Stránka 1 z 1

Teče olej vrchem etz 150

Napsal: ned 23. srp 2020 19:36
od streps77
Ahoj, na mé etz 150 teče olej vrchem. Nemám přesně vysledované kama, ale dělá to vždy jen když se motor zahřeje, když stojí tak nic. Olej jsem nedávno měnil (mogul trans 80), protože mně prasklo gufero na klice. Od té doby to dělá. Při oddělování víka od bloku se mně podařilo roztrhnout vzadu těsnění, ale přeložil jsem ho slepil (nové jsem neměl k dispozici, časem ho budu stejně měnit). Důležitá věc, dělá to jen v tlaku, napadlo mě, že to mohlo téct přes špunt protože jsem si všiml že byl trošku natržený, doma se mi válel druhý, tak jsem ho tam dal, ale všiml jsem si, že oba mají stejně dírku nahoře nejspíš pro odvzdušnění. Ještě to může téct kolem nahonu otáčkoměru, dal jsem tam silikon ale výsledek žádný. Má někdo nějaký tip, než to rozdělám? Doufám, že to není na půlení, že by netěsnila kliková skříň. A ano, oleje tam nebylo víc než má být a gufero jsem dal jak má být, podle montážního videa. Díky 🙂

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: ned 23. srp 2020 19:54
od streps77
Ještě, malý dodatek, motorka nehulí (vůbec!), jestli jde z oleje cítit benzín a zda pomohl nový špunt, zjistím zítra. Když jsem špunt sundal a motor běžel na volnoběh, olej netekl. Když jsem přidal plyn tak z díry lítaly drobné kapičky.

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: pon 24. srp 2020 07:47
od Harry
Tak to pořádně utři, nech to zahřát a podívej se, odkud to bleje - z tvýho popisu by měl jeden pocit, že ti to může chcát i z vidlice :D-x

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: pon 24. srp 2020 20:16
od streps77
Tak jsem dneska dolil olej po kontrolní otvor, špunt zabalil do hadry a stáhl páskou a po cca 10 km ostřejší jízdě olej netekl. Snad jen kolem řetězu, ale to bude možná mazivo řetězu. Nějaký nápad?

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: úte 25. srp 2020 06:15
od Yuri
Me chval olej okolo špuntů pro dolevani když bylo špatné gufero na klíče v převodové skříni , tlakovalo to tam a tlak vyhazoval olej ven.
Jinak to že ti teče olej do řetězovky je normální , mě tam taky teče kolem tyčky spojky , a ne jen mě , nedokážu to eliminovat ale aspoň to maze řetěz , jednou za čas to tam vyčistím víc s tím asi nenadělám .

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: úte 25. srp 2020 10:25
od streps77
Gufero na klice v převodové skříni? To myslíš asi to gufero co je pod primárem, u spojky? To jsem právě měnil. Nemůže to být třeba tím, že jsem ho špatně nasadil? Dal jsem ho podle videa pružinkou od kliky. Nebo jestli nemá být jednobřitté? Dneska sundám víko a mrknu na to, jestli třeba trošku nevylezlo.

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: úte 25. srp 2020 11:56
od AresMlok
Olej na karterech je buď z karburátoru či sací trubky (prohnutá příruba), nebo z převodovky - pak to je z nalévacího otvoru (gufero na straně primáru) nebo kolem řadičky a nakopávačky - buď hřídele nebo díra v deklu od šroubu nakopávačky. Kolem šroubení bowdenu otáckoměru to teče vyjímečně. To spíš bude např. sáknout papírové těsnění deklu spojky. Olej taky může být z klikovky - netěsní válec vůči karterům (papírové těsnění). Pořádně ohřát a ono se to projeví...
Olej kolem tyčky spojky lehce sákne k sekundáru. Dá se tomu trochu pomoct kvalitní vazelínou, kterou mázneš tyčku.

