Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Diskusní fórum pro příznivce motocyklů MZ
Odpovědět
kuba372
Příspěvky: 8
Registrován: úte 04. črc 2017 23:49

Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od kuba372 »

Zdravím, již delší dobu ladím svoji 251 a stále se mi na jejím jízdním projevu něco nezdá. MZtku jsem koupil před 2 roky a od té doby se jí snažím dostat trochu do formy (už mám za sebou komplet repasi předních/zadních tlumičů, brzdového válce a třmenu, částečně karburátoru, sání a spousty dalších drobností), ale stále se mi nedaří probudit alespoň pár, z těch pošlých koníků. Jasně, není to stroj na trhání rychlostních rekordů, ale bylo by fajn jí dát občas trochu za uši a povozit se svižnější tempem.

Problém spočivá v tom, že ať dělám, co dělám, tak z ní víc jak 110km/h nevytáhnu (z kopce s větrem v zádech), na rovince tu stovečku udělá, ale ikdyž jí spustím z pořádnýho kopce co to dá, tak se nechce vytáčet přes cca 6000 otáček a jakoby "brzdí motorem"? tak by mě zajímalo do kolika otáček tak maximálně točíte, protože mi přijde divný, aby max. výkon byl v 5500 a motor se odmítal vytočit přes 6000. :}{ Nevím no, do těch 90km/h není problém, táhne hezky, ale pak umírá a 5. je v podstate zbytečnej kvalt.

Je pravda, že jsem teda celkem řízek, mám lehce pod metrák, ale to by neovlivnilo tu jízdu z kopce. Jinak sekundár tam byl 17z, což už je docela málo a říkal jsem si původně, že to bude zdroj problému, tak jsem zkusil 20z a je to uplně to samé, maximálka zůstala v podstatě stejná, akorát už to není tak živé. Předstih nastaven na 2.5mm. Někde jsem tu četl, že i zoxidovaný kontakty mohou pozlobit, takže jsem prošel komplet všechny kontakty (i světla a periferní "nesmysly") a očistil to isopropylem. Co se karburátoru týče, tak volnoběh naprosto v pořádku, směs je lehce bohatší (svíčka se zabarvuje mezi světle a tmavě hnědou), jedině by snad mohla dělat neplechu hladina, tu mám seřízenou tak nějak, aby to jelo. Nejdřív jsem měl problém s moc vysokou hladinou, zkrátka mi to pomalu přetékalo a když jsem nastavil hladinu přesně podle bible, tak to zase při ostřejší jízdě nebo při jízdě do většího kopce příšerně vynechávalo, takže jsem to nějakou dobu ladil pokus omyl a nechal to tak, kdy to zkrátka nezhasíná ani nepřetýká. Svíčka je nová Brisk N14C, stejně tak řetěz (má za sebou 200km, pořádně namazán).

Omlouvám se, že to je trochu sloh. Budu rád za každou radu i hejt. Díky moc! ;)

Uživatelský avatar
Vladan
Příspěvky: 1102
Registrován: úte 29. led 2013 11:39

Re: Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od Vladan »

Původní sekundární převod je 21/48 a i s tím to pětku uživí. 17z pastorek se dával při provozu se sajdou.
Pokud ti to netáhne a můžeš vyloučit různý jiný ztráty v podobě seřízení, tlaku v pneu, přešponování řetězu, pseudolaďáku atp., motor už je asi vydechlej a potřebuje výbrus. Jinak dvestěpadinám se přes 6tis. už moc nechce a hlavně je to zbytečný - nejužitečnější je rozsah otáček v oblasti max. krouťáku a podle toho jsou nastavený převody:

Obrázek
Obrázek
MZ ES 250/0 (1959); MZ ES 250 lsw (1970); MZ ES 250/2 (1972); MZ TS 250/1 (1975); MZ 500 VR (1993); IWL TR 150 (1964)

Obrázek

kuba372
Příspěvky: 8
Registrován: úte 04. črc 2017 23:49

Re: Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od kuba372 »

Kola foukám pravidelně, řetěz nový a vůle tak, aby se s ním dalo dvěma prsty lehce zapružit. Výfuk origo, snad čistý (koncovka suchá), kdysi jsem vypaloval výfuk na Simsonu S50B a Jawě 21, ale tady si ho vypalovat asi netroufnu, když to je jeden svařený kus (u leptání kyselinou se zase bojím o chrom...) takže to řeším tak jak je psáno v bibli (jednou za čas jí dát pár kilometrů pořádně napít a všechen humus by se měl vypálit sám). Asi si zkusím někde vypůjčit měřák komprese a kouknou jestli už je na výbrus nebo ne.

