251 Etz - odchádzajú indučky

Diskusní fórum pro příznivce motocyklů MZ
Odpovědět
oponyxit
Příspěvky: 4
Registrován: úte 20. zář 2016 15:00

251 Etz - odchádzajú indučky

Příspěvek od oponyxit »

Zdravím vás,

pred istým časom som prebral MZ-tu do svojích rúk a nejak sa mi to nedarí dať do uspokojivého stavu.

Ako prvé odišla baterka, tak som kúpil novú.
Asi po 200 km odišla indučka, ktorá mala rok, tak som ju vymenil za starú (DDR), predsalen už sa nevyrábajú také kvalitné veci ako kedysi. Na tejto indučke to fungovalo ďalších 100km, tak som si povedal, že po toľkých rokoch je ta vec v práve aby sa pokazila, tak som kúpil novú, rovnakú ako tú prvú, teda Magneton.

Dnes, po ďalších asi 100km som motorku opäť tlačil domov.

Porucha vyzerá asi tak, že po naštartovaní a vytočení asi do tých 4000 ot/min. začne motorka skapínať. Tesne pred skapaním si ešte výťazoslavne posledný krát vybuchne benzín v motore (akoby znova chytla) a skape. Po naslednom prekopnutí strelí vo výfuku. Mám pocit, že znova odišla indučka.

Stretol sa niekto s takýmto niečim? Resp.: Čo môže pokaziť indučku po pár km?

Za skoré odpovede a rady vopred ďakujem,
Oponyxit

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: 251 Etz - odchádzajú indučky

Příspěvek od AresMlok »

Indukčku spálí velké napětí a následný velký proud nebo mezizávitový zkrat.
Kouknul bych se v první řadě na regulátor napětí, jaké napětí pouští do systému v celém rozsahu otáček. Bude-li to kolem 13,8 - 14,4 V, pak by měl být v pořádku. Možná do nějakých 14,8 V bych to moc neřešil.
Bude-li to OK, je potřeba změřit výstupní napětí řídící jednotky.
Pojistku tam máš do 5 Ampér? Předepsaná je 2 A.
Z řídící jednotky by mělo lézt napětí (impulzní buzené snímačem otáček) cca do 190 V. Je v ní varistor na 190 V, který vyšší napětí zkratuje. Tím "chrání" indukčku před vysokým napětím a zbytek motorky vlastně taky.
Na plošňáku to je velká kulatá žlutá placatá součástka nastojato zapájená. Může být prasklá a nemusí. Upřímně řečeno, tohle je jen teoretická možnost, protože jsem ještě u MZt nezažil KO řídící jednotku...
Byly však případy, kdy odešel koncový stupeň v řídící jednotce, pak to neházelo jiskru. Obráceně, pokud by řídící jednotka zůstala trvale sepnuta + plus signál ze snímače, pak by indukčka žhavila jako zteklá a asi by to i chvíli jelo.
Pokud máš kladívko, koukni na kondenzátor. Může být částečně zktratovaný, pak by byl trvalý průtok proudu přes primár indukčky.

Dovolená pracovní teplota indukčky je cca 60°C, tak ono to může hřát celkem dost a po teplotní stránce být ready.

Proud řídící jednotky jsem teda ještě neměřil - nevím jak velkej tam teče. Mám 5 A pojistku a indukčka je v pohodě.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Tomáš S.
Příspěvky: 87
Registrován: čtv 15. zář 2016 21:47
Bydliště: Brno

Re: 251 Etz - odchádzajú indučky

Příspěvek od Tomáš S. »

oponyxit píše:
Asi po 200 km odišla indučka,
Oponyxit
Jak víte že odešla? Indukční cívky, zvláště Pal Magneton, jsou spolehlivé a dost vydrží. A že by odešly hned tři po sobě, tomu se ani nechce věřit.
Relevantní přezkoušení cívky v domácích podmínkách není snadné, ale jako informativní měření by postačilo zjistit odpor VN vinutí.
Zaměřil bych ale pozornost jiným směrem a hledal další závady v zapalovacím okruhu.

Kontrolu nabíjecí soustavy považuji za samozřejmost.

Uživatelský avatar
adoid
Příspěvky: 169
Registrován: ned 04. říj 2015 18:04

Re: 251 Etz - odchádzajú indučky

Příspěvek od adoid »

Já bych to tipoval na problém někde jinde a náhodou, když vyměníš svíčku (třeba něčím hneš), tak to chvíli chodí.
Jinak pokud budeš mít palubní napětí do 15 V, tak je blbost měřit napětí vycházející z řídící jednotky, těžko tam bude větší (např. oněch zmíněných 190 V).

Jak jsi poznal, že ti odešla cívka, jen tak, že jsi ji vyměnil a ono to fungovalo, nebo jsi pak zkoušel opravdu tam dát tu původní?

oponyxit
Příspěvky: 4
Registrován: úte 20. zář 2016 15:00

Re: 251 Etz - odchádzajú indučky

Příspěvek od oponyxit »

Zdravím,

ďakujem za rady. Nabíjanie je v pohode. Pri cca 5000 ot. to dáva 14-15V. 15V, až pri 8000, ale to iba na stojane so zaradeným neutrálom.
Čo sa indučiek týka, meral som odpor medzi primárnym a sekundárnym vynutím. Merák mi ukázal 6k ohm, čo som považoval za neprípustnú hodnotu.
Dnes som ju bol reklamovať, že je ods*atá, a dosť urazený sa tváril predajca, a neviem čo mi dal na výmenu, ale 6k ohm som nameral, a to som ju iba doniesol domov, čiže buď mi dal pokazenú podpultovku, alebo to tak ma byť, ale 6k sa mi zda malo, predsalen primárne a sekundárne vynutie má byť elektrický odizolované aby transformátor fungoval.

