svíčku brisk N17C a po 7km měla takovou barvu cihlovou, prostě takovou světle hnědou. a předtím jak tam byla ta NGK B8HS (brisk n14) studená tak ta tam byla 18 km ale byla tam uplně nová a barvu měla hoodně světle hnědou,a přijde mi že nejlíp to jede když mám trochu sitiču tak polovinu
Re: Samozápal?
Napsal: ned 26. říj 2014 20:26
od AresMlok
Zdravím,
ty barvy jsou pozitivní. Já bych malinko obohatil směs, tak na 1,25 otáčky, případně na 1 otáčku. Zkontroloval svíčku a vidělo by se. Podle mě to bude mezi 1,25 a 1,5 otáčky.
Možná ještě posunout jehlu výš, ale to bys mohl zkontrolovat i trysky, může být část ucpaná a hned to zlobí...
Re: Samozápal?
Napsal: ned 26. říj 2014 20:36
od pavel441
díky určitě vyzkouším
Re: Samozápal?
Napsal: stř 29. říj 2014 15:56
od Harry
směs, co odladíš "tím šroubkem" tak nastavíš jen při volnoběhu... na nastavení směsi "za jízdy" se používá jehlové nastavení. Obecně platí, že jak začneš točit šroubkama na karbcu, tak to akorát ještě víc dokurvíš
Re: Samozápal?
Napsal: čtv 30. říj 2014 05:22
od Majkl
A to mohu jen potvrdit

Re: Samozápal?
Napsal: čtv 30. říj 2014 16:02
od pavel441
tak karbec znovu vyčištěný a znovu seštelovaný + jehla o zářez výš a na přírubu karburátoru sem dal nové silikonové těsnění ale pořád to pokračuje jen s tím že jsem ten motor přidřel, po seštelování a nastartování jsem jel 500m a najednou to začlo silně brzdit motorem tak sem zmačkl spojku a motor se zastavil a nešlo s ním hnout tak sem to dotlačil dom a nalel do válce trochu oleju a potom sem to zkusil prošlápnout tak jsem zabral a nakonec jsem to rozpohyboval a nakonec ještě jede, válec není vůbec počkrábaný tak nevim co se tam mohlo kousnou ale nakonec jede a jehlu sem dal zpátky na 2 zářez ale závada pokračuje. nedrží volnoběh a při vysokých otáčkách má samozápal nějaké další nápady prosím??
Re: Samozápal?
Napsal: čtv 30. říj 2014 16:18
od Harry
jakou barvu má svíčka? nemusel se přidřít píst ve válci, ale mohlo to klidně vosrat jehlový ložisko na ojnici, jak nahoře, tak dole.... raději bych shodil válec a omrknul to...