MZ 251 špatně dobíjí

Diskusní fórum pro příznivce motocyklů MZ
Odpovědět
buben
Příspěvky: 18
Registrován: sob 20. dub 2013 20:40

MZ 251 špatně dobíjí

Příspěvek od buben »

Čau chlapi,

prosím vás o radu, protože už nevím jak dál. Mám doma MZ 251 po repasi, momentálně ju šteluju. Problém ale je v tom, že špatně dobíjí.

Když nastartuju, na volnoběh kontrolka dobíjení svítí, když přidám plyn, zhasne. Se světlama i bez světel je to stejný. Na kabelu z usměrňovače do regleru jsem naměřil při cca 3500 ot/min 12,5-13V se zapnutejma světlama. Mám mechanickej origo regler.

Co jsem udělal podle několika témat zde: Všechny kabely jsou proměřeny, konektory rozhejbány, uhlíky jsou dostatečně dlouhý, hejbou se na pružině, pro sichr jsem je trochu vzal šmirglem, regler je zkontrolován a nastaven dle oficial videa z DDR, kontakty pročištěný.

Zkoušel jsem zaměnit usměrňovač, pořád stejný. Zkoušel jsem zaměnit za další origo regler, ku mýmu překvapení, beze změny, ani na napětí ani nikde.

Vše mám origo, krom "malýho" VAPE kitu, tj., mám snímač otáček a indučku VAPE, snímač je novej S01. Myslím ale, že na Vape je separovaná větev nezávislá na dobíjení.

Zajímavosti, co jsem zde nedohledal: Na káblech U, V, W za chodu naměřím jen cca 6,8V, nevím, jestli je to správná hodnota, opakuju, tuhle hodnotu jsem nedohledal.

Na káblu, kterej vede na uhlíky přes 2A pojistku, naměřím při 3500 ot/min cca 4-4,5V, opět nevím, jestli tato hodnota je OK.

Momentálně nevím, jak dál. Napadlo mě ještě vzít stator a pročistit vinutí, protože bylo od oleje a mastnoty.

Díky za rady. :B

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: MZ 251 špatně dobíjí

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
v příručce na str. 11 máš popis altíku - střídavý proud 14 V, 15 A s usměrňovačem a regulátortem.
Přeloženo do češtiny: 3 x 14 V po 5-ti A střídavých.
Nemáš náhodou jedno vinutí zkratovaný oproti kostře či mezizávitový zkrat? Ohmetrem změř všechna vinutí oproti sobě. To by měla mít všechna stejnej odpor. Tuším kolem 0,5 Ohmu. Pak zkus každej vývod vzít oproti kostře. Měl by být nekonečný odpor - pokud ne, je nějaký vinutí zkratovaný s kostrou. Rozdíl odporů ukáže, který to je.

Jestli to chceš čistit, hoď to do vody do kastrolu, přidej prášek na praní a chvíli to povař. Pak to fénem vyfoukej - to je proto, aby nerezlo železo. Znova to proměř a uvidíš. Jen bych podotknul, že olej vinutí nijak neva...

Tvých 4 - 4,5 V na buzení rotoru může být v pořádku, protože to ladí regulátor a mění se to dle otáček a zatížení. Otázkou zůstává, jestli je v pořádku rotor - respektive spojení vinutí a sběracích kroužků. Odpoj uhlíky a přes ně změř odpor - co se mi tak vybavuje mělo by to mít asi 1,5 Ohmu max.

No a co baterie? Jaký má napětí?
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

buben
Příspěvky: 18
Registrován: sob 20. dub 2013 20:40

Re: MZ 251 špatně dobíjí

Příspěvek od buben »

Baterka je fungl nová, po nabití den poté ukazovala 12,9V. Samozřejmě, jak to točím se světlama na volnoběh jen v dílně, tak tu baterku céprám, jak se to nedobíjí.

