Už vážně nevím jak dál - klouže spojka? MZ150

Diskusní fórum pro příznivce motocyklů MZ
Odpovědět
sklepkous
Příspěvky: 144
Registrován: sob 09. úno 2013 08:57

Už vážně nevím jak dál - klouže spojka? MZ150

Příspěvek od sklepkous »

Ahoj, všem dobrým lidem ve snaze mi pomoci. Už vážně nevím jak dál. Vypadá to na klouzající spojku po "go" motoru. Na moto byl v rámci spojky vyměněn unašeč spojky, řetězové kolo na spojce (nově nýtované), řetězové kolo u klikovky, spojkové lamely (staré rozpraskané), přidána kulička mezi tyčinky procházející kartrem (při rozebrání motoru tam nebyla - nemám rád věci, když nejsou dle výkresů), samozřejmě řetěz primárního pohonu. Přítlačná pružina seřízena trojúhelníkovými podložky téměř do rovna (chybělo 1,8mm; osadil jsem 2mm), hrubé nastavení po opření šroubu pootočení o 1/6 otáčky, zkusmo jemné seřízení; vůle na páčce je do 5mm. Páka jde z prvu ztuha a poté jde cítít zmenšení odporu (tak by mělo být ne?). ZKouška funkčním projetím po dosažení cca 5tis otáček začíná spojka klouzat a nezabírá, laborování s hrubým i jemným nastavením - bez výsledku. Nějaká dobrá rada co by mi pomohla? Díky moc :B
Simson Enduro S51 -> MZ etz 150 modroučká a také Audi 80 B4 kombi v krasne uprave :-)

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Už vážně nevím jak dál - klouže spojka? MZ150

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
v sestavě spojky 150diny je jen jedna kulička a sice mezi dlouhou tyčkou spojky a červem šneka hrubého nastavení spojky. Mezi krátkou tyčkou a dlouhou tyčkou je jen olej... bez kuličky.
Máš-li kuličku mezi tyčkama, tak ji vyndej.
Dál je potřeba nastavit vnitřní vůli spojky vymezovacíma podložkama dle strany č. 84 obr. 198 Příručky pro opravy motocyklů MZ...
Tuhle vůli doporučuji nastavit přesně. Funguje to i s díly z druhovýroby. Kupodivu to eliminuje i případnou únavu talířové pružiny... Ty Tvoje 2 desetiny mm navíc vadit nebudou.
Dále vřele doporučuji, aby COSSID lamely (i Pertinax) v tělese koše spojky mírně hrkaly. Unašeč píšeš, že máš novej, tak není od ocelových lamel vymačkanej a ocelový lamely by v něm měly a musí chodit lehce. Koš při protočení bez primárního řetězu (při sestavování spojky a lícování primárních kol) musí mít velmi lehkou axiální vůli po dotažení matice spojky a nesmí radiálně házet!!! Tzn., při protočení má kruhový tvar, žádný ovál či pilovitý náběhy.
Až to složíš, rozhodně zapomeň na nějaký poučky, že něčím budeš o 1/6 někam otáčet.
Dotáhni šroub na držáku páčky spojky, pak stavěcí šroub vyšroubuj cca do třetiny závitu z držáku páčky spojky. Povol matici na červovi spojky a červa zašroubuj tak hluboko do šneka spojky, až se DOTKNE jediný kuličky, kterou v sestavě tyček spojky budeš mít. Dotáhni pojistnou matici na červovi hrubého nastavení spojky.
Zmáčkni spojkovou páku, povol, zatahej za bowden, aby si sedl a zase zmáčkni spojkovou páku a povol. Stavěcím šroubem bowdenu spojky nastav hrk na páce asi 1 mm a víc neřeš.
Spojka bude rozpínat a bude i držet a nebude klouzat. Budeš točit 7 000 otáček na trojku a pohoda...
Maximálně snížíš vůli na páce spojky na nulu...
Poučky o otáčení možná platily na origo lanka spojky z DDR, ale z druhovýroby si s tím budeš hrát věčně a nic nedoladíš...

