Je to na rozpůlení?

Diskusní fórum pro příznivce motocyklů MZ
Odpovědět
vorvan
Příspěvky: 13
Registrován: úte 10. kvě 2016 06:50

Je to na rozpůlení?

Příspěvek od vorvan »

Zdravím, ve vlákně Kvalitní náhradní díly jsem se zmínil že mi banda dementů řádila na MZ150 a včera jsem měl konečně čas kouknou pod víko…
http://imgway.cz/v/12cs.jpg
http://imgway.cz/v/12ct.jpg
Pastorek je samozřejmě taky KO a unašeč nevím protože jsem neměl chuť pokračovat dál. Hrubé úlomky zůstaly pod spojkou, jemné jsou všude. Na výpušťáku v převodovce cca 10mm jemných šponek, olej šedý.

Co teď s tím? Vyměnit pastorek a segment není problém ale co šponky vs převodovka, ložiska a gufera? Bude stačit převodovku propláchnout nebo je to na rozpůlení? Před cca 5mth jsem měnil všechny ložiska a gufera a nemám čas ani chuť to dělat znovu.
Jeden z těch blbů se mě ptal kolik budu chtít peněz. Kolik byste si řekli vy?
Díky

Uživatelský avatar
skypan
Příspěvky: 65
Registrován: ned 21. zář 2014 20:14
Bydliště: Smržovka
Kontaktovat uživatele:

Re: Je to na rozpůlení?

Příspěvek od skypan »

Osobně,když už to mám takto kuchlé,tak komplet půlit,páč po opravě ti to motorka vrátí bezporuchovým provozem a krásným svezením.
Před několika lety,kdyš jsem jí zadřel,též přemýšlel zda jenom výbrus motoru a nebo komplet g.o, a vyplatila se komplet oprava,páč v motoru jsem narazil na pastičky kutila-patlala a v jiném tematu jsem již popisoval na tvrdo zavařené tělo spojky na klik.hřídel a podobné zvěrstva.,nebyl jsem línej a vypíšu ti zhruba to nejdůležitější kolik co stálo:Výbrus válce+píst+píst.kroužky+čep 1435 Kč,Sada těsnění+gufera 685 Kč,Sada ložisek 886 Kč,Stahovák spojku 151 Kč,Klik hřídel 2644 Kč,Tělo spojky 1017 Kč,Spojk.sada 685 Kč, Pérová a distanční podložky 147 Kč,Karb Bing 3279 Kč,no a to vše vyšlo na 7650 kč,a to vlastně v ceně je nová Kliková hřídel!!!!,to je supr cena,za to jak se ti po tom motorka odvděčí,nééé?Na začátku jsem se trochu bál té generálky ,přeci jenom jsem to dělal na koleně ve sklepě,ale i 251 motor je jednodužší než jsem čekal a dalo se to poravdu lehce zvkádnou i na stole se zákl. vybavením vercajku,potřeboval jsem jenom ztahovák na spojku,vlastně nepotřeboval páč spojka byla zavařená na klice.Adneska mi motor šlape na výbornou Y:-)

Tomáš S.
Příspěvky: 87
Registrován: čtv 15. zář 2016 21:47
Bydliště: Brno

Re: Je to na rozpůlení?

Příspěvek od Tomáš S. »

Není. Nechal bych to být. Převodovku dobře vypláchl, segment a pastorek vyměnil, spojku seřídil. Šedý olej je normální. Je to otěr z litinového řetězového kola. Po opatrném projetí bych vypustil olej, nechal ho odstát a nalil zpátky.
Když to bude řadit a nebude hlučet, nechat být a jezdit.
Půlení není jednoduché a bez solidního vybavení je to partyzánština.

Uživatelský avatar
skypan
Příspěvky: 65
Registrován: ned 21. zář 2014 20:14
Bydliště: Smržovka
Kontaktovat uživatele:

Re: Je to na rozpůlení?

Příspěvek od skypan »

Tomáš S. píše:Není. Nechal bych to být. Převodovku dobře vypláchl, segment a pastorek vyměnil, spojku seřídil. Šedý olej je normální. Je to otěr z litinového řetězového kola. Po opatrném projetí bych vypustil olej, nechal ho odstát a nalil zpátky.
Když to bude řadit a nebude hlučet, nechat být a jezdit.
Půlení není jednoduché a bez solidního vybavení je to partyzánština.
(:D Třindu(350-634)jsme před třiceti lety púlily sekyrkou a sikovkami,néé přeháním,ale opravdu jsem zjistil že Mzina na púlení motoru je jednodužši a kartery jdou daleko lépe od sebe i k sobě mež Jawa,toho púlení jsem se také opradu bál,ale že jsem rozpúlíl motor,tak jsem v něm vychital pastičky,které by mě stejně do budoucna ještě čekali,jenom otázka času ;)

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Je to na rozpůlení?

