Vůle spojkového koše

Diskusní fórum pro příznivce motocyklů MZ
dry
Příspěvky: 56
Registrován: pon 11. bře 2013 12:20

Vůle spojkového koše

Příspěvek od dry »

Startovací segment - ten měsíček. Je z 50 procent oholen, na vinu je vůle spojkového koše, který cestuje po hřídeli... tudíž nezabírá startovací segment celou plochou zubu ael jen půlkou... Má mít koš vůli? Příjde mi jak kdyby tam chyběla nějaká podložka...

Uživatelský avatar
Pete
Příspěvky: 372
Registrován: stř 23. led 2013 18:57

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od Pete »

ne cestovat to nikam nemá, máš koš pořádně utažený? Teď si nejsem jistý, ale možná je tam levý závit, mrkni na to do bible.
S počtem válců je to jako s pracovním kolektivem, ideální je lichý počet, ale tři jsou už moc.
:HG

dry
Příspěvky: 56
Registrován: pon 11. bře 2013 12:20

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od dry »

Ano koš jsem měl pořádně utažený je tam matka s levotočivýám závitem, přece to musí mít vůli skrze tu "volnoběžku" na starování, nebo se pletu?

dry
Příspěvky: 56
Registrován: pon 11. bře 2013 12:20

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od dry »

Koukal jsem do bible, na startovacím pohonu mě chybí podložky 23,19,1,2 ! Ale nemohu nikde najít velikosti podložek... By mě zajímalo kterej kokot to předemnou rozdělával že to tam nedal :(

dry
Příspěvky: 56
Registrován: pon 11. bře 2013 12:20

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od dry »

Jsem schopen si najít kataklogové hodnoty, tj. objednací a výrobní číslo ale né velikosti...:S

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 685
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
s těma podložkama to je tak: mají tam být, ale...
Např. startovací páka mi drhla o levé víko, tak jsem si podložku vyrobil z držáku malířské štětky a docela přesně vymezila startovací páku (zde samozřejmě být žádná podložka nemá). Z pod koše jsem jednu vyhodil a pod primárním kolečkem taky - tam vůbec neměla být. Tím jsem dostal do řetězové linky primární řetěz a obě kola primárního pohonu. Po dotažení matky spojkového koše, přestal hrkat. Není to sice logické, ale stalo se. Vyměnil jsem segment i kolo spouštěče. To byla taky komedie. Podložka č. 5 - drží pružinu na spojkovém koši, mě málem vystřelila oko, protože byla probroušená a nedržela na hřídeli přes pérovou segerovku. Vnitřní část jsem naohýbal kombinačkama a funguje vesele dál. Nový segment na startovací hřídeli hrká, protože má větší díru než má mít. Podložku č. 23 jsem tedy pod pružinou uvítal...Už si nepamatuji, kterou podložku (č. 1 nebo 2) jsem vyhodil, ale co je důležité, že závadu, kterou máš Ty, jsem měl taky a už nemám. Segment i kolo spolu lícují. Podložku č. 19 najdeš v levém víku - je to O-kroužek, který těsní startovací páku. Rozměr je typicky německý, protože to sice těsní, ale asi tím, že se rozplácne o osazení na startovací hřídeli, protože jinak na hřídeli je docela na volno...
Takže laboruj a lícuj. Velikosti podložek jsou jasně dány - neměřil jsem je. Prostě je objednej, není to systém vymezovacích podložek jako jsou třeba pod hlavou válce.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150

dry
Příspěvky: 56
Registrován: pon 11. bře 2013 12:20

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od dry »

Děkuji, v pátek jsem vše objednal, tak snad by to mohlo dnes dorazit a pustím se do toho :)

dry
Příspěvky: 56
Registrován: pon 11. bře 2013 12:20

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od dry »

Takže podložky všechny mám, jenže vůle je na ložisku které je v bloku motoru, tudíž jsem vše rozdělal a zjistil že ložisko ve futru lítá tam a zpátky. Takže následuje nákup nových ložisek a vymezení vůle.

Jurgen
Příspěvky: 3
Registrován: úte 02. zář 2014 15:47

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od Jurgen »

Ahoj chlapi, chtěl jsem se jen zmínit o mojí opravě spojky na MZ150-nevypínala, problém byl v tom, že předchozí majitel tam dal po výměně lamel všechny vyrovnávací podložky, to prostě nešlo šroubem na hrubé dohnat. Změřij jsem u sebe všech šest lamel(bez plechových), a světe div se měly rovných 20,7mm, po odstranění podložek tedy vše OK, takže pokud by se to někomu hodilo, tak takhle. Ještě se v příslušné sekci zmíním o karburátoru.

