Stránka 1 z 1

MZ ETZ 150 s dojemným příběhem a žádostí o pár užitečných rad

Napsal: úte 04. čer 2019 17:41
od killboot
Zdravím všechny příznivce těchto motocyklů značky MZ/Simson :B

Tenkrát v 18 sem pročítal ještě starý fórum měl sem MZ ETZ 150 v 15cti asi 3 Simsony (zdravim simson v iglu pokud ještě existuje)..dílů bylo všude plno v každým městě "mototechna" no pak se šlo do práce a stěhování motorku sem prodal..Uteklo 10 let a potkal jsem člověka kterýmu jsem jí prodal..
a říkám tak co motorka?
no prodávám jí..nikdo na ní nejezdí
aha a můžu se přijet podívat..
no a vida za dva dny mě rovnou hodil v dodávce na technickou a jelo se domu. Pro jistotu sem před technickou nalil do motoru asi 2dcl oleje abych něco nezničil.
Najeto tachometrově 55tis.(já jí prodaval asi s 52tis.) takže za 10 let najela asi 3tis. GO motoru? Výbrus? absolutně neznámý. Akorát bylo vidět že motorka nebyla v mé péči a byla chudák celá zašlá.."přechodný majitel na ní dal nové pneu a duše. a šroubama vymlátil trochu vyrezlou nádrž

závady?

prokluz nákopávačky (ozubení uvnitř motoru)
To jsem koupil , ozubený půlměsíc, pružinu, protikus ozubeného kola a nýty a jednu podložku spojky na výrobu přípravku k povolení koše a hřídel nakopávačky (přišla mi delší než originál :o ) v tu chvíli jsem začínal tušit že už díly nebudou co bejvaly.. takže nakopávačku když už jsem sundaval ozubený kola a řetěz tak jsem vyměnil i gufero na klice aby to někde nepodsávalo

problém..hodně špón z ozubených kol v motoru..takze jsem dam nalil asi 2 litry oleje (dohromady) vzdy vylil na vypouštěcí šrouby dal co nejsilnější magnety co jsem našel.. a postupně čistil..až na dně motoru zustal takový ten film z microšponama..tak sem pres noc do motoru nalil technický benzín a rano vylil..rozdělal a fakt to bylo čistý!! HURÁ

Někdo tam dal vape! (pouze zapalování ne dobíjení) Což je super ale já si teď dělal komplet novou elektriku protože některý vodiče už nejsou co bejvali sem tam uhnilá kostra, občas nastovananý kabel nebo jen zamotaný izolačkou(dočastný stav co nesnašim) tak jsem na moto-prodejna koupil "original svazek" ktery není jak píšou že by odpovídal originál barvám a délce kabelů..takže jsem to dělal asi 2 dny než se povedlo a do toho jsem zjistil že vape je blbě zapojený. Respektive bylo tam dodělaný tlačítko jako chcípák a do vape pořád šel proud (tlačítko přerušovalo impuls od čidla) takže elektrika hotová

Co dál? přece nesmí chybět kompletní repas přední brzdy u kterýho sem se pořádně navztekal!!! :-|--- :-|--- takze demontáž páky, třmenu. Pístky vytlačit kompresorem, Vše objednat sehnat vcetně hadice a zarezlého čidla brzdového spínače. Krásně vyčistit v ultrazvku (který sem si kuli MZ koupil) odmastit nastříkat a pak dva dny študovat proč to nejde odvzdušnit :)
(pro ty co bojují... ) zkoušel jsem odvzdušnovat hadící ze spoda pak i normálně postupným mačkáním. Nakonec sem tam poslal hadičkou z akvarká ze spoda brzdovku povolil si páku od řidítek trochu s ní zakroutil aby Lko kam vede hadice se trochu nahnulo a bublinky byly venku! brzda tvrdá jak za mlada :)

Mezitím sem si všimnul že po daném novém těsnění po opravě nakopávačky teče pořád karter..takže nové papírové těsnění..nepomohlo.. pak jen silikon nepomohlo.. pak silikon/papír/silikon..a zatim to vypadá OK

