záhada

Diskusní fórum pro příznivce motocyklů MZ
Odpovědět
gigel
Příspěvky: 80
Registrován: ned 24. úno 2013 19:51

záhada

Příspěvek od gigel »

Zdravím chlapy, chtěl bych dát hlavy dohromady a objasnit záhadu. Mám etz 251 a chtěl jsem jí nastavit otáčky volnoběhu, protože na můj vkus jsou nízké. Ale za boha se mi to nedaří. Ať povoluju ty šroubky na karbeci jak chci, otáčky se ani nehnou směrem nahoru. Te větší, vzduchový jsem téměř vyšrouboval a ten malý má nějaký doraz, že nejde vyšroubobat... Takže jsem kouknul do bible a začal to řešit dle bible. V bibli jsem si přečetl, že pro správné nastavení karb. je potřeba mít správně nastavené zapalování. Moto jede tak jak má, do výfuku nevystřelí a zátah taky má, bez jakéhokoli cuknutí, přesto mi to nedalo a schodil jsem dekl na snímač a nastartoval, povolil šroubky a začal se snímačem hýbat, zda nastane nějaká změna a představte si, že se nestalo vůbec nic, ať jsem měl snímač napravo, či nalevo na doraz, otáčky stejné, motor pravidelný běh i při cca půlce plynu a točení snímačem jsem čekal třeba nějaký výstřel do výfuku, nebo změnu chování motoru, ale prostě nic...takže se ptám, mám v pr...i karburátor? (trysky jsou komplet vyměny), dokonce jsem koupil jeden použitej a žádná změna a co ten snímač, jaký je váš názor.... předem díky za každou odpověď
MZ etz 251

Uživatelský avatar
Vladan
Příspěvky: 1103
Registrován: úte 29. led 2013 11:39

Re: záhada

Příspěvek od Vladan »

jenom názor - nech to bejt... ;)
MZ ES 250/0 (1959); MZ ES 250 lsw (1970); MZ ES 250/2 (1972); MZ TS 250/1 (1975); MZ 500 VR (1993); IWL TR 150 (1964)

Obrázek

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: záhada

Příspěvek od AresMlok »

Mám sice 150dinu, ale např. než jsem si vyrobil měrku na předstih, dával jsem to od oka, resp. dle zátahu do kopce. S měrkou jsem zjistil, že jsem měl předstih 1,25 mm. Jelo to dobře, šlo za plynem v celým rozsahu otáček. Po nastavení 2,5 mm to samé...
Volnoběh bys měl zvýšit zašroubováním šroubu dorazu šoupěte, ale dle chování, jak jsi to popisoval, bych to taky nechal být. Jen koukni na svíčku, jestli nebělá.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

gigel
Příspěvky: 80
Registrován: ned 24. úno 2013 19:51

Re: záhada

Příspěvek od gigel »

No, na dvěstěpajdě právě že není šoupě na otáčky, ale šteluje se to šroubem vzduchu, alespoň tak jsem to pochopil... Jako jet to jede, nemám v plánu v tom šťourat, jen aby mi držel volnoběh "tak nějak" musím mít šroubek směsi asi na 4,5- 5 otáček, takže svíčka spíše černá, taková černo-tmavě hnědá. Když stáhnu ten šroubek bohatosti směsi, tak mi to chcípá, tak jsem zkusil dát jehlu na 2 zářez, jestli se to nevyrovná... Spíš jsem myslel, jestli se s tímhle někdo setkal...
MZ etz 251

em74
Příspěvky: 39
Registrován: stř 19. čer 2013 15:24
Bydliště: Prostějov 79603

Re: záhada

Příspěvek od em74 »

Mám taky 251. Já řešil podobné kvůli vys.volnoběhu (1600ot. nonstop, držel), nešel snížit.
Já měl šroubek bohatosti zaplombován a pod plombou šroubek se zničenou hlavičkou (pod ním musí být pružinka). Šroub vzduchu u mě taky nepomáhal, taky jsem nechápal.