Jurgen
Příspěvky: 3
Registrován: úte 02. zář 2014 15:47

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od Jurgen »

Jo ještě jedna věc-při zkoušení a laborování se spojkovým košem jsem si všiml, že ty výstupky(pacičky) spoj. koše jsou některé ohnuté mírně dovnitř, doporučuji vyzkoušet plechovou lamelou nasazenou na unašeč, tak jsem je opatrně sikovkama srovnal, ale bacha, je to kalený a asi by to mohlo prasknout(cca1500Kč...)ale jinak při ohnutých to je malinko pořád v záběru-luxusnímu řazení a stání v vymáčknutou spojkou to nepřeje!

aldamore
Příspěvky: 12
Registrován: čtv 18. čer 2020 13:47
Bydliště: Zábřeh

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od aldamore »

Pánové, prosím o radu. Mám dva spojkové koše na ETZ 150. U jednoho koše je řetězové kolo chudší asi o 1,5 až 2 zuby a ta část okolo hřídele má prasklinku, takže nejde sundat kolo spuštěče (asi jedině po obroušení). Druhý koš má zuby v pohodě, ale zase prozměnu jsou volné nýty. Řetězové kolo se protáčí oproti koši o cca 1 mm a do stran o cca 0,5 mm. Mimochodem má ty prasklinky u hřídele dvě, ale kolo spuštěče jde silou sundat. Otazka tedy zní. Který z nich použít? Či snad mám začít shánět jiný? Díky.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 685
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od AresMlok »

U prvního koše, pokud chybí zuby (?), bych kamenem lehce slíznul hranu řetězového kola a rozběhové kolo musí jít sundat. Bude to otázka nějaký desetiny milimetru.
U druhýho koše by mělo stačit dotáhnout nýty a lehce je důlčíkem roznýtovat po obvodu.
Praskliny na dosedací ploše řetězového kola zpravidla příliš nevadí.
Chybějící zuby by vadit mohly... Chtělo by to foto.

Ideálně přenýtovat. Doporučuji koupit delší nýty...
Přílohy
20190224_163304.jpg
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150

Tomáš S.
Příspěvky: 81
Registrován: čtv 15. zář 2016 21:47
Bydliště: Brno

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od Tomáš S. »

aldamore píše:
ned 12. črc 2020 00:12
Který z nich použít? Či snad mám začít shánět jiný? Díky.
Žádný. Sehnat jiný nebo koupit nový.
Dobře snýtovat koš s kolem v domácích podmínkách není žádná prdel. Nýty musí být s předpětím a dobře utažené v díře, jinak se to brzy vyviklá. Naklepat to důlčíkem je nouzovka na dojetí domů.
Jestli jsou na řetězovém kole praskliny tak je nejvyšší čas ho vyhodit. Je za šedé litiny a nejspíš bude i vyběhaná díra pro futro.
On celý primární převod řetězem je u MZ s jejíma otáčkama tak na hranici použitelnosti.

aldamore
Příspěvky: 12
Registrován: čtv 18. čer 2020 13:47
Bydliště: Zábřeh

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od aldamore »

Dříve jsem se k tomu nedostal... Chybějící zuby (viz foto, horní). Celkově jsou ty zuby na něm víc opotřebované, než jsou na tom druhém. Ten dole jsem koupil přes inzerát jako náhradu, ale má zase ty vůle. Takže je to jak z bláta do louže. Nýtovačku nemám a ani nevím, za kým bych s tím měl jít :}{ Dulčíkem to rozklepat můžu, ale jestli je to, jak píše Tomáš S., tak nevím, jestli to má cenu. Co doporučujete? Koupit nový přes nejaky e-shop nebo použitý přes inzerát? Ty přes obchody jsou předpokládám z druhovyroby z Maďarska a jak jsem tak četl, tak většinou jsou ty díly méně kvalitní. U toho inzerátu zase nevím, aby to nedopadlo jako s tím předchozím... Díky.
Přílohy
IMG_20200715_115154.jpg
IMG_20200715_115330.jpg

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 685
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od AresMlok »

Nevím, co se podělo s primárním kolem s ulomenými zuby, ale pokud koš nehrká, klidně bych ho použil a ještě mnoho tisíc kilometrů by nalítalo.
Pozor bys ale musel dát na slícování segmentu s rozběhovým kolem, to se před demontáží moc nepovedlo...