Prosimtě, mohl by jsi mně blbuvzdorně napsat, kam mám dát jehly multimetru, když odpojím ten uhlík? Nejsu totiž elektrikář a elektriku nemám rád. Nevěřím ničemu, co teče a nejde vypit a kope a neni to vidět... :-)T

Každopádně zítra ráno to poměřím a napíšu.

Díky moc!

buben
Příspěvky: 18
Registrován: sob 20. dub 2013 20:40

Re: MZ 251 špatně dobíjí

Příspěvek od buben »

Tak jsem to poměřil a: Vinutí statoru oproti sobě, vždycky 0,8 Ohm. Vývody oproti kostře, všechny nekonečno. Čili stator asi OK.
Rotor je na tom hůř. Fyzicky vypadá dobře, žádnej ulomenej kontakt nebo nějaký poškození. Odpojený uhlíky mají odpor 4,7 Ohm. Samostatný uhlíky mají přes sebe cca 0,8 Ohm. Rotor má samotnej přes sebe, buď přes dva kontakty z boku a nebo přes styčný plochy uhlíků odpor 4,8 Ohm.
Ještě jsem proměřil odpor mezi odpojenýma drátama od uhlíků, tj. zem a budící drát od pojistky, tam bylo cca 17 Ohm.

Máte nějakej další nápad? :) Já bych osobně zkusil zaměnit rotor a vyzkoušet.

Díky.

Majkl
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27. led 2013 19:27

Re: MZ 251 špatně dobíjí

Příspěvek od Majkl »

Já bych v první řadě vyměnil regulátor, mě to dělalo taky, nedávalo to víc, jak 12V se světlama, prostě málo a to až někde u 4tis.
Měl jsem doma regulátory 3 a všechny k ničemu, koupil jsem elektronickej na škodu 120, stál mě tuším 200,- funguje krásně 5 let jak hodinky !!!
Řešil jsem to stejný, proměřoval jsem všude kde co, jak kripl, furt káble, toto, dával nový koncáky na káble, stačilo vyměnit regulátor...
Ty mechanický se prostě časem odjebou

buben
Příspěvky: 18
Registrován: sob 20. dub 2013 20:40

Re: MZ 251 špatně dobíjí

Příspěvek od buben »

Já jeden elektronickej od PALu mám, ale bohužel si nevím rady, co s káblem, kterej má přijít na cívku č. 15 z regulátoru. Mám VAPE, tj. nemám cívku, tak bohužel nevím, kam bych ten kábl měl zapojit...


buben
Příspěvky: 18
Registrován: sob 20. dub 2013 20:40

Re: MZ 251 špatně dobíjí

Příspěvek od buben »

Návod je mně jasnej, ale já nemám indučku, čili nevím, kam mám zapojit kábl, co má být červenej a zapojenej na indučku a svorku 54 el. regleru.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: MZ 251 špatně dobíjí

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
jsem chvíli nebyl na netu.
Červenej kabel ze svorky č. 54 připoj buď na spínačku = komplikovaný, nebo na přívodní kabel pojistky pro přerušovač blinkrů - vede právě ze spínačky. Druhá od Tebe s hodnotou 4 A. Já tam mám nožovku 5 A. Poznáš to jednoduše, na správný straně pojistky je ještě kabel vedoucí ke spínači zadní brzdy. Na nesprávný straně vede kabel přímo na přerušovač blinkrů = pokud bys to připojil sem k přerušovači, tak po přepálení žárovky a pojistky bys nedobíjel...
Při nejistotě věcí tekoucích jinam než do žaludku a kopajících Elfů neviditelných lze správnou stranu pojistky zjistit velmi rafinovaným kouzlem praktikovaným výhradně v pravé poledne tak, že inkriminovanou pojistku vytáhneš a zapneš spínačku do polohy žhnoucích kontrolek. Připékací hroty multimetru nastaveného na měření stejnosměrného napětí přiložíš jeden na očouzenou kostru motorky (nikoli kolegy co to měřil před Tebou) a druhou postupně na svorky druhé pojistky pojistkové skříně. Ta která mocnou silou Leydenské láhve donutí multimetr jásat štěstím je ona správná.
Jak jsi již správně poznal, kouzlo nelze praktikovat příliš často, protože Leydenská láhev bez dobití za úplňku ztrácí svoji moc.
Odměnou za včasné a správně provedené kouzlo bude veselá asfalt trhající MZta.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

buben
Příspěvky: 18
Registrován: sob 20. dub 2013 20:40

Re: MZ 251 špatně dobíjí

Příspěvek od buben »

Tak jsem to přepojil na elektronickej a špica! Dobíjí to jak má, takže díky moc chlapi za rady!