Co vše jsem absolvoval, kolik to stálo...no děs. Dnes bych postupoval jinak a ušetřil spoustu času i financí. Měl jsem tehdy jednodušší VAPE (to levnější bez statoru/rotoru) a origo karb 30N3-1. Přez změnu VAPE (nemá vliv, ale snad jen kdesi se psalo, že toto levnější potřebuje vyšší volnoběh..netuším), nový výfuk (spíš estetika), jako ty jiný karburátor (nový kopie 30N3-1), pak další použitý 30N3, hraní s tryskami, jako ty jehlu až na 2.zářez (ne z mé hlavy) jsem nakonec zadřel po té co jsem vše důvěřivě/naivně svěřil jedinému zdejšímu malinkému motoshopu (jedinému ochotnému se hrabat v 2taktech MZ/JAWA ...), hlav.tryska v jiném použitém 30N3-1 byla jen 125ka a v kombinaci s jehlou na 2.zářez, 19ti zub.sekundárem to při 115 km/h po pár minutách bez varování zablokovalo zadní kolo (pro amatéra netušícího co dokáží 2takty to bylo za jízdy neskutečné zjištění..., po 1,5-2,5 s jsem šel po spojce a i ta potřebovala dalších cca 1,5-2,5 s než za hlasitého stěžování rozpojila co měla a já pak už v rel.poklidu ale roztřesen zastavil u krajnice naštěstí na konci dlouhého rovného úseku (stát se to v zatáčce asi bych už nejezdil...)

Jinak mě se starým levnějším VAPE motka několikrát za jízdy rozsvítila "červené oko" (dobíjení) a přestala jet..., po chvíli šla zase nastartovat (nikdy ne hned) Až po více jak roce (s novějším) jsem zjistil, že ti způsobovalo neorigo zamykací víčko nádrže v kombinaci s těsněním pod něj mnou doplněným, dát na ni taknkvak bylo pak už jen otázkou času kdy vznikne podtlak v nádrži...)

Taky mi neoptimální volnoběh nedal spát ( jednou sem v BM na měst.okruhu strávil snad 25 min v zácpě v letním vedru, kupodivu ač vzducháč s vys.volnoběhem to přežila, ke konci sem se probíjel kudy to šlo, ač víc než půlku jsem ctil předpisy a nepředjížděl.. ) a ve výsledku jsem se dostal do stavu že mi už konečně vše funguje jak má !
Neoptimální cesta :
jo trvalo to víc jak 2 roky ..., ale já jako amatér jsem krom karbu neměl odvahu ani vybavení a tak jsem byl a zůstávám závislý na času jednoho kamaráda/jawař který měl od začátku pravdu (ale neměl toho času a tak jsem experimentoval .. bylo to dražší a delší... První předstih (nedělal jsem, důvěřoval přísahám servisu že vše je OK (velká chyba ! ), pak zákl.seřízení karburátoru (já i kontrolu velikosti+čištění trysek, hladiny,, nutná vůle na lankách atd..., nejlépe dát zpět/najít origo výfuk (třeba jen na fázi testování), nikde si to nesmí přisávat (kontrola např.pcí štetečku s benzínem, spreje apod.), čisté cesty vzduchu (v rámu atd....) . S karburátory (nejhůř dopadl ten nový z druhovýroby .... pomocí šroubků byl dle vyjádření servisu i mého kamaráda neseřiditelný !!!! Já po proměření v něm našel špatné rozměry tuším u 2 trysek a musel jsem je vyměnit, pak šlapal ale furt to nebylo ono, směs bohatá, šroub vzduchu se jakoby protáčel (ta gumka v něm málo těsnila, spíš východní výrobci (ač karbec byl polský z WILMAT.PL tuším) nezvládli nějakou tu desetinku mm a ve výsledku se časem "rozeštelovával", já si pomáhal i silikonem aby se šroubky nehnuly..to pak ladit je "neštěstí a nadlouho.."). Skončil jsem u dalšího použitého 30 N3, který jsem krom šoupátka celý zrepasoval vč.difuzéru (do něj se šroubuje hl.tryska), trysek, jehly, plováku... no s plovákama sem taky "odmaturoval", potvrzuju Harry má pravdu (návod na seřízení), bichle není špatná ale je to tak.. na jazýček nesahat, ohýbat v místech v návodu barevně vyznačených, já dosud ohýbal jazýčkem (chyba ! pak může díky jeho deformacím/zdrsnění zadrhávat špička jehly jehl.ventilu o zdeformovaný/nerovný povrch jazýčku ! ), hladinu nahrubo mám, ale ne dle bichle (skoro nedosažitelné) ale dle toho návodu na našem cz webu.
Já bohužel koupil stroboskop.pistoli až nakonec 2,5 letého "maratonu" (strávil jsem mnoho dní v garáži, jízdou jen zlomek času) a kamarád mi naměřil (má hodinky k měření polohy hor.úvrati) předstih 4,3 (má být 2,5 (+max.0,5)).
Nyní mám napoprvé "default" a spokojenost dle zdejšího cz návodu pro seřízení karburátou 251 : šroub bohatosti cca 2,5 otáčky, šroub vzduchu 4 a na první našlápnutí vše OK ... už do toho nemusím šahat. Kupodivu dost pomohl krom karbecu i origo výfuk ( okamžitě přestalo téct černé svinstvo z koncovky výfuku, přestala černá svíce (já ji měl černou všude jako noc, po odladění karbu už spíš hnědo/černou holt mi tam servis dal výfuk na 250ku cca o 11 cm delší já tehdy netušil ...).

