Vůle spojkového koše
Re: Vůle spojkového koše
Teď koukám, že díra v řetězovém kole má dva průměry a vzhledem k té ostré hraně bych řekl, že už od výroby. Mělo by to být trochu vidět na fotce: https://ibb.co/C9qJ3W0
Je to vidět i na pouzdře jak je oleštěné: https://ibb.co/Wzy0v2d
Čela opotřebená asi nejsou, protože jsou na nich ještě vidět stopy po obrábění: https://ibb.co/wLZLpR7 https://ibb.co/kSLLbCm
A ještě mi vrtá hlavou, jestli by ten koš pán ve videu tak snadno nasadil kdyby tam byla vůle třeba jenom 0.02mm. Nedávno jsem vyráběl přírubu s vůlí 0.02mm ( sice teda na průměru 50mm) a nasadit to moc nešlo – pořád se to hryzalo. Jemu to tam padne jak nic.
Som z toho voľajaký zmätený… Asi jen zkrátím pouzdro o 0.4mm a uvidím co se bude dít.
Je to vidět i na pouzdře jak je oleštěné: https://ibb.co/Wzy0v2d
Čela opotřebená asi nejsou, protože jsou na nich ještě vidět stopy po obrábění: https://ibb.co/wLZLpR7 https://ibb.co/kSLLbCm
A ještě mi vrtá hlavou, jestli by ten koš pán ve videu tak snadno nasadil kdyby tam byla vůle třeba jenom 0.02mm. Nedávno jsem vyráběl přírubu s vůlí 0.02mm ( sice teda na průměru 50mm) a nasadit to moc nešlo – pořád se to hryzalo. Jemu to tam padne jak nic.
Som z toho voľajaký zmätený… Asi jen zkrátím pouzdro o 0.4mm a uvidím co se bude dít.
Re: Vůle spojkového koše
Zdravím strojaře,
chci podotknout, že zemědělské vůle mě vadí. Můj názor na druhovýrobu, pokud čtete moje příspěvky, znáte.
Ano, v katalogu chybí podložka mezi unašečem a futrem. Tedy celou diskutovanou vůli tvoří podložka, futro, podložka mínus tělo řetězovýho kola. Obě podložky by měly bejt kalený, jinak je koš i unašeč rozmačkají a vybrousí. Tady dostávají čočku vymezovací podložky mezi podložkou na ložisku a futrem...
Měl jsem dvě spojky, kde podložka pod unašečem chyběla a unašeč měl vybroušenou dosedací plochu a v ní ještě vybroušený žlábek.
Pokud se opravdu pozorně podíváte na poskytnuté video, tak v čase 25:33 je pěkně vidět, jak se celý komplet řetězového kola s košem po sundání šuplery zvedne... To bude zřejně ta 0,02 mm vůle...
Mám tady řetězový kolo s vnitřním průměrem 20,17 mm a délkou díry 24,57 mm. Obě dosedací plochy jsou oleštěný. Futro k dispozici nemám. Kolo jsem měnil, protože má olítaný zuby. Spojka fungovala normálně.
Poskládat spojku nasucho a zkusit hrk. Žádnej nebude.
Samozřejmě jít cestou přesné strojařiny můžete, ale to Vás čeká výroba půlky MZty, jinak Vás švihne.
Píšu praktický zkušenosti desítek hodin ladění něčeho, co vyladit nejde.
Vůli u svýho koše neznám, nikdy jsem ji neměřil. Pokud nezapomenu, tak ji změřím, abych nevařil jen z vody. Nicméně, hrk má řádnej. Točí se volně. V 50 km/hod. zmáčknu spojku, pustím plyn, při volnoběhu odřadím na neutrál, pustím spojku a dojedu před barák. Kvalty jdou krásně sázet.
Takhle mě fungujou všechny spojky, pokud je mi známo.
Přeji úspěšné poskládání.
chci podotknout, že zemědělské vůle mě vadí. Můj názor na druhovýrobu, pokud čtete moje příspěvky, znáte.