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
ložiskám na klice asi nic nebude, ložiska v převodovce jsou poměrně dobře blbuvzdorně umístěný a jsou-li namontovaný tak, jak to vymyslel výrobce, bordel se do nich téměř nemá jak dostat.
Špony jsou celkem normální za předpokladu, že není slícovanej primár a hlavně startovací segment a rozběhový kolo. To je Tvůj případ, proto to je ožvejkaný jak je...
Upřímně po 5-ti mth - kolikrát to bylo našlápnutý?
Kdyby to bylo po roce, roce a půl denního ježdění, tak méně kvalitním segmentům zmizí první dva zuby, ale ostatní jsou v pohodě a rozběhovýmu kolu se nic neděje - je-li to slícovaný. Na to fakt bacha.
Sundej svíčku, na šroub primárního kola dej 16 ořech s ráčnou, zatoč s tím a pokud to půjde lehce na všechny převody a bude to řadit (nahoru i dolů), tak vyměň segment a kolo, dej pod spojkový koš a segment podložky tak, aby zuby byly pokud možno přesně na sebe. Tady hraje roli, jak je umístěná klika v karterech, protože ta má vliv na osu primárního řetězu, ten na kolo spojky, to na segment přes rozběhový kolo. Pokud všechno dostaneš do osy, tak se piliny téměř tvořit nebudou - "nemají z čeho"...
Jestli chceš mít klid v duši, tak do toho dej dvakrát po sobě čtvrt litru oleje, vždy to krátce projeď - 2 km, vypusť a pak tam dej půl litru a ten vypusť na podzim.
Podle množství špon po prvním a druhým proplachu, zjistíš, jak na tom převodovka je...
Magnet toho umí pochytat opravdu hodně a to, co zůstane usazený na dně v zákoutích, tam taky zůstane... To nevypláchneš. Taky to nikde po převodovce nelítá.
Ať se daří (tu)
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

vorvan
Příspěvky: 13
Registrován: úte 10. kvě 2016 06:50

Re: Je to na rozpůlení?

Příspěvek od vorvan »

Dnes jsem to konečně rozebral… Vrtalo mi v hlavě, jestli to nakonec přece jen není moje chyba (že jsem to špatně složil). Ne na 99% to není moje chyba motor byl složený správně! Vždy když cokoliv rozebírám všechno fotím a hned se snažím pochopit co proč a jak. Součástky které jsou v ose provlíknu drátem nebo stahovačkou aby se zachovalo přesné pořadí i strana (i podložky dávám stranově jak byly).
Takže jsem zkoušel jestli jsou řetězová kola primáru přesně v ose – ano jsou https://youtu.be/2dsCeRDOd8s?t=1523 Dále jestli lícují segment a pastorek – ano lícují! http://imgway.cz/v/12hK.jpg Může se zdát že segmet je blíž ke karteru ale není to tak, matou smetené zuby na kolečku. Ve skutečnosti to vypadá takto: http://imgway.cz/v/12hL.jpg Popravdě nemyslím si že je tam velký prostor k alchymii, segmentem i košem můžeš přidáním/ubráním podložek hýbat max. o nějakou tu desetinku.
Takže mám to složené přesně jak je to ve videu i manuálu. Proč je tedy segment smetený takto zešikma? http://imgway.cz/v/12hN.jpg Podle mě protože postupně mizela hrana kolečka. http://imgway.cz/v/12hO.jpg A chybějící hrana kolečka už nemohla ubírat hranu segmentu. Takže každým šlápnutím kolečko mizelo směrem v ose hřídele.
A příčina toho všeho? Hovada chtěli motorku nakopnout, tak do startovací páky opravdu kopali. No a tím zkurvíš i sekačku, motorovou pilu, centrálu... Prostě základ je najít úvrať a plynule šlápnout/zatáhnout. Aspoň tak mě to kdysi učili a myslím si že to je správně.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Je to na rozpůlení?