Dával jsem tam olej Mogul 90W pak mi doporučili Motul se stejným označení (minerál) abych pravdu řekl tak se v olejích nevyznám ale tenhle byl o dost hustčí a co sem ho tam dal tak se z motoru začali ozývat divný zvuky. Může to být olejem? Když jsem jí vytočil bez kvaltu a jak padaly otáčky tak takový jako přidírání..natočim video až budu mít volno..

a otázky :)
Půlení motoru.. Chci po sezóně půlit motor protoze si po těch kilometrech zaslouží ložiska a trochu péče..další důvody..chčije z něj olej gufera atd snad nikdy nikdo nedělal..
Co jsem koukal na půlení jsou přípravky jako kus jeklu s dírama nechce se mi ale za něj dávat 2tis. Je k půlení nutný?
stahovák primáru a přípravek na povolení spojkovýho koše mám.. chci to dělat až na podzim...
Dále sem si všiml že montáži motoru někdo mezi HLAVNÍ kartery dává silikon, někdo papír a někdo dokonce nic..Co doporučujete?

Dobíjení..asi stálá otázka ale jen se zeptám i když si myslím že je to normální..Regulátor i usměrňovač? mám původní a dobíjí cca 13,8V ale na volnoběh tak 12,5..to je normální? uhlíky a vše je OK vizuálně :D

Jelikož je stav motoru neznámý.. Jak je možný zjistit zda potřebuje nebo nepotřebuje výbrus? A při půlení motoru je dobrý koupit klikovku? nebo nechat opravit a vyvážit původní (myslím výměnu ložiska)

Jak poznat opotřebení ozubených kol převodovky? Koupit nová nebo sehnat raději starší ale originální?
A moto-prodejna? Co si myslíte o kvalitě dílů?

https://www.rajce.net/a16099396 PÁR FOTEK :)

Re: MZ ETZ 150 s dojemným příběhem a žádostí o pár užitečných rad

Napsal: stř 05. čer 2019 13:33
od AresMlok
Na obrázcích najdeš, co používám já. Na 251 jsem si ještě koupil origo stahovák na spojku, kterej patří do origo přípravku na půlení motoru. hodil se, protože spojka byla přilepená Loctitem.
Přípravek na půlení motoru původně držel na paletě nový rentgen na ARO...
Mezi kartery dej silikon, papír nebo silikon-papír-silikon. Na mý mašině mám silikon, na klientově silikon-papír-silikon. Měl tam strčený druhovýrobový futro ocelový kalený na předlohovou hřídel a to mělo moc velkej rantl...
Dobíjení funguje správně.
Strč do válce horní pístní kroužek a změř mezeru mez hranami kroužku. Má-li nad 1 mm, je dobrý o výbrusu uvažovat, pokud nedrží kompresi. Je-li mezera 1,6 mm je to na výbrus. Máš-li Supito, změř válec na několika místech a máš jasno hned. Na válci by neměla být cca 7 mm od vrchu vložky vybroušená hrana od pístního kroužku. Ten kroužek ve válci musí být případně pod tou vybroušenou hranou při měření...
Ozubený kola, pokud se mezi nima nic neprohnalo jsou celkem nesmrtelný. Neplatí pro primární kolo na 251.
Origo z bazaru mohou být horší než máš ve svý převodovce a pokud nevypadají jako startovací segment na foto z rajče, tak bych to moc neřešil.
Kvalita dílů, spíš se zeptej co chceš koupit a pak nějaký zkušenosti jsou - někdy super a někdy prostě prachy přímo na kanál...