To druhý kolo má zase olítaný zuby ze strany - nebyly slícovaný obě kola primárního pohonu, tohle velký buď mělo pod sebou moc podložek, nebo nebyla ojnice v podélné ose karterů (na středu).
Jestli hrká koš, tak upni do svěráku kus silnýho plocháče nebo silnostěnný jekl na výšku a polož na něj hlavu nýtu. Průbojník dej na nýt a jebni do něj kladivem. Mělo by to hned přestat hrkat. Pokud ano, super a domlať zbytek nýtů. Na nějaký předepínání nýtů nebo ohřejvání se vykašli, to tady nemá vůbec žádný smysl. Kromě motoprodejny maj všechny eshopy nýty dlouhý 16 mm. To stačí na vyplnění díry v unašeči rozběhovýho kola, vyplnění díry v řetězovým kole a "vyplnění" díry ve spojkovým koši. Už to ale nestačí na klobouk nad košem. Na to jsou potřeba nýty z motoprodejny, který maj 18 mm. To funguje trochu líp. Nicméně i 16 mm nýty fungují, jen je potřeba je "utáhnout" důlčíkem.
Pokud po ráně na první nýt koš hrkat nepřestane, tak je potřeba nýty vyházet a dát tam nový. To ale můžeš zrovna koupit i nový řetězový kolo, klidně to polský a udělat to celý pořádně.
Na životnost má vliv slícování a vytahanej řetěz a to zvládne klidně po 5 - 7 tisících kilometrech, pokud to budeš trochu honit.
Co se týče pevnosti snýtování, celý to po kupě drží spojková pružina, tak, jsou-li díry součástek opravdu vyplněny nýty pořádně, tak to je především namáhaný na střih. Až zjistíš, z jakýho bláta nýty jsou...
Jinak u toho druhýho kola by mě ani neděsila prasklina, ale ohoblování dosedací plochy řetězovýho kola.
Takže:
druhý kolo použij jen jako zkušební vzorek na trénink nýtování - nezmasti koš.
Použij to první, protože to Ti neodrbe vymezovací podložky řetězovýho kola.
Radiální vůle koše s kolem by měla být co nejmenší a axiální nějaký 2 - 3 desetiny milimetru. Trochu to musí hrkat - pružina to srovná. Celý se to musí naprosto volně točit i po utažení matice spojkovýho unašeče. Zrovna tím zkontroluješ i koš, jestli se točí kruhově a není šišatej. Tj provedeš polomontáž bez primárního řetězu a spojkových lamel. Tím zároveň nastavíš podložkama slícování řetězových kol

Jo a abys to nedělal na desetkrát, zrovna s tím lícuj i rozběhový kolo se startovacím segmentem. Zuby by měly chodit po celý ploše a ne, jak to velmi často vidím, polovinou... Občas to není prdel, ale vyplatí se to udělat pořádně, protože si toho pak nebudeš muset všímat mnoho tisíc kilometrů...
Přílohy
20190224_144043.jpg
Kolo 2014 - segment 2016.jpg
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150

aldamore
Příspěvky: 12
Registrován: čtv 18. čer 2020 13:47
Bydliště: Zábřeh

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od aldamore »

AresMlok píše:
čtv 16. črc 2020 03:02
Nevím, co se podělo s primárním kolem s ulomenými zuby, ale pokud koš nehrká, klidně bych ho použil a ještě mnoho tisíc kilometrů by nalítalo.
Pozor bys ale musel dát na slícování segmentu s rozběhovým kolem, to se před demontáží moc nepovedlo...

To druhý kolo má zase olítaný zuby ze strany - nebyly slícovaný obě kola primárního pohonu, tohle velký buď mělo pod sebou moc podložek, nebo nebyla ojnice v podélné ose karterů (na středu).
Jestli hrká koš, tak upni do svěráku kus silnýho plocháče nebo silnostěnný jekl na výšku a polož na něj hlavu nýtu. Průbojník dej na nýt a jebni do něj kladivem. Mělo by to hned přestat hrkat. Pokud ano, super a domlať zbytek nýtů. Na nějaký předepínání nýtů nebo ohřejvání se vykašli, to tady nemá vůbec žádný smysl. Kromě motoprodejny maj všechny eshopy nýty dlouhý 16 mm. To stačí na vyplnění díry v unašeči rozběhovýho kola, vyplnění díry v řetězovým kole a "vyplnění" díry ve spojkovým koši. Už to ale nestačí na klobouk nad košem. Na to jsou potřeba nýty z motoprodejny, který maj 18 mm. To funguje trochu líp. Nicméně i 16 mm nýty fungují, jen je potřeba je "utáhnout" důlčíkem.
Pokud po ráně na první nýt koš hrkat nepřestane, tak je potřeba nýty vyházet a dát tam nový. To ale můžeš zrovna koupit i nový řetězový kolo, klidně to polský a udělat to celý pořádně.
Na životnost má vliv slícování a vytahanej řetěz a to zvládne klidně po 5 - 7 tisících kilometrech, pokud to budeš trochu honit.
Co se týče pevnosti snýtování, celý to po kupě drží spojková pružina, tak, jsou-li díry součástek opravdu vyplněny nýty pořádně, tak to je především namáhaný na střih. Až zjistíš, z jakýho bláta nýty jsou...
Jinak u toho druhýho kola by mě ani neděsila prasklina, ale ohoblování dosedací plochy řetězovýho kola.
Takže:
druhý kolo použij jen jako zkušební vzorek na trénink nýtování - nezmasti koš.
Použij to první, protože to Ti neodrbe vymezovací podložky řetězovýho kola.
Radiální vůle koše s kolem by měla být co nejmenší a axiální nějaký 2 - 3 desetiny milimetru. Trochu to musí hrkat - pružina to srovná. Celý se to musí naprosto volně točit i po utažení matice spojkovýho unašeče. Zrovna tím zkontroluješ i koš, jestli se točí kruhově a není šišatej. Tj provedeš polomontáž bez primárního řetězu a spojkových lamel. Tím zároveň nastavíš podložkama slícování řetězových kol