Až o víkendu doladím zkroucený kartery rozdělaný (taky modrý) 150diny, tak mě spojka čeká taky ;)
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Lukáš6
Příspěvky: 3
Registrován: pon 02. srp 2021 17:02

Re: Už vážně nevím jak dál - klouže spojka? MZ150

Příspěvek od Lukáš6 »

Ahoj, mám jiný problém spojka mi pořád lehce zabírá. Lamely jsou nové výška sestavy seřízena na 20,7 . Když chci nastavit spojku tím stavěcím šroubem v pravém víku tak ho mám utopený do poloviny té kontramatky. Spojka mi zabírá na samém začátku a přitom mi nevypíná. Přítlačný kolík, tlačnou tyčku a kuličku tam mám. Jaký tam mám použít olej, prý tam byla PP 80. Díky za rady

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Už vážně nevím jak dál - klouže spojka? MZ150

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
olej ano PP80. Celkem jedno od jakého výrobce. Dej tam 500 ml.
V Tvém případě může záležet na tom, jaký máš kartery. Tj. jestli máš zápich pro segerovku v levým karteru jako doraz pro ložiska kliky nebo ne. U starších karterů není a potom dost ovlivňuje hrubý nastavení spojky axiální poloha ojnice v karterech za předpokladu slícování primárního pohonu.
Pokud tam segerovku na karterech máš, musela by být nesprávně poskládaná spojka už od vymezovacích podložek na spojkový hřídeli hned od ložiska v karteru nebo drhnou nový lamely ve spojkovým koši či kovový lamely na spojkovým unašeči.
Taky dost záleží na tom, jestli přítlačák chodí v ose spojkový hřídele. Tj. jestli se nevyklání po zmáčknutí spojový páky do stran. Často taky celý spojkový těleso radiálně hází. Přítlačák musí sedět kolmo na spojkovou hřídel. Stačí 0,5 mm aby šmajdal a spojka nebude kloudně vystavovat. Jo a nemyl se, při kvalitě druhovýroby to je hned... Vymačkané sedla na unašeči pro tři šrouby co drží spojku pohromadě, taky umí divy...
Zašroubuj červa hrubého nastavení na dotyk kuličky, pak nastav na bowdenu spojky stavěcím šroubem na páce asi 1 mm mezeru mezi sedlem šroubu a bowdenem.
Mohlo by to pomoct.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Lukáš6
Příspěvky: 3
Registrován: pon 02. srp 2021 17:02

Re: Už vážně nevím jak dál - klouže spojka? MZ150

Příspěvek od Lukáš6 »

Děkuji za rady a ještě se zeptám nemohl bych tam dát motorový olej 10W40 někde jsem to taky četl díky

kafeacigaro
Příspěvky: 111
Registrován: pon 29. čer 2015 19:44

Re: Už vážně nevím jak dál - klouže spojka? MZ150

Příspěvek od kafeacigaro »

To by ale wmusel být olej určený i k použití pro mokré spojky, obyč motorák do auta obsahuje aditiva, která zapříčiní prokluz spojky. Mě se nejvíc osvědčil převoďák 80w90, jak u jawy, tak u MZ, je lepší než obyčejný pp, má stabilnější viskozitu.

Lukáš6
Příspěvky: 3
Registrován: pon 02. srp 2021 17:02

Re: Už vážně nevím jak dál - klouže spojka? MZ150

Příspěvek od Lukáš6 »

Ještě mi při vypouštění oleje vypadla aretační pružina (bylo prasklé jedno očko) , stačí dát novou nebo se to musí rozebírat. Díky

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Už vážně nevím jak dál - klouže spojka? MZ150

Příspěvek od AresMlok »

Nejde náhodou o aretační pružinu neutrálu?
Aby Ti aretační pružina řadící páky prolezla vypoušťákem, si úplně nedokážu představit...
Pokud na ní chybí jen to očko a nevytáhl jsi ono očko při demontáži a montáži spojky, tak si myslím, že by to nutně vadit nemuselo za podmínky, že očko v prostoru převodovky je někde šikovně zaparkovaný. Třeba pod řadícím válečkem, tam ho olej nezvedne a do generálky ložisek či klikovky stačí nasadit novou.
Pokud by bylo v prostoru vypoušťáku převodovky, měl by ho chytit magnet. Dostalo-li by se ovšem pod ozubený kolo jedničky, mohlo by to nadělat paseku.
Pružiny neutrálu rády praskají, ale jednotlivé části zůstávají v šachtě pružiny. Kulička vyhrne všechno ven. Na týhle pružině, pokud chybí jeden či dva závity se nic zásadního neděje. Trochu se natáhne, otočí a strčí zpět. Nebo koupí nová se známým výsledkem. Pokud tam máš upravenou pružinu, žádný závit (očko) nenajdeš...
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Odpovědět