Ano, v katalogu chybí podložka mezi unašečem a futrem. Tedy celou diskutovanou vůli tvoří podložka, futro, podložka mínus tělo řetězovýho kola. Obě podložky by měly bejt kalený, jinak je koš i unašeč rozmačkají a vybrousí. Tady dostávají čočku vymezovací podložky mezi podložkou na ložisku a futrem...
Měl jsem dvě spojky, kde podložka pod unašečem chyběla a unašeč měl vybroušenou dosedací plochu a v ní ještě vybroušený žlábek.
Pokud se opravdu pozorně podíváte na poskytnuté video, tak v čase 25:33 je pěkně vidět, jak se celý komplet řetězového kola s košem po sundání šuplery zvedne... To bude zřejně ta 0,02 mm vůle...
Mám tady řetězový kolo s vnitřním průměrem 20,17 mm a délkou díry 24,57 mm. Obě dosedací plochy jsou oleštěný. Futro k dispozici nemám. Kolo jsem měnil, protože má olítaný zuby. Spojka fungovala normálně.
Poskládat spojku nasucho a zkusit hrk. Žádnej nebude.
Samozřejmě jít cestou přesné strojařiny můžete, ale to Vás čeká výroba půlky MZty, jinak Vás švihne.
Píšu praktický zkušenosti desítek hodin ladění něčeho, co vyladit nejde.
Vůli u svýho koše neznám, nikdy jsem ji neměřil. Pokud nezapomenu, tak ji změřím, abych nevařil jen z vody. Nicméně, hrk má řádnej. Točí se volně. V 50 km/hod. zmáčknu spojku, pustím plyn, při volnoběhu odřadím na neutrál, pustím spojku a dojedu před barák. Kvalty jdou krásně sázet.
Takhle mě fungujou všechny spojky, pokud je mi známo.
Přeji úspěšné poskládání.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Vůle spojkového koše
Zdravím zemědělce.
Půlku MZty předělávati netřeba. Stačí si jen ohlídat několik důležitých a funkčních rozměrů ať už v motoru, karburátoru nebo na podvozku. Výroba přesného futra mi nepřijde jako raketová věda.
Vyladit jde všechno, jen musíte vědět co děláte.
Re: Vůle spojkového koše
„Mám tady řetězový kolo s vnitřním průměrem 20,17 mm a délkou díry 24,57 mm. Obě dosedací plochy jsou oleštěný. Futro k dispozici nemám. Kolo jsem měnil, protože má olítaný zuby. Spojka fungovala normálně. „
Takže rozměry skoro stejné jako to moje. A takto to vypadá v reálu: https://streamable.com/764x2u Na konci videa je trochu vidět jaký má vakl do stran.
Takže rozměry skoro stejné jako to moje. A takto to vypadá v reálu: https://streamable.com/764x2u Na konci videa je trochu vidět jaký má vakl do stran.
Re: Vůle spojkového koše
Tohle je axiálně 3x tolik, co mám já a radiálně 20x. Sedí futro na hřídeli?
Zkusím nějak dostat kousek videa, kde je trochu vidět vůle koše z jinýho motoru. Časem budu sundávat primár u svý MZty, zlobí mě náhon otáčkoměru. Jen ještě nevím kdy.
Koukal jsem na to na mobilu a tam to opravdu vypadalo tragicky. Na PC to je lepší...
Ta axiální vůle je veliká, chtělo by ji zmenšit na půlku. Na videu uvidíš změnu axiální vůle po slícování primáru, ale radiální vůle je taky velká.
Axiální vůle na mojí MZtě je zhruba stejná jako na videu po akci a radiální si nepamatuju. Pokud by byla stejná jako na videu mým nebo Tvým, tak to řadí zcela příkladně. Je potřeba mít rovnoběžný lamely...
Zkusím nějak dostat kousek videa, kde je trochu vidět vůle koše z jinýho motoru. Časem budu sundávat primár u svý MZty, zlobí mě náhon otáčkoměru. Jen ještě nevím kdy.