Pokud jde o svíčku mám Brysk N14C (doporučil jawař) a za každé situace co jsem popisoval nikdy nezklamala, vždy statečně házela jiskru, motka necukala ani při předstihu 4,3 (jenom za studena hrozně "tarokovala" (takové kokrhání při otáčkách někde nad 2 tis. (to byl děs..)),po zahřátí zmizelo, nebyl problém za jízdy, avšak blbě startovala...snad na 3.-8. pokus) ale jezdila pocitově normálně. Svíčku mám rezatou, spotřebu ještě netuším ,ale pro jistotu jsem dal po dalším 1/2 roce jehlu ze 3tího zpět na 4.zářez, sice asi stoupne spotřeba, po změření uvidím. Ono méně paliva je fajn pro peněženku, kouřivost, ale motor se může víc zahřívat, svíčka napoví, chudší směs asi o něco vyšší výkon ale horší chlazení pístu, tedy jeho větší roztahování.. motor víc hřeje až sálá. Jehla má vliv cca od 1/4 do 2/3 polohy plynu, v poslední cca 1/3 má teoreticky prý vliv jen velikost hl.trysky (někde jsem četl že v NDR dávali do 251 135ku a do všech exportních 130ku). Šroub bohatosti co vzpomínám na hrátky s karburátory fungoval od cca 1,7 otáčky (pod tím to chcípalo) má vliv tuším jen na volnoběh a do těch cca 1/4 polohy plynu, ale dle schématu karburátoru se to tam pak nějak míchá a je to i část.propojeno s jinými cestami.
Omlouvám se za délku ale shrnuto toto jsem ve zkratce prošel ve snaze změnit 1600ot. volnoběhu, jako Tobě, ani mi to nešlo, snad Ti tímto ušetřím něco času.... Zvaž sám
plešoun z r.1974, stavař, amatérský sváteční neschopný motojezdec (motonováček) sedlající červenou MZ 251 ETZ 1989 (naměřen tlak ve válci 9,1-9,3 jedn.)

gigel
Příspěvky: 80
Registrován: ned 24. úno 2013 19:51

Re: záhada

Příspěvek od gigel »