Uživatelský avatar
Vladan
Příspěvky: 1102
Registrován: úte 29. led 2013 11:39

Re: Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od Vladan »

nezapomeň na správnej postup měření: ohřátej motor, sundaná guma sání (nebo vyndanej filtr) a naplno otevřenej plyn
MZ ES 250/0 (1959); MZ ES 250 lsw (1970); MZ ES 250/2 (1972); MZ TS 250/1 (1975); MZ 500 VR (1993); IWL TR 150 (1964)

Obrázek

kuba372
Příspěvky: 8
Registrován: úte 04. črc 2017 23:49

Re: Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od kuba372 »

Díky, dobrá poznámka (vždycky všechno ladím na teplém motoru, ale odstranit odpor sání by mě nenapadlo). Měrák komprese už mám domluvený, ale bohužel už to nestihnu tento týden proměřit. No alespoň jsem sundal hlavu a kouknul, jak to vypadá. Na pístu je napsán rozměr 68,95, s vůlí 0,05mm to dává původních 69mm, takže to bude ještě origo DDR. Je jasné, že se na tuhle otázku nedá moc dobře a univerzálně odpovědět, protože to záleží na jízdním stylu, štěstí na "povedený kus" atd, ale dá se nějak alespoň zhruba říci po kolika km je tenhle válec zralý na výbrus? Jestli se dá věřit tomu, co mi ukazuje tachometr, tak má najeto 26 200km. Válec vypadá celkem pěkně, žádné hluboké rýhy nebo jiné poškození, akorát je vše docela slušně pokrýté karbonem.

Uživatelský avatar
Vladan
Příspěvky: 1102
Registrován: úte 29. led 2013 11:39

Re: Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od Vladan »

Na své 251 jsem najel 44tis. bez výbrusu. Kolik měla předtím nevím, bo tam byl měněnej tachec a já byl třetí majitel.
MZ ES 250/0 (1959); MZ ES 250 lsw (1970); MZ ES 250/2 (1972); MZ TS 250/1 (1975); MZ 500 VR (1993); IWL TR 150 (1964)

Obrázek

kuba372
Příspěvky: 8
Registrován: úte 04. črc 2017 23:49

Re: Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od kuba372 »

Tak dnes jsem se konečně dostal k měření. Nejdřív jsem se asi 15km projel, odšrouboval jsem dva šrouby na přírubě karburátoru a ten jsem potom celý odstranil. Na první pořádné našlápnutí jsem naměřil 7 barů, po čtvrtém šlápnutí se naměřený výsledek ustálil na hodnotě cca 10,5 baru a už se nezvětšoval. Nemám s měřením komprese žádné zkušenosti, takže nevím jestli je to dobrý výsledek, ale zdá se mi, že je celkem slušný.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od AresMlok »

Kompresní poměr je 10,5:1, tak by to mělo zhruba odpovídat.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

kuba372
Příspěvky: 8
Registrován: úte 04. črc 2017 23:49

Re: Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od kuba372 »

Jojo, to jsem si taky říkal, jen mě tak napadlo jestli 4 pořádný šlápnutí nejsou moc. Zase na druhou stranu má ten měřák v sobě nějakej objem, kterej se musí nejdřív vyplnit vzduchem (taky hadice něco pobere), tak nevím. No každopádně jestli je komprese slušná, tak musím hledat chybu jinde.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od AresMlok »

