dobíjení

Diskusní fórum pro příznivce motocyklů MZ
simso
Příspěvky: 162
Registrován: úte 25. srp 2015 10:11

dobíjení

Příspěvek od simso »

zdarec zkrátím to mz nedobíjela se světly co měla tak jsem dal novej regulátor originál nikdy nepoužitej ale pomohlo to asi tak že po chvilce se světly chcípne a kontrolky hrozně pohasnou a jde nastartovat jen bez světel teď jsem dal baterku nabíjet dost se vyčerpala no takže je mi jasné že regulátorem to není pořád nedobíjí uhlíkky jsou ok teda beru to tak že pružinky nejsou prasklé a doléhají dobře už nevím co by to mohlo být jedině asi už diody usměrňovače

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: dobíjení

Příspěvek od AresMlok »

Bez Multimetru toho mnoho nezjistíš. Stačí i úplně obyč za stovku. Origo regulátor umí dobíjet už od asi 1800 otáček, elektronickej ze Škody 120 od asi 2500 otáček.Origo regulátor ovšem musí být seřízený. Nový nepoužitý je seřízen na provoz bez světel. za sociku nebylo povinné denní svícení, tak se prostě nesvítilo. No a těch několik nočních návratů se neřešilo...
Potřebuješ vědět, kdy regulátor zvedne napětí alternátoru nad úroveň napětí baterie. Nebo taky, jestli ho vůbec zvedne. Potřebuješ vědět, jestli Ti někde neutíká šťáva.
Zapalování má odběr cca 0,5 Ampéry, zapalování s obrysovkama asi 1,5 Ampéry a hlavní světlo se zbytkem asi 5,5 - 6 Ampér. Měřeno bez spuštěného motoru. Samozřejmě vypnuté zapalování = 0 AMpér, žádný mili nebo mikroAmpéry...
Dobíjení velmi negativně ovlivňují přechodové odpory na konektorech, pojistkách.
Diodový můstek musíš rozpájet, jinak diody neotestuješ.
Pružinka na uhlíkách je dobrý začátek, ale důležitější je délka uhlíku - aspoň 9 mm. Lze i tak, že povolíš držák uhlíků a pokud odskočí od rotoru, je ještě délka uhlíků dostatečná.
Je potřeba změřit odpor vinutí alternátoru - všech čtyřech. Na statoru by odpor měl být téměř stejný na všech třech a co si pamatuju asi do 0,5 - 0,7 Ohnu. Rotor měl myslím 0,9 - 1,5 Ohmu. Stator se měří s odpojenými kabely U, V, W a rotor s odpojenými uhlíky z konektorů, ale přes uhlíky. Odpojený stator i rotor musí u vinutí oproti kostře ukazovat nekonečný odpor. Nesmí být ve zkratu s kostrou.
Kontrolka dobíjení Ti svítí nebo nesvítí? Palubní napětí baterie sundané z nabíječky je jaké?
Postupuj systematicky.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

simso
Příspěvky: 162
Registrován: úte 25. srp 2015 10:11

Re: dobíjení

Příspěvek od simso »

ne kontrolka nesvítí max problikne při 1100 ale jinak ne jedině když dám jinou skleněnou pojistku tak svítí no pak mi něco praskalo kolem indukčky tak jsem to hledal a bylo to v ní tak asi je to normální že se nabije no uhlíky jsou v tom případě ok ale i s tím novým když jedu bez světel tak ta baterka pak byla vybitá z 50% tak jsem ji nabil chci tím říct že regulátor to asi nebude jak se nastavuje to vůbec netuším ale někde jsem četl že malé dobíjení způsobuje usměrňovač tak ho prozkouším protože když jsem nastaroval se světly tak kolem 2000 tak to dobíjelo kolem 10,8v no a další věc prostě první start jen se sytičem pak už je to jedno ale vzduch to opravdu nesaje a karbec je ok na 110% mohlo by to mít souvislost s elektřinou ?

Majkl
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27. led 2013 19:27

Re: dobíjení

Příspěvek od Majkl »

kup elektronickej reg. dobíjení

Uživatelský avatar
adoid
Příspěvky: 169
Registrován: ned 04. říj 2015 18:04

Re: dobíjení

Příspěvek od adoid »

Já měl problém s dobíjením 2x:
1) uhlíky - zdály se být OK, byly dostatečně dlouhé, ale "zatuhly" v plastovém uložení (pohybovaly se v loži, ale ztuha a pomalu). Poznalo se to tak, že při nastartovaném motoru jsi viděl, že mezi uhlíky a rotorem to jiskří - stačilo pilníkem opilovat boky uhlíků a bylo vše OK.
2) uvolněný konektor na kabelu mezi usměrňovačem a regulátorem.

V obou případech po nastartování žárovka dobíjení zhasla ( v prvním případě občas lehce žhnula).