Děkuji za takovouhle odpověď, vidím, že nejsem sám.. :-D
Já si na předstih udělal měrku (páskovina s provrtanou dírou, navařenou matkou a šroubem a nastavoval jsem ho na těch 2,5 a udělal jsem si zářez na snímači, abych věděl, kde mám těch 2,5, pro budoucnost). Jinak origo výfuk = žádná změna, i když jsem ho vypálil (nalitá nafta+autogen).. Napadlo mi polaboraovat trochu s průměrem trisek, četl jsem tu na jednom odkaze, že taky někomu nedržely otáčky s určitým průměrem trisky a po výměně za jiný to bylo ok... Jako, moto jede v pohodě, spotřeba je taky rozumná, necukne to nic, ale když někde zastavím, tak musím raději tu a tam "popřidávat" plyn... A jinak před 2 lety se mi stalo s tím seknutým kolem to samé, co tobě, chtěli jsme jet do Orlové a vyjeli jsme na dálnici, že do prahy dojedem po dálnici a pak po okreskách a asi ve 120 se mi po předjetí kouslo zadní kolo, naštěstí jsem zareagoval stejně jako ty, vymáčknutím spojky... no a bylo po výletě...
MZ etz 251

Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1920
Registrován: úte 22. led 2013 19:16

Re: záhada

Příspěvek od Harry »

takže krom toho, že sis rozhodil karbec sis rozhodil i předstih? gratuluji
Obrázek
Obrázek

Na sraz pojedu klidně i na Burgmanovi a nestydím se za to

gigel
Příspěvky: 80
Registrován: ned 24. úno 2013 19:51

Re: záhada

Příspěvek od gigel »

predstih mam 2.5mm od horni uvrate,takze ten je ok. moto naskoci na prvni slapnuti,motor tahne i na 5tku do mirneho kopce a to vazim metrak... jen ten volnobeh nereaguje... kdyz to reknu na rovinu,tak to nijak neresim,jen jsem myslel,ze by tady nekdo mohl mit zkusenost zrovna s timhle problemem...
MZ etz 251

Uživatelský avatar
Márty
Administrátor
Příspěvky: 1592
Registrován: úte 22. led 2013 15:41

Re: záhada

Příspěvek od Márty »

Jo, já tenhle problém měl, ale stačilo vyměnit svíci...

Jak říká Harry (já teda taky), nejdřív svíce, pak fajfka, a pak teprve karburátor... Do předstihu bych sahal až nakonec... Pokud to dobře jede, tak je většinou předstih v cajku...
Obrázek

gigel
Příspěvky: 80
Registrován: ned 24. úno 2013 19:51

Re: záhada

Příspěvek od gigel »

fajfku, svicku i kabel jsem daval novy hned na zacatku... svicek jsem zkousel nekolik (brisk 14 a ngk b8hs)
MZ etz 251

Uživatelský avatar
Márty
Administrátor
Příspěvky: 1592
Registrován: úte 22. led 2013 15:41

Re: záhada

Příspěvek od Márty »

Tak to fakt vypadá spíš na nějaký problém karburátoru...

Ale divné je, že i když jsi dal jiný, chová se to stejně... :/
Obrázek

Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1920
Registrován: úte 22. led 2013 19:16

Re: záhada

Příspěvek od Harry »

Ze by treba falesnej vzduch?
Obrázek
Obrázek

Na sraz pojedu klidně i na Burgmanovi a nestydím se za to

panMzetka
Příspěvky: 80
Registrován: pát 09. led 2015 12:36

Re: záhada

Příspěvek od panMzetka »

Ten předstih je záhada sama pro sebe jinak jsem včera měřil předstih na vape mám jen tu srandu za dvojku a ten snímač se hejbe v rozmezí tak kolem 4.5 až 1mm před horní uvratí a jestli vape nelže jak to má pálit podle jejich schématu(bez stroboskopu na tom prt zjistíš zda se jim dá věřit) , tak jsem měl předstih 4mm přeh HU a taky to jelo, akorát při každým teplým startu mě to snad vždy koplo, tak jsem to seřídil zhruba na 3mm a dneska po asi čtyřech startech nekopla ani jednou tak uvidim, zlatý hall senzor. :S

Odpovědět