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: úte 25. srp 2020 15:17
od streps77
Asi jsem se špatně vyjádřil, teče mně převodový olej. Tedy z motoru. Na vršku motoru byla úplná záplava oleje a za 200 km to vysosalo 400mll oleje. Špunt jsem teda zacpal hadrou a stáhl páskou, vrchem to už neteče ale po projížďce cca 30 km strana od řetězu úplně mokrá, olej byl na kole na bubnu pod sedlem prostě všude. Navíc to začíná celkem kouřit, takže si myslím, že je někde netěsnost karteru u kliky. Ach jo... Sundám ještě dneska obě víka a podívám se na ty gufera.

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: úte 25. srp 2020 17:50
od AresMlok
Jasně,
jen podotknu, že nový gufero dokáže po pár kilometrech zlikvidovat nevycentrovaná klika. Doslova ho roztrhá...

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: úte 25. srp 2020 17:52
od streps77
Tak je to jasný, z gufera pod primárem vypadl kovový kroužek... Asi blbý dotaz, ale jak to gufero patří? Dal jsem ho podle montážního videa pružinkou k sobě, tzn od klikovky. Může být tohle příčina, nebo se prostě posralo nové gufero?

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: úte 25. srp 2020 17:59
od streps77
Kliku nechal předchozí majitel asi před 2500 km vycentrovat. Když jsem to gufero ale měnil ( spíš tam nebylo než bylo, zůstal mě jenom kovový kroužek a guma z gufera u ložiska), tak bylo ložisko trošku povyskočené, tak, že když jsem tam to gufero dal asi půlkou přečnívalo ven. Tak jsem karter nahřál pistolí a ložisko opatrně zaťukal zpět, šlo celkem lehce. Jak se pozná, že háže klika? Motor sebou nijak neháže, snad jen při volnoběhu, ale to je asi normální...?

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: úte 25. srp 2020 18:25
od AresMlok
No,
ložisko by nikam běhat nemělo. buď ho drží domeček gufera s vymezovacíma podložkama nebo segerovka v karteru.
Vycentrovaná klika v přípravku nemusí znamenat vycentrovanou kliku v karterech po montáži.
Jo dává se to pružinkou k Tobě - tj. k primáru. To, aby nechlastala klika převoďák.
Na posouzení stavu vycentrovanosti kliky potřebuješ hodinky a držák hodinek nebo fakt přesný oko ;)
Problémy mohou začít už od 4 setin...

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: úte 25. srp 2020 19:40
od streps77
No... 😂 Tak to by vysvětlovalo, proč se to ložisko hnulo, říkal jsem si, proč tam soudruzi neudělali zapich a do něj segrovku... Asi jsem ho tam zatloukl málo, že jsem si ani žádného zapichu nevšiml. Hold to tam asi někdo zapomněl dát..... Jinak, dá se posoudit hazivost kliky aniž by se musel půlit motor? V přípravku myslíš dát kliku mezi hroty a hodinky dát na ten velký průměr? Nebo radši čepy na prismata.. Respektive která část té kliky nejvíce háže? ... Sorry za blbé otázky ale tohle se mi nějak nepodařilo vygooglit :D

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: úte 25. srp 2020 21:01
od streps77
Ok tak měřit se asi budou čepy vůči hrotům. Zkusim to nahřát, přes ořech od goly opatrně zaklepat, dát segrovku a nové gufero a uvidím... Když to bude zase vyhazovat olej vrchem, tak je jasné, že házení kliky odrovnalo další gufero a v práci si to změřím. Snad k tomu ale nedojde... 😁

Btw.: Domeček gufera? Myslíš to zajištění zichruňgsplechem, nebo jak to v tom videu říkají? 😁

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: úte 25. srp 2020 21:26
od AresMlok
Zichrung plech není domeček gufera u primáru, ale domeček je u altíku. U modelů 1989 maj hliníkovej domeček gufera i u primáru a bez segerovky, která je na videu vidět. Tady je legrace vystředit ojnici na střed karterů...

