Problém s dobíjaním

Diskusní fórum pro příznivce motocyklů MZ
Marthas
Příspěvky: 12
Registrován: pát 14. dub 2017 10:41

Problém s dobíjaním

Příspěvek od Marthas »

Ahoj chlapci, mám problém s mojou MZtkou 150. Kúpil som ju za nižšiu cenu pretože nedobíjala a myslel som že to opravím, ale ako vidím bude to tvrdší oriešok ako som si myslel. Začal som kontrolou reglera (Š120) a usmernovača. Všetko bolo v poriadku tak som potom urobil novú kabeláž a vymenil uhlíky, lenže ani to nepomohlo. Zaujímavosťou je, že kontrola nefunguje - ide do nej napätie 1.3 volta pri zapnutom zapaľovaní. Nevedeli by ste mi prosím pomôcť? Za všetky rady vopred ďakujem. :)-D

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od AresMlok »

Jen dotaz, zapojený to máš správně?
Žárovka v objímce není zkorodovaná?
Je v pořádku rotor alternátoru - respektive vinutí oproti železu?
Kostra (zem) je dobře propojená se železem?
Odizolované objímky kontrolek jsou odizolované?

Ono toho je dost než se to rozsvítí a pak zase zhasne...

Chtělo by to popsat víc.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Uživatelský avatar
adoid
Příspěvky: 169
Registrován: ned 04. říj 2015 18:04

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od adoid »

Pokud se ti nechce u chcíplé motorky rozsvítit kontrolka dobíjení, tak to znamená, že ti nejde proud skrz rotor, takže se alternátor nenabudí a nebude dobíjet.
Problém může být:
a) v uhlíkách
b) v rotoru
c) pojistce vedoucí k buzení
d) regulátoru.
e) v kontaktech.

Zkontroluj, jaké je napětí mezi kostrou a:
- žárovkou dobíjení
- červeno-zeleným kabelem na regulátoru
- zeleno-modrým kabelu na regulátoru
- na skleněné pojistce
- a pak jaké je napětí mezi uhlíky

Něco z toho nebude "průchozí"

Marthas
Příspěvky: 12
Registrován: pát 14. dub 2017 10:41

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od Marthas »

Kostra - žiarovka = 12.2 V
Červeno zelený - kostra = 12.6 V
Zeleno modrý - kostra = 10.8 V
Za poistkou tiež 10.8V
Medzi uhlikmi 9.8 V

Medzi + a - kontrolky je napätie 11.3 Volta na kably po spojení ani neskratuju a žiarovka ani neblikne a myslím že 11 V stačí aspoň na slabé svietenie.
Samozrejme žiarovka funguje, po pripojení priamo na baterku Svieti

Rotor má na sebe veľmi podivné ryhy, čo vy na to? Už má za sebou zjavne mnoho otáčok...
DSC_0386.JPG
DSC_0385.JPG

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od AresMlok »

Komutátor by teda měl vypadat nějak takhle: http://www.moto-prodejna.cz/nahradni-di ... Z-ETZ.html, ale i ten Tvůj bude ještě chvíli makat.
Jestli na kabelech u objímky žárovky je 11,3 V, tak žárovka musí svítit. Nesvítí-li, je něco špatně v objímce... Nějak s ní zamel, trochu ohni nebo něco. Možná by ji stačilo zevnitř poškrábat plochým šroubovákem nebo narovnat vnitřní jazýček...
Pruží?
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Uživatelský avatar
adoid
Příspěvky: 169
Registrován: ned 04. říj 2015 18:04

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od adoid »

Tohle právě že žárovkou není. Pokud má mezi přívodním drátem od žárovky a kostrou 12 V i na červeno-zeleným (tj. kabel vedoucí od žárovky do regulátoru) stejné napětí, které se v podstatě nemění až k uhlíkům, tak typuji špatný rotor, nebo uhlíky.