Já mám 150dinu - má jiný časování motoru - víc "vysokootáčkový" oproti 251čce.
Max výkon mám (papírově) na 6 000 otáčkách, krouťák na 5 400.
Na neutrál v pohodě přetočím otáčkoměr, v zápřahu to už tak veselý není. Do trojky k 7 000, čtyřka kolem 6 500 a pětka k 6 000 - vítr, kopce, momentální ohřátí motoru, zrovna nemá chuť - to asi znáš. Na rovině z 50 km/hod na pětku se ovšem dokáže rozjet.
Ale:
Tohle všechno platí pro předstih v rozmezí 1,57 - 2,5 mm před HÚ. (mám nastaveno 2,5 mm)
Jelikož v moudré knize č.1, č.2 a i č.3 píšou 2,5 + 0,5 mm, tak jsem to zkusil i na 2,6 a 2,8 mm. Motor zvonil jako by někde hořelo, šel blbě nakopnout a nějaké zlepšení průběhu otáček se nekonalo, dokonce to bylo horší.
Při 3 mm předstihu mě pěkně pokopala. Když konečně chytla, tak byla tak nasraná, že do otáček nechtěla ani na neutrálu. Jezdit se s tím nedalo vůbec.
Zkus dát 2,3 nebo 2 mm předstih, pak 2,7 mm a uvidíš, jesli se něco změní. Dlouho ji ale netrap.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

kuba372
Příspěvky: 8
Registrován: úte 04. črc 2017 23:49

Re: Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od kuba372 »

Možná by nebylo od věci si udělat nějakej dynamickej generátor předstihu podle otáček. Už jsem to chtěl zkusit dřív, ale nějak se mi do toho nechce, protože to nevypadá jako práce na jeden večer. V každým případě si nejdřív zkusim pohrát s tim pevným nastavením. Nějaký tip, jak to nastavit co možná nejpřesněji? Posledně jsem to musel nastavovat několikrát než jsem trefil do těch cca 2,5mm. Nemám nástroj na měření předstihu, co se šroubuje do závitu na svíčku, takže to vždycky dělám tak, že si najdu krásnej rovnej dřevěnej váleček nebo tak něco, najdu HÚ, udělám zářez, naměřím 2,5mm a v tom místě nastavím jiskru.

Tomáš S.
Příspěvky: 87
Registrován: čtv 15. zář 2016 21:47
Bydliště: Brno

Re: Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od Tomáš S. »

S tím předstihem bych nedělal takovou vědu. Sice jsem to taky dělal přesně hodinkama zašroubovanýma v držáku místo svíčky a pak ještě kontroloval stroboskopem, ale ve výsledku to nemělo nějak zásadní vliv. Předstih od 2 do 3,5mm byl v pohodě, rozdíl ve výkonu byl malý. Honit tam nějaké desetinky mi přijde mimo. Navíc při kontrole stroboskopem jsem zjistil že předstih se se zvyšujícíma otáčkama mírně zmenšuje, cca o několik desetin.
Pokud to pořádně nejede, hledal bych chybu jinde.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od AresMlok »

Používám toto:
Přílohy
Měrka předstihu.JPG
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Uživatelský avatar
Vladan
Příspěvky: 1102
Registrován: úte 29. led 2013 11:39

Re: Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od Vladan »

Už dřív se používaly ve starších typech MZ odstředivé regulátory předstihu - konkrétně v typech ES 250, ale potřebný efekt to zřejmě nemělo, protože od toho výrobce upustil. Je to jednoduchej systém, kdy jsou dvě závaží proti sobě s přibývajícími otáčkami od sebe odtahovány a tím pootáčejí vačkou přerušovače. Modernější TS 250 už toto nepoužívá a při srovnání nějaký rozdíl v dynamice nepozoruji.
MZ ES 250/0 (1959); MZ ES 250 lsw (1970); MZ ES 250/2 (1972); MZ TS 250/1 (1975); MZ 500 VR (1993); IWL TR 150 (1964)

Obrázek

em74
Příspěvky: 39
Registrován: stř 19. čer 2013 15:24
Bydliště: Prostějov 79603

Re: Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od em74 »

Vladan píše:nezapomeň na správnej postup měření: ohřátej motor, sundaná guma sání (nebo vyndanej filtr) a naplno otevřenej plyn

Ahoj. Já to na mé 251 (1989) měřil normálně po vyšroubování svíce za studena , pak i po zahřátí "na projížďce" a výsledek jsem měl stejný ale nikdy jsem nic nesundával ani netočil s plynem apod.
Já naměřil za studena 7 něco ale jak sem šlapal tak to lezlo pomalu nahoru až k maximu 9,3 nebo 9,4 víc ani ťuk (asi to dotěsnil olej že to chvíli trvalo). Za tepla to naběhlo k tomu tlaku rychleji.