Jinak pokud chceš měřit usměrňovač, tak ho nemusíš rozebírat, stačí odpojit tři černé kabely k alternátoru.

simso
Příspěvky: 162
Registrován: úte 25. srp 2015 10:11

Re: dobíjení

Příspěvek od simso »

hele ty uhlíky jsem skusil jemným šmirglem ale fakt zlehka no ale nic se nezměnilo skusím i tak nové stejně bych je jednou potřeboval no a usměrňovač jsem dal na přeměření no a elektronickej dávat zatím nepotřebuju když mám dva jeden úplně novej nikdy nepoužitej až do dneška (:P) ale pokud oba fungují jako že asi ano tak na elektro je čas

Uživatelský avatar
adoid
Příspěvky: 169
Registrován: ned 04. říj 2015 18:04

Re: dobíjení

Příspěvek od adoid »

Než budeš měnit regulátor a podobně. Změřil bych toto:
a) napětí na přívodu uhlíků u chcíplého motoru (zapnuté klíčky), nastartovaného motoru-bez světel, nastartovaného motoru se světly
b) napětí mezi kostrou a vývodem z usměrňovače (tlustý červený drát, vedoucí do regulátoru (přívod D+) s nastartovaným motorem bez světel i se světly
c) napětí mezi kostrou a výstupem z pomocného usměrňovače (na regulátoru označeno jako 61)
d) výstup z regulátoru (označeno 51) a kostrou (zase u nastartovaného motoru bez světel i se světly)
e) napětí na baterii u zmiňovaných případů (chcíplý motor, nastartovaný bez světel i se světly).

Měř to vždy při mírně zvýšených otáčkách, např 3.000.

Napiš co jsi naměřil, z toho by se mohlo poznat, zda se nechce vyrábět elektrika alternátoru, nebo neusměrňuje hlavní, či pomocný usměrňovač, nebo je až po regulátor vše OK a problém je až u přívodu do baterie.

Snad tě to posune dál.

Uživatelský avatar
Vladan
Příspěvky: 1103
Registrován: úte 29. led 2013 11:39

Re: dobíjení

Příspěvek od Vladan »

OT to Ares: enderáci za socíku museli na motorkách svítit celodenně, proto mají eMZety a Simsony silnější dynama/altíky než třeba Jawy z té doby
MZ ES 250/0 (1959); MZ ES 250 lsw (1970); MZ ES 250/2 (1972); MZ TS 250/1 (1975); MZ 500 VR (1993); IWL TR 150 (1964)

Obrázek

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: dobíjení

Příspěvek od AresMlok »

Ahoj Vladane,
díky za upozornění - to jsem nevěděl. Vzpomněl jsem si na některý poznatky kluků, kterým MZty nedobíjely s mechanickým regulátorem, tak zvedli napětí a hořely jim snímače...
Jinak, altík má MZta suprovej, nemůžu si vynachválit :-)
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

simso
Příspěvky: 162
Registrován: úte 25. srp 2015 10:11

Re: dobíjení

Příspěvek od simso »

tak usměrňovač jsem dal přeměřit a je v pořádku no takže přeměřím ty věci co psal ADOID ale ještě ty uhlíky zkusím no ale stejně dejme tomu že usměrňovač regulátor i uhlíky jsou ok nic kromě špatné baterie mě nenapadá nic ale když voltmetr ukazoval že dobíjí kolem 10,8 to baterií nebude možná někomu pomůže že mi nejde vůbec proud do zadního pravého blinkru a neustále svítí vzadu brzdové světlo do dnes jsem na to nepřišel možná spínač brzdy a přerušovač. Jinak to nastavení regulátoru asi jo ale ta baterka se dost vybila už bez světel jo občas sem ty světla zapnul ale pak mi to chcíplo tak jsem musel vypnout světla a zase nastartovat

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: dobíjení

Příspěvek od AresMlok »

12-ti Voltovou soustavu dobíjet 10,8 Volty nejde. Buď jsi nesprávně měřil, nebo Ti moto nedobíjí vůbec.
Já mám na baterii 12,65 V. Pokud by mi MZta nedobíjela a já za chodu motoru naměřil napětí 10,8 V, tak by z batertie musel téct startovací proud v řádu desítek či stovek Ampér. Protože MZta nemá startér, tak by něco velmi rychle shořelo.
Stáhni si zapojení MZty. Odpoj všechno, co nepotřebuješ k zapalování, popiš si to a pak postupně zapojuj další obvody. Na zkrat oproti kostře jsi kabely evidentně nezkoušel. Zkrat se za klidu motoru projevovat nemusí.
Kup izolačku, protože ji asi budeš potřebovat.
Máš změřený odběry proudu dle polohy klíčku ve spínačce?

Blíží se víkend, má pršet. Odpoj baterii, vytahej všechny kabely z konektorů. Opravdu všechny. I ze spínačky, světel, blínkrů, prostě všechno. Vezmi schema zapojení - to barevný a znova všechno zapoj. Každej kabel prozváněčkou zkontroluj oproti zemi, jestli není ve zkratu. Budeš u toho trochu šílet, ale přijdeš na to, kde je zakopanej pes a hlavně: budeš jezdit...
Jo a můžeš z toho udělat FANTAstickou zábavu, třeba...
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Uživatelský avatar
adoid
Příspěvky: 169
Registrován: ned 04. říj 2015 