Ještě bych měl jednu otázku :) Dá se nějak nastavit předstih na Vape zapalování? :D :C

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: MZ 251 špatně dobíjí

Příspěvek od AresMlok »

Jestli máš tohle: http://eshop.vape.cz/z1671-souprava-zapalovani-sz09, tak naladíš píst 2,5 mm před horní úvrať a povolíš šrouby na držáku snímače a pootočíš s ním tak, aby snímač hodil jiskru. Jiskru chytáš otáčením držáku proti směru hodinových ručiček. Není to smrtelně přesný a ani to není potřeba mít smrtelně přesně mít nastavený. Moje 150 MZta jela slušně v rozmezí 1,5 - 2,6 mm před HÚ. 251 může být citlivější - má jiný časování. Pohni s tím víckrát a až budeš mít dojem, že to je ono, tak přitáhni šroub držáku - jeden stačí, zašroubuj svíčku a nakopni to. Vem za plyn. Bude-li motor živě reagovat, přitáhni i druhý šroub.
Větší předstih než 2,6 mm nemá smysl, motor má tvrdý chod, zvoní a nejede. Rozhodně se nestane víc otáčkový...

Jo, než začneš řešit předstih, zkontroluj mezeru mezi hlavou a pístem. Měla by být 0,9 - 1,2 mm.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

buben
Příspěvky: 18
Registrován: sob 20. dub 2013 20:40

Re: MZ 251 špatně dobíjí

Příspěvek od buben »

Mezeru mezi hlavou mám v cajku.

No, já jsem to zkoušel nastavovat, tak jak to dělám celej život, tj. vezmu špejli, zastrčím do dírky v pístu a od toho to všechno měřím. Ale toto zapalování, a to nevím proč, když jedu nakopávačkou pomalu, abych chytil jiskru, tak jiskru nehodí, ale když zaberu víc, tak už hodí, ale to už tam píst líce jak vokurka v pětilitrovce, proto mám problém ten předstih nastavit.

Každopádně teď jsem to chytil tak, že motorka pěkně reaguje na plyn, drží volnoběh, tak nevím, jestli do toho mám šahat nebo ne.

kafeacigaro
Příspěvky: 111
Registrován: pon 29. čer 2015 19:44

Re: MZ 251 špatně dobíjí

Příspěvek od kafeacigaro »

U vape se to dělá stroboskopem. Uděláš si značku na na vačce a statoru, v místě správného předstihu, pak nastartuješ a blikáš stroboskopem a koukáš kdy to hází, případně doladíš. Jinak samo nastavit to jde i naslepo, dle návodu, ale buhví, jak to pak pálí.

Majkl
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27. led 2013 19:27

Re: MZ 251 špatně dobíjí

Příspěvek od Majkl »

Vidíš, chtělo to jen regulátor ;)

( kua zase jsem měl pravdu - Harry by na mě byl nasranej ) !:)! !:)! :B

Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1920
Registrován: úte 22. led 2013 19:16

Re: MZ 251 špatně dobíjí

Příspěvek od Harry »

Majkl: co si mě bereš do huby? :D :LM
Obrázek
Obrázek

Na sraz pojedu klidně i na Burgmanovi a nestydím se za to

Majkl
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27. led 2013 19:27

Re: MZ 251 špatně dobíjí

Příspěvek od Majkl »

Musím si do tebe rejpnout !!! Jinak by nebyla prdel !!! :B :B

Odpovědět