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: stř 26. srp 2020 18:46
od streps77
Takže rám je sice 1989, ale motor je jiný ročník, tudíž nemá domeček ale segrovku. Tu tam ale asi někdo zapomněl dát. Nebo jí mohlo ložisko zdeformovat a vytlačit..? Našel jsem v motoru nějaké divné podlouhlé zakulacené špony. No to je jedno, zítra dám novou segrovku. Házení jsem neměřil, páč se mi v práci nepodařilo sehnat hodinky a už chci jezdit.

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: stř 26. srp 2020 21:17
od AresMlok
Zápich je cca 1 mm hluboký, to by šlo blbě i kladivem... Špony mohou být z čehokoli, nejčastěji jsou z rozběhového mechanismu. Jestli Ti ale pochodoval primár, může to být z něčeho, o co se to mohlo opřít...
Než budeš nasazovat segerovku, ohřej kartery, aby šlo posouvat s klikou. Ložisko má sedět na dorazu u setrvačníku a na segerovce. Setrvačníky maj boční vůli v karterech kolem 2 mm. Moc místa na šachování tam není.

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: stř 26. srp 2020 21:46
od streps77
Když nad tím tak přemýšlím, tak ta špona může být z plíšku gufera. Primár asi nikam nepochodoval, spíš ložisko to gufero tlačilo na primár.
S klikou ale asi moc nepohnu, když to nemám rozpůlené, taktak jsem v nahřátém karteru posunul ložisko, aby se objevil zapich :D respektive možná jsem tě špatně pochopil...
Jen pro ujištění, ve všech příručkách, co mam, popisují verzi s domečkem, takže se nemůžu nikde dočíst, jakou segrovku tam dát. Myslím správně, že stačí obyč segerovka pro díru 47, co jsem našel v tabulkách?
Jinak moc díky za pomoc, asi bych dlouho tápal, proč tam domeček nepasuje a kdoví, kolik gufer bych ještě spálil :D-x

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: čtv 27. srp 2020 02:57
od AresMlok
Jo obyč segerovka stačí. Kartery je potřeba ohřát na cca 80 'C. Ono hodně záleží na stavu díry a čepů. U mýho motoru stačí cca 60 "C pro kartery, ale 120 "C pro čepy, aby ložisko pochodovalo. Klika má mít vůli vůči segerovce a domečku asi 3 desetiny milimetru, ale snese to 6 desetin.

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: čtv 27. srp 2020 08:31
od streps77
,,Klika má mít vůli vůči segerovce a domečku asi 3 desetiny milimetru, ale snese to 6 desetin."

Já jsem to teď asi úplně nepochopil.. :D
Jakože ložisko má být vzdálené axiálně od segerovky 0.3?

Btw.: Ve tři hodiny ráno, to píšeš z noční? :D

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: čtv 27. srp 2020 10:16
od AresMlok
Nee, ložisko má být o segerovku opřené na doraz, na ložisku nadoraz setrvačník a vůle mezi domečkem a vymezovacíma podložkama poskládanýma na ložisku. Segerovka, ložisko a doraz čepu na setrvačníku centrují ojnici na střed karterů. Celou klikou lze pohnout cca 2 mm v karterech pokud není osazena segerovka a domeček gufera.

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: čtv 27. srp 2020 20:18
od streps77
Segerovka je na svém místě, vše složeno a jezdí v pořádku a nehulí, jen se mi bohužel podařilo trošku křupnout víko když jsem dotahoval šroub, tak doufám, že nebude zase téct olej tadyma :-(I :D po nějaké delší projížďce dám zase vědět
Díky všem, hlavně mlokovi za pomoc

Re: Teče olej vrchem etz 150

Napsal: ned 30. srp 2020 23:10
od Yuri
streps77 píše:
čtv 27. srp 2020 20:18
Segerovka je na svém místě, vše složeno a jezdí v pořádku a nehulí, jen se mi bohužel podařilo trošku křupnout víko když jsem dotahoval šroub, tak doufám, že nebude zase téct olej tadyma :-(I :D po nějaké delší projížďce dám zase vědět
Díky všem, hlavně mlokovi za pomoc
To stačí lechce dotáhnout já to utahuju na 15nm a drží to , než papír těsnění jsem začal používat silikon a vše suché .
No poučení pro příště .