Příspěvek od AresMlok »

Moje zkušenosti jsou takovéto:
na obrázku omletého kola a segmentu je vidět, jak to bylo slícovaný, když to koupil brácha a já pak od něj v roce 2014. Brácha ji měl 2 roky a já to měnil půl roku po koupi. Jak dlouho to měl nebo neměl předchozí majitel měněný fakt netuším.
Společná foto dvou segmentů je stav v roce 2016. Ten vlevo jsem namontoval v roce 2014. Po roce, kdy přestal makat - začal se zasekávat, jsem ho otočil a po půl roce udělal to samý. Byl tedy na motorce rok a půl a denně startoval...
Foto zubu s drážkou je ona půlroční anabáze, kdy do zubu rozběhové kolo vytřískalo onu drážku...
Fotky zeshora a z boku rozběhového kola na spojkovým koši a segmentu na startovací hřídeli s pružinou jsou dnešní. Rozběhové kolo je namontováno od roku 2014 (tohle kolo vytřískalo onu drážku do předchozího segmentu) a tento segment od roku 2016.
Rozběhové kolo makalo denně cca 4,5 roku a segment cca 3 roky.

Ty tvrdíš, že ve Tvý MZtě to vydrželo 5 mth - mě to neladí v oktávách.

Já tvrdím, že to je potřeba slícovat - viz foto vodorovného ozubení - je na něm vidět, kde segment rajtuje po rozběhovým kole - jsou tam oleštěný souosý křivky zhruba do výšky paty zubů. Segment je tedy v reálu cca o 1 mm níže než na foto.
Proto je důležitý, jak je usazená klika v karterech, jak je omačkanej kužel na čepu pro primární kolo, jak si pohraješ s vymezením startovací hřídele vůči karteru (rozuměj rozběhovýmu kolu) a deklu spojky.
Přílohy
Slícování.jpg
Kolo 2014 - segment 2016.jpg
Drážka 2016.jpg
Porovnání 2014 až 2016 (2015).jpg
Stav v roce 2014.jpg
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Uživatelský avatar
Márty
Administrátor
Příspěvky: 1592
Registrován: úte 22. led 2013 15:41

Re: Je to na rozpůlení?

Příspěvek od Márty »

No, nevím, jak moc jsou kvalitní ty startsegmenty z druhovýroby, ale musím říct, že já ho na fungl nové 150 taky očesal a musel měnit po dvou letech, asi jsem v té době neměl na startování ten "správný" cit :C
Po výměně už jsem na to "dupal" jemněji ;)
Obrázek

vorvan
Příspěvky: 13
Registrován: úte 10. kvě 2016 06:50

Re: Je to na rozpůlení?

Příspěvek od vorvan »

Pozor psal jsem že má natočeno max. 5mth ale myslel jsem tím mnou natočené mth. Ale kolikrát a JAK (!!) byla od té doby startovaná nevím, protože jsem jí měl pár týdnů u známého... Na 100% vím že něž jsem tam s ní přijel vše fungovalo jak má. Tolik k moto hodinám.

No ale pořád nechápu to lícování. Motorku jsem skládal stejně jak v tom videu a nikde tam nevidím že by týpek řešil polohu kliky jenom jestli je primár v jedné lajně a že se to řeší podložkama pod spojkou. Lícování segmentu tam vůbec neřešil. Ale ok podložím segmet tak aby byl dál od karteru. Bez těsnění víka je tam vůle 0,5mm s těsněním to budu moc posunout cca o 1mm. S klikou a spojkou nic dělat nebudu – primár je přesně v lajně.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Je to na rozpůlení?

Příspěvek od AresMlok »

Ve videu to řešit nemusí, protože skládá motor s novými kartery ve kterých je zápich pro segerovku v domečku pro ložiska kliky. O tu se ložiska opřou a poloha kliky je jasná. Dále používá všechno nové, tak mu sedí všechny vůle tak, jak mají a jak to je navržený. To my už po 30-ti letech máme jinak. Je úplně jedno, jak moc to origo máme nebo nemáme.
Stačí vůle na uložení řadící a startovací hřídele a šmajdá to hned od začátku. To se dá eliminovat tím, že posuneš podložkou segment kousek dál od karteru na středovou osu s rozběhovým kolem. Taky nesmí segment na hřídeli hrkat... No a výměna na hodinu taky může trvat celej den. Zvlášť u karterů, který nemaj zápich pro segerovku. Tam se zase musíš řídit ojnicí, aby byla na středu karterů a potom na ladění segmentu moc místa není...
Ať se daří.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Odpovědět