Tak to popřípadě můžu ještě skusit jak píše Vladan ale zázraky bych od motoru co mám (29 tis.km bez výbrusu) nečekal. Jinak mi to jede stejně tak jak Tobě Kubo. Mám 21 zub a byl jsem s ní nyní v Alpách a dalo se. Zvládla vše ale na dálnicích víc jak 105-110 (tacho) sem nejel o moc víc se jí nechtělo už těch 110 byl "delší boj MZty s odporem vzduchu než té rychlosti dosáhla". Podotýkám, že ač mi měří km naprosto přesně (ověřeno), tak tacho 110 odpovídá 102 km/h reál ! Takže předjíždění kamionů bylo o cca 20-25 s ... žádná sláva ale zase byly otáčky do 4,5 tis. a tak byla jízda tišší pro mne komfortnější než s vibrujícím vytočeným motorem (mi od 5 ti tis. vibrovala vždy s 19ti zubem nyní s 21 už od 4,5 se mi tak zdá)

Spotřebu mám do 4,4 L (po okreskách mám průměrnou kolem 4,2L), Alpy (1080km najeto) dala prům.spotřebou za 4,2 L/100 (max. na dálnicích baštila 4,4 L/100 tankoval jsem častěji a to mi umožnilo měřit i dílčí spotřeby, tam i zpět sem jel dálnice abych ušetřil čas (moc sem neušetřil fakt jela rel.pomalu, ale nebyly obce-průměr vysoký) , energii/riziko (nemuset řadit/zatáčet/žádné protisměry...to jen k mým subjekt.důvodům, v Alpách jsem si to vynahradil..), výfuk čistý, koncovku suchou (origo výfuk), karbec 30N3 (tryska 130, jehla 4.zářez (na 3tím musím točit plynem 2x tolik aby byla odpovídající odezva, předchozí majitel měl taky 4tý zářez už mám jiný karbec ale pořád origo), hladina OK, po cestě barva svíce : nádherně rezavá). Tlak v pneu dle výrobce 1,7/1,9 (osazeno : já+malý TOPCASE (cca 26-29L)+ nabocích stan+karimatka.
Víc holt nejede, s 19ti zubem lítala 115-117 (tacho) ale to bylo tak max, samo točila víc (jak divá do 5,5 tis., nyní spíš do 5ti tis. víc se jí nechce.
Zrychlení s 21zub mi bohatě stačí, ale maximálka na dálnici by mohla být aspoň 120km/h reál (u mě tedy 129 km/h tacho, jako nová by měla umět 125 km/h u mě tedy 135 km/h tacho) (zatím jen sen). A asi nemá smysl ničit/týrat skoro veterána a strkat mu do motoru méně kvalitní díly druhovýroby.

Nejsi sám, výbrus+generálka nemusí vyjít dle představ, víc lidí mě varovalo, sám sem jel na 2ou po výbrusech, jedna i po GO a obě cukaly/pocukávaly, jo ano, sílu sice měly, ale max sem tehdy nezkoušel.

Uživatelský avatar
Fighter
Příspěvky: 41
Registrován: ned 11. srp 2013 23:25

Re: Nechce přes 6000 RPM, nízká maximálka

Příspěvek od Fighter »

Ja mám rovnaký problém. S 21zub bola 5-ka slabá, 110-115 cca. Ale po výmene na 19 zub som spokojný. Síce maximálka rovnako nič moc, ale 5-ka je použiteľná oveľa lepšie.
Tiež to už netýram, jazdím pohodovo okolo 90 a výbrus dávať nechcem. Mám to origo s 26000 km.

Odpovědět