Re: MZ ETZ 150 s dojemným příběhem a žádostí o pár užitečných rad

Napsal: stř 05. čer 2019 14:34
od killboot
Super moc díky! Že jsi si dal práci :) Supito si můžu půjčit. Mohl bych Tě ještě poprosim o nějaky rozteče a pruměry děr? udělal bych z toho třeba pro všechny výkres.. Vím že je to v "bibli" ale tam je těch děr tolik že se v tom ztrácim :D

DÍK

Re: MZ ETZ 150 s dojemným příběhem a žádostí o pár užitečných rad

Napsal: stř 05. čer 2019 22:43
od AresMlok
Odrbeš nebo koupíš nový píst.
To, co je na obrázku je nultý výbrus o rozměru 56 mm. Jenže ve fabrice Tě honí jak nadmutou kozu, tak to prostě vysoustružíš v rozmezí co já vím 55,97 - 56,01 mm no a k tomu se musí postavit brusič čelem. Tedy k obrázku (origo DDR píst) vymrskne válec s dírou 56,01 mm. Tedy to vybrousí na 3 stovky. Pokud by ten obrázek ukazoval např. Almet píst, tak brusič by měl vymrsknout 56,03 mm - tedy na 5 stovek.
Ty zjistíš, co máš vyražený na pístu a tušíš-li, že to je origo píst, tak by Ti Supito mělo ukázat na zdravým válci o 3 stovky větší průměr.

Těm číslům samozřejmě moc nevěř a změř i píst mikrometrem, aby ses moc nedivil.
Supitem změř válec na více úrovních a i u novýho výbrusu lehce zjistíš, že není válec jako válec - a to myslím teď geometrický útvar obecný...
Výbrusy jsou: 56, 56,5, 57, 57,5, 58 mm a k tomu ty výrobní tolerance, který ladí brusič... Jawa to má po 0,25 mm - tedy 8 výbrusů.
Já mám třeba na novým výbrusu a novým kroužku mezeru mezi hranami kroužku 3,5 desetiny milimetru.

Re: MZ ETZ 150 s dojemným příběhem a žádostí o pár užitečných rad

Napsal: čtv 06. čer 2019 19:01
od killboot
Super diky moc za kazdou radu. Dneska nebylo moc casu tak jsem natocil aspon ten zvuk. Viz odkaz.. Nenapada me co by to mohlo byt.. Ozve se to když klesají otáčky..

https://youtu.be/TKG_VEma_mc

Re: MZ ETZ 150 s dojemným příběhem a žádostí o pár užitečných rad

Napsal: čtv 06. čer 2019 22:28
od AresMlok
Pokud není někde volnej šroub nebo matka a zvuk jde ze střev motoru, tak bych minimálně kouknul na primární řetěz, jestli není moc vytahanej.
Nejdřív zkus jestli jsou dotažený matice na hlavě.
Takovýhle zvuky se těžko loví...

Re: MZ ETZ 150 s dojemným příběhem a žádostí o pár užitečných rad

Napsal: pát 07. čer 2019 09:15
od killboot
No když budu koukat na řetěz tak zase budu muset sundat to víko :_( ..a to jsem rád že teď drží..takže ho rovnou vyměnim..volnější mi přišel no..zvláštní je že to začalo dělat až z hustším olejem..

https://www.moto-prodejna.cz/nahradni-d ... 5-150.html

a nebo?

https://www.motokramek.cz/primarni-rete ... asa-mz-150

fakt moc diky!

Re: MZ ETZ 150 s dojemným příběhem a žádostí o pár užitečných rad

Napsal: úte 11. čer 2019 22:19
od AresMlok
Řetěz asi klidně ten ČZ z Motokrámku. Máš to správně poskládaný?

Re: MZ ETZ 150 s dojemným příběhem a žádostí o pár užitečných rad

Napsal: úte 11. čer 2019 22:35
od killboot
To stopro mam.. Ale uz sem zjistil kde je chyba co se zvuku týče.. Na pravým víku jak je "okynko" víka na zapalování tak je strzeny závit a rezonovalo to tam..ja si toho nevšiml protože když jsem tahal nové kabely, tak jsem sundal víko celé.. Vic sem toho nedelal protože bylo vedro a doma je toceny pivko :D