Koukal jsem na to na mobilu a tam to opravdu vypadalo tragicky. Na PC to je lepší...
Ta axiální vůle je veliká, chtělo by ji zmenšit na půlku. Na videu uvidíš změnu axiální vůle po slícování primáru, ale radiální vůle je taky velká.
Axiální vůle na mojí MZtě je zhruba stejná jako na videu po akci a radiální si nepamatuju. Pokud by byla stejná jako na videu mým nebo Tvým, tak to řadí zcela příkladně. Je potřeba mít rovnoběžný lamely...
- Přílohy
-
- Vůle koše spojky.mp4
- (13.13 MiB) Staženo 670 x
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Vůle spojkového koše
Otevíral jsem spojku kvůli chybějícímu náhonu otáčkoměru a měl bych na vás pár dotazů ohledně sestavení spojky:
- Po otevření jsem zjistil, že tři lamely mírně přesahují obvod koše, ale o nic nedřou. Mám je lehce zabrousit aby nepřesahovaly, nebo neřešit?
- Na unašeči chybí pár zubů - je to problém (viz obrázek)? U motoru jsem před opravou nic nepozoroval, ale trochu se bojím, co mohlo unašeči předtím stát a kam ulomené zuby zmizely. Do půlení se mi úplně nechce, ale možná by prostor spojky snesl nějaké vypláchnutí.
- Mezilamely jsou mírně poškrábané, nejvíce to odnesla ta úplně dole, kde je v jednom míste lehký otřep. Mám ho jemně zabrousit, nebo ničemu nevadí?
- O víko motoru asi dřely pojistné podložky a je tam vymletá jemná drážka. Jak vysoko má být celá sestava koše, aby se to nedělo? Pojistné kroužky mám nové, ale přemýšlel jsem o jejich zabroušení tak, aby nepřesahovaly šroubky na vrchu koše. Koš jsem ale ještě sundaný neměl, tak neumím posoudit jestli není povolený. Nemůže být problém s upevňovacími nýty?
- A poslední otázka - co myslíte hrkáním lamel? Původní lamely hezky sedí v drážkách koše a ty nové (přesahující) jsou trochu menší, tj. mezi hranou lamely a koše je mírná mezera. Má to tak být u všech, nebo tím myslíte něco jiného?
Re: Vůle spojkového koše
Zdravím,
Tvůj unašeč má jediný vážnější problém a to vymačkaný dosedací plochy třech šroubů co drží spojku pohromadě. Bude se Ti hůř ladit vnitřní vůle spojky. Olámání vodících drážek je způsobeno demontáží unašeče bez aretačního přípravku. To se za provozu nemá jak stát.
Poškrábaný mezilamely jsem ještě neviděl. Oleštěný ano a to na vliv funkce živočicháře nemá žádný. Nesmí být modrý - vyhřátý a zkroucený. Oni se od sebe oddalují cca 0,1 mm... Trochu to zalapuj.
COSSID nebo Pertinax lamely se musí vejít do koše - to máš. V koši musí mít malou vůli, aby mohly volně chodit do stran. To je ten hrk. Jestli přesahem myslíš větší průměr pacek lamel než průměr koše, tak to taky ničemu nevadí. Další hrk musí mít koš vůči unašeči a koš se musí naprosto volně otáčet oproti utaženému unašeči. Ten je bez jakékoli vůle a dle koukajícího závitu spojkový hřídele ho máš utažený. Ve velikosti vůle zde panují názorové rozdíly, tak použij selskej rozum.
Když to správně poskládáš, nemusíš řešit vzdálenost pojistných podložek od deklu.
Než nasadíš dekl, tak zmáčkni spojkovou páku ( znamená to mít nastavenou hrubou vůli spojky) a koukni jestli přítlačný talíř chodí v ose spojkový hřídele.
Jo a lamely musí být kolmo na hřídel, což je sice jasný, ale občas to z různých příčin neni...
Ať se daří.
Tvůj unašeč má jediný vážnější problém a to vymačkaný dosedací plochy třech šroubů co drží spojku pohromadě. Bude se Ti hůř ladit vnitřní vůle spojky. Olámání vodících drážek je způsobeno demontáží unašeče bez aretačního přípravku. To se za provozu nemá jak stát.
Poškrábaný mezilamely jsem ještě neviděl. Oleštěný ano a to na vliv funkce živočicháře nemá žádný. Nesmí být modrý - vyhřátý a zkroucený. Oni se od sebe oddalují cca 0,1 mm... Trochu to zalapuj.
COSSID nebo Pertinax lamely se musí vejít do koše - to máš. V koši musí mít malou vůli, aby mohly volně chodit do stran. To je ten hrk. Jestli přesahem myslíš větší průměr pacek lamel než průměr koše, tak to taky ničemu nevadí. Další hrk musí mít koš vůči unašeči a koš se musí naprosto volně otáčet oproti utaženému unašeči. Ten je bez jakékoli vůle a dle koukajícího závitu spojkový hřídele ho máš utažený. Ve velikosti vůle zde panují názorové rozdíly, tak použij selskej rozum.
Když to správně poskládáš, nemusíš řešit vzdálenost pojistných podložek od deklu.
Než nasadíš dekl, tak zmáčkni spojkovou páku ( znamená to mít nastavenou hrubou vůli spojky) a koukni jestli přítlačný talíř chodí v ose spojkový hřídele.
Jo a lamely musí být kolmo na hřídel, což je sice jasný, ale občas to z různých příčin neni...
Ať se daří.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Vůle spojkového koše
Díky za odpověď, zkusím to teda nějak pořešit
Ještě bych se chtěl zeptat na vymezovací podložky talířové pružiny - mám je zkombinovat podle videa tak,aby celková výška byla 20,7 mm podle montážního videa?
Jinak těsnění víka dáváte jenom papír, nebo to pro jistotu mám podmáznout motorovým silikonem?
Ještě bych se chtěl zeptat na vymezovací podložky talířové pružiny - mám je zkombinovat podle videa tak,aby celková výška byla 20,7 mm podle montážního videa?
Jinak těsnění víka dáváte jenom papír, nebo to pro jistotu mám podmáznout motorovým silikonem?
Re: Vůle spojkového koše
Vymezovací podložky dle videa, jen vem v potaz, že šrouby budou dle foto cca 1 - 1,5 mm potopený do unašeče. To by chtělo změřit a odečíst.
Já osobně s papírem nemám zrovna nejlepší zkušenosti, používám silikon. Jsou ale tací, kteří na papír přísahají. V praxi, pokud ani jedno neteče, při demontáži se musí sundat nožem. Koukni na stav dosedacích ploch. Na některých forech jsou popsány metody suchej dekl, papír, silikon, olej na karteru a pak sešroubovat. Experimentovat se tedy dá.
Já osobně s papírem nemám zrovna nejlepší zkušenosti, používám silikon. Jsou ale tací, kteří na papír přísahají. V praxi, pokud ani jedno neteče, při demontáži se musí sundat nožem. Koukni na stav dosedacích ploch. Na některých forech jsou popsány metody suchej dekl, papír, silikon, olej na karteru a pak sešroubovat. Experimentovat se tedy dá.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Vůle spojkového koše
To je dobrá poznámka, zkusím to nějak pořešit - teoreticky by šly dát podložky přímo do děr v unašeči, aby se vymačkání vyrovnalo. Ale zkusím to změřit bez podložek, uvidíme.
Stejně by mě zajímalo, jak se něco takového při provozu stane...
Stejně by mě zajímalo, jak se něco takového při provozu stane...
Re: Vůle spojkového koše
Provozem to nevznikne. Utahovací moment je 5 Nm a to je opravdu jen na dotyk. Pokud to někdo v minulosti vzal na krev, vyrobil díru. Já tam mám ocelový podložky přilepený silikonem a je to v pohodě. Funguje to.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150