Jo a abys to nedělal na desetkrát, zrovna s tím lícuj i rozběhový kolo se startovacím segmentem. Zuby by měly chodit po celý ploše a ne, jak to velmi často vidím, polovinou... Občas to není prdel, ale vyplatí se to udělat pořádně, protože si toho pak nebudeš muset všímat mnoho tisíc kilometrů...
Díky za velmi vyčerpávající odpověď - návod. Přemýšlím, zda si dát tu práci a oba koše rozdělat a znovu to snýtovat. Ve hvězdách je, zda při odstraňování nýtů nezničím startovací unašeč. Nějak si na to všechno moc netroufám. Kdybys měl na mě čas a mohli bychom to roznýtovat a snýtovat spolu, tak bych byl rád. Nemám to zas tak daleko a půllitřík něčeho dobrého pro to obětuji... ;)
Jinak jsem narazil na tento koš https://www.extremebike.cz/Spojkovy-kos ... escription
Píšou, že je originál, což tedy podle vzhledu těch košů, co mám, moc nevypadá. Otázka je, co vydrží dýl, zda přenýtování a nové kolo třeba z motoprodejny (mají tam MZA) či někde jinde nějaké polské nebo zmíněný celý "origo" koš. Cena mi je celkem jedno. Do MZty jsem teď vložil tolik, že nějaká pětistovka navíc mě už nezabije :C

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 685
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od AresMlok »

Extrembike bere hodně z polska a tohle bude polský určitě. Za tu cenu to jinde neseženeš. Zkušenost s tím ovšem nemám.
S tím přenýtováním ano. Odbrousil jsem hlavy nýtů. To bylo dobrý. Pět nýtů šlo lehce vyklepnout. Šestý nikoli a hned po prvním ťuknutí praskl unašeč !:)! Trochu překvapil.
Takže novej... Nýtování naopak bylo v pohodě až na tu délku nýtů...
S časem jsem malinko na štíru, trochu bude 1.-2.8. a 8.-9.8.
Možná bude rychlejší koupit něco hotovýho a zbytek spáchat někdy, případně pak prodat... Nový zuby si myslím koupí někdo spíš než olítaný...
Taky by to mohla být Fe rezerva (tu)
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150

flx
Příspěvky: 6
Registrován: sob 02. led 2021 21:30

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od flx »

Čau, koš na mé etz 150 má axiální vůli 0,6mm (hloubka díry v koši je 24,5mm ale váleček který je mezi košem a hřídelí má délku 25,13mm). Navíc díra v koši má průměr 20.11mm a váleček 19.96 tedy vůle 15 stovek = koš se při otáčení s nasazeným řetězem vlní. Axiální vůle se asi vymezuje podložkou, kterou tam ale nemám: https://www.youtube.com/watch?v=yo_pPqWlAfs&t=1603s
Nemáte někdo náhodou po ruce rozhozený motor a mikrometry? Potřeboval bych vědět rozměry válečku, vymezovací podložky a průměr díry v koši ať vím co je špatně.
Díky