Předpokládám, že když u chcíplé MZty zkratuješ uhlíky (nebo kroužky na rotoru), tak se ti rozsvítí žárovka dobíjení. Pokud ano - je chyba právě zde.

Marthas
Příspěvky: 12
Registrován: pát 14. dub 2017 10:41

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od Marthas »

Ano! Po zoskratovaní krúžkov rotora aj uhlíkov medzi sebou kontrolka svieti.

Zlé uhlíky by som vylúčil, pretože som niekde čítal že ak majú nad 1 CM tak sú dobré.
DSC_0388.JPG

Uživatelský avatar
adoid
Příspěvky: 169
Registrován: ned 04. říj 2015 18:04

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od adoid »

Uhlíky vypadají dobře a když kontrolka svítí i při zkratování kroužků, tak je jasné, že jsou OK. Podle toho co píšeš, tak motorka by ráda, aby do rotoru tekl proud, ale rotor se brání. Zkusil bych změřit odpor rotoru (mezi kroužky, když budou uhlíky odpojené od zbytku elektroinstalace). Tipuji, že bude nekonečnej - tzn. vynutí v rotoru bude přerušené.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od AresMlok »

Takže neproběhla kontrola dle třetí otázky v mém prvním příspěvku.
Jinak máš pravdu (tu)
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Tomáš S.
Příspěvky: 87
Registrován: čtv 15. zář 2016 21:47
Bydliště: Brno

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od Tomáš S. »

Marthas: Ty sběrné kroužky rotoru jsou K.O. Podle těch drápanců se je někdo snažil přesoustružit a podělal to. Taky by měly mít házivost do cca 0,02mm, jinak mají uhlíky špatný kontakt.
Buď to pořádně přetočit a zkontrolovat spojení s vinutím nebo sehnat lepší rotor.

Marthas
Příspěvky: 12
Registrován: pát 14. dub 2017 10:41

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od Marthas »

Odpor na všetkých rozsahoch multimetra - 1

Uživatelský avatar
adoid
Příspěvky: 169
Registrován: ned 04. říj 2015 18:04

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od adoid »

Takže přerušené vinutí. Bohužel.

Marthas
Příspěvky: 12
Registrován: pát 14. dub 2017 10:41

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od Marthas »

Takže problém vyrieši nový rotor? ;)

Uživatelský avatar
adoid
Příspěvky: 169
Registrován: ned 04. říj 2015 18:04

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od adoid »

Ano, pokud nenajdeš nějakou viditelnou závadu na tom starém a neopravíš si ho, tak nový.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od AresMlok »

Odizoluj kousek obou přívodů vinutí ke sběrným kroužkům a změř samotné vinutí bez kroužků. Pokud bude přerušené, tak nový rotor. Pokud multimetr odpor ukáže nějaký smysluplný, tak ještě změř odizolovaný přívody vůči kroužkům. Jestli to bude přerušený mezi kroužkem a vinutím, tak můžeš hledat kde nebo koupit nový kroužky a vyměnit je. Podaří-li se to spravit, tak odizolovaný kousky přívodů vinutí natři aspoň třikrát lakem na nehty.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Marthas
Příspěvky: 12
Registrován: pát 14. dub 2017 10:41

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od Marthas »

Okej chlapi, dík Vám všetkým trom za pomoc a trpezlivosť :IO .
Prajem veľa štastných kilometrov a málo porúch.

Uživatelský avatar
adoid
Příspěvky: 169
Registrován: ned 04. říj 2015 18:04

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od adoid »

Rádo se stalo, dej vědět, až to bude fungovat ;)

Marthas
Příspěvky: 12
Registrován: pát 14. dub 2017 10:41

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od Marthas »

Tak problém bol v tom že od vinutia rotoru na zberný krúžok bol prerušený drôt, ten som pripájkoval a kontrolka už funguje, ale po zapnutí nezhasne. Na batérii som nameral napätie 16V ale to bude asi chyba digitálneho voltmetra. Naviac mi prestalo ísť svetlo a trúbka 8-) z blata do kaluže.
edit: Tak trúbka je spálená

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od AresMlok »

Zmiňovaných 16 V na baterii být nesmysl nemusí. Jde o to, za jakých podmínek jsi je naměřil. Na nenastartované motorce buď blbne měřák nebo tam je vytřískaná 24 V baterie - to je samozřejmě blbost. Na nastartovaný motorce, pokud bude blbnout regulátor, tak tam může pustit skoro 20 V a i při 16 V to vypálí polovinu spotřebičů - žárovky, indukčku, řídící jednotku a snímač otáček. Na natočený mašině by na baterii mělo být něco mezi 13,8 - 14,4 V. U MZty tak od cca 2 - 2,5 tisíce otáček. To, že zhasne kontrolka někde kolem 1200 otáček neznamená, že dobíjení dobíjí. To se jen probudilo ze zimního spánku... a až přidáš plyn, tak bude dobíjet.

Máš to správně zapojený?
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Marthas
Příspěvky: 12
Registrován: pát 14. dub 2017 10:41

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od Marthas »

Samozrejme, rozmýšľam nad tým reglerom, lenže ja tam mám dvojmesačný regler s tým že motorka do teraz nedobíjala takže by mal byť dobrý. A ak ho niečo tak rýchlo odpieklo tak ďalší dopadne rovnako. Ešte som si všimol veľmi divnú vec. Vinutie rotora malo odpor 5.3 Ohma po tom čo som ho opravil, no teraz má už len 2 Ohmy a to je oproti tým 4,2 +- 0,3 z príručky dosť rozdiel.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od AresMlok »

Ukecal jsi mě, změřím odpor u mýho rotoru. Potřebuju se podívat co mám za typ a značku baterie, tak to vemu při jednom...

Tedy: 4,5 Ohmu, mám na rotoru ale ještě dost uhlí, Ty ho tam nemáš, tak to může být rozdíl v Ohmmáži. Já to měřil přes kablíky uhlíků - odpojil jsem zem.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Uživatelský avatar
adoid
Příspěvky: 169
Registrován: ned 04. říj 2015 18:04

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od adoid »

Pochopil jsem to dobře tak, že při chcíplé motorce a vypnutém klíčku tam máš nějaké "normální" napětí (12-13 V) a když jí nastartuješ, tak ti to ukáže 16V. Pokud ano, tak bych hledal problém v regulátoru, nebo v chybném zapojení. Jinak já osobně, když použiji na měření napětí na nastartované motorce digitální voltmetr, tak mi ukazuje dost velké kraviny a občas se kousne. Takže radši používám ručičkový.

Tomáš S.
Příspěvky: 87
Registrován: čtv 15. zář 2016 21:47
Bydliště: Brno

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od Tomáš S. »

Napětí měřit nejlépe starým analogovým měřákem (avomet, PU 120, ..). Ty laciné digitály si s tím pulsujícím napětím nemusí poradit.
Jinak alternátor dobíjí už od volnoběhu, cca 1200 až 1300 ot., kdy dodávaný proud by měl pokrýt spotřebu zapalování i s nějakou malou rezervou.
Pokud seženeš původní mechanický regulátor v dobrém stavu, lze správné nabíjecí napětí nastavit.

Marthas
Příspěvky: 12
Registrován: pát 14. dub 2017 10:41

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od Marthas »

Teraz som tam dal nový regler a asi na 5 sekúnd kontrolka zhasla pri naštartovanej moto a potom začala svietiť takže ho odpalila. Starý regler mal spálenú diodu, pravdepodobne odpaluje motorka reglery .

Uživatelský avatar
adoid
Příspěvky: 169
Registrován: ned 04. říj 2015 18:04

Re: Problém s dobíjaním

Příspěvek od adoid »

Moc mě nenapadá, jak by to dokázala. Já osobně to tipuji na špatné zapojení!

Odpovědět