Výstupné napätie riadiacej jednotky som nebol schopný odmerať, kým nenaštartujem motorku, keďže to púšta impulzy a merák, ktorý by to dokázal spoľahlivo odmerať nemám.

No, to že odišla indučka odišla, presne ako vravíte, výmena a funguje.

Snímač otáčok je nový, robený pomocou Hallovej sondy. Predošlí spoľahlivo fungoval vyše 10000km.

Ďakujem,
Oponyxit

Tomáš S.
Příspěvky: 87
Registrován: čtv 15. zář 2016 21:47
Bydliště: Brno

Re: 251 Etz - odchádzajú indučky

Příspěvek od Tomáš S. »

oponyxit píše:... meral som odpor medzi primárnym a sekundárnym vynutím. Merák mi ukázal 6k ohm, čo som považoval za neprípustnú hodnotu.
Prdlajs. 6 kohm je naprosto v pohodě. Máte kliku že tomu prodejce houby rozumí.
Odpor sekundáru VN cívek se pohybuje v určitých rozmezích, cca od 2 do 15 kohm, záleží na typu cívky a výrobci. I zcela stejné cívky téhož výrobce se můžou mírně lišit, ničemu to nevadí. Podstatné je kontrolní proměření vysokého napětí. To ale doma nedáte.
Víc nad tím nebádejte, konstrukce a měření zapalovacích cívek je zcela specifický obor.
oponyxit píše: No, to že odišla indučka odišla, presne ako vravíte, výmena a funguje.
Jak to vypadá tak nefunguje. Hledejte závadu jinde než v indukční cívce.

Pokud dříve motorka jezdila a najela 10 000 km, napište co jste vše opravoval a vyměňoval a najdete i závadu.

oponyxit
Příspěvky: 4
Registrován: úte 20. zář 2016 15:00

Re: 251 Etz - odchádzajú indučky

Příspěvek od oponyxit »

Ja som nemeral odpor sekundárneho vynutia, ale odpor medzi primárnym a sekundárnym vynutím.

No vymenil som baterku za novú, ale neverím, že v tom je problém.

Tomáš S.
Příspěvky: 87
Registrován: čtv 15. zář 2016 21:47
Bydliště: Brno

Re: 251 Etz - odchádzajú indučky

Příspěvek od Tomáš S. »

Jasně, jinak to ani nejde. Primár a sekundár je spojený v tzv. úsporném zapojení a samotný primár má odpor několik desetim ohmu. Ten měření neovlivní.
Baterkou to nebude, pokud je správně nabitá.
Takhle na dálku se blbě radí. Aby to mělo nějaký smysl potřebuji víc informací. Jestli motorka jezdila, kdy začala zlobit, z jakých dílů je sestaven zapalovací okruh atd.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: 251 Etz - odchádzajú indučky

Příspěvek od AresMlok »

To "úsporné zapojení" se jmenuje autotransformátor. Slabým drátem je blíže k jádru navinuto sekundární vysokonapěťové vinutí a silnějším drátem na sekundární vinutí je navinuto primární vinutí. Sekundár je s primárem spojen. Proto má indukčka tři vývody a ne čtyři. Jinak je konstruovám velmi podobně jako klasické trafo. Primár je vinut k plášti záměrně, aby byl lépe chlazen. Izolační médium je buď vosk nebo transformátorový olej. Olej je vlit pomocí dutých šroubů indukčky - opatrně dotahovat, není problém přetrhnout...
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

oponyxit
Příspěvky: 4
Registrován: úte 20. zář 2016 15:00

Re: 251 Etz - odchádzajú indučky

Příspěvek od oponyxit »

Tomáš S. píše:Jestli motorka jezdila, kdy začala zlobit, z jakých dílů je sestaven zapalovací okruh atd.
Áno, motorka jazdila. Všetko to začalo, keď odišla baterka. Zapaľovací okruh, teda ten snímač je z Hallovej sondy (vybraná z ventilátora z počítača), tranzistor BC639 a rezistor 2k2. Zvyšok je pôvodný, teda riadiaca jednotka je originál a indučka nová. Sviečku aj fajfku som vymenil, či nebude problém tam, avšak to nepomohlo.

Ďakujem,
Oponyxit

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: 251 Etz - odchádzajú indučky

Příspěvek od AresMlok »

Hallova sonda Ti snímá dolní úvrať. To ničemu neva, tranďák impuls přehodí do horní úvrati. Možná bych se kouknul na Zenerovu diodu v řídící jednotce a varistor.
Dotaz:
Máš na jednom vývodu (nejlépe na č. 15) přívod od spínačky, napájení řídící jednotky a blinkrů - v originále červenočerný kabely (případně regulátor Shade) a na druhém (č. 1) zelený kábl z řídící jednotky?
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Odpovědět