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 685
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
já si myslím, že zrovna tuto část MZty maj Skopčáci vymyšlenou dobře. Pokud tam naskládáš to, co tam má být, tak nemusíš žádný vůle řešit. Jediný co řešíš jsou vymezovací podložky vůle spojky - respektive předpětí talířový pružiny. Těch 6 desetin vůle koše oproti válečku je OK. Oněch 15 stovek taky. Celý se to srovná po osazení zbytku spojky a pružina nedovolí, aby se tam děly nějaké nepravosti. Koš mít vůli musí.
To zkusíš tak, že to poskládáš po maticí, dotáhneš a zkusíš hrk. Samotný bez řetězu! Koš se musí točit zcela volně, mít axiální vůli a radiální samozřejmě co nejmenší. Tady se koukni jestli při roztočení koš opisuje válcové těleso... Unašeč se musí taky volně otáčet s přihlédnutím na odpor převodovky.
Ono vlnění koše znamená co? Není náhodou špatně snýtovanej s řetězovým kolem?
Můžeš sem hodit foto všeho co nandáš na spojkovou hřídel od podložky na ložisko, přes koš, futro, unašeč až po matici?
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150

flx
Příspěvky: 6
Registrován: sob 02. led 2021 21:30

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od flx »

Poslal jsem špatný čas videa…. Mám na mysli tuto podložku: https://youtu.be/yo_pPqWlAfs?t=1575
https://ibb.co/7JpZT5v
https://ibb.co/dM7ynzG
https://ibb.co/D4cSdsd

Vím že koš musí mít vůli, ale 0,6mm už se mi zdá docela hodně.

Kromě té jedné podložky to mám poskládané stejně jako na tom videu.

kafeacigaro
Příspěvky: 95
Registrován: pon 29. čer 2015 19:44

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od kafeacigaro »

U jawiček musí bejt axiální vůle 0.3mm ale ne zase o moc větší, pak to hrká a dokonce je to schopný rozvibrovat celou motorku.

Tomáš S.
Příspěvky: 81
Registrován: čtv 15. zář 2016 21:47
Bydliště: Brno

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od Tomáš S. »

fix: Axiální vůle 0,6 mm je samozřejmě moc. Tak do 0,2 mm je to přijatelné. Radiální vůle 15 stovek je taky za hranou, nové díly by měly mít vůli mezi 0,02 až 0,04. To ale nehrozí, díra už je zvětšená opotřebením a replikové pouzdro bude volné. Pokud máš možnost, tak vyrobit atypické pouzdro s větším průměrem. Pak ho zakrátit na soustruhu tak, aby vyšla axiální vůle. Jde to vymezit i planžetama ale je to oser při skládání.
Řetězová kola dát do roviny vymezovačkama, v katalogu T8, položka č. 2.
V katalogu je skutečně chyba. Ve vyobrazení T7 má být ještě podložka:
img220.jpg

Mlokovi sice zemědělské vůle nevadí, být by tam ale neměly.

flx
Příspěvky: 6
Registrován: sob 02. led 2021 21:30

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od flx »

Kola jsou v rovině, to bych neřešil, problém je ta axiální a radiální vůle na koši. Axiál 0.6 je hodně, když s tím zakvedlám, mlátí to jako prase. Taky si říkám, že 0.2 max. 0.3 by mohla být rozumná hodnota. Podložku bez problémů vyrobím, ale nejsem si jistý, jestli je rozumné zkracovat to pouzdro (váleček). Vyrobit nové pouzdro bych se mohl pokusit ale na soustruhu? No nevím nevím. Materiál?
No v nejhorším objednám zase z motoustinl a budu se modlit, že mi ZASE nepošlou díl z traktoru, bagru, tanku, ponorky...

flx
Příspěvky: 6
Registrován: sob 02. led 2021 21:30

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od flx »

Jo a ještě mě napadá vnější průměr podložky 27mm, vnitřní 20 = šířka materiálu podložky 3.5mm a to ta na videu rozhodně nemá. Takže mi tu něco nesedí… Proto bych byl rád, kdyby se našla dobrá duše co má rozhozený motor a aspoň šupleru… Díky :D

Tomáš S.
Příspěvky: 81
Registrován: čtv 15. zář 2016 21:47
Bydliště: Brno

Re: Vůle spojkového koše

Příspěvek od Tomáš S. »

Řetězové kolo je z litiny a je opotřebené jak v díře tak i z čela. Proto je tam ta zvětšená axiální vůle. Zkrátit pouzdro nebo udělat nové přesně na míru je nejrozumnější řešení, ideálně kalené a broušené. Nebo z lepší oceli to vytočit na soustruhu a šmirglem vyleštit a dohnat přesnost. Mat. třeba 11600.
Tu podložku máš dokreslenou v tom listu z katalogu. D x d x l : 26 x 15 x 1 mm a měla by být kalená.

Repliky nebrat! Jsou to sračky a rozměrově jsou úplně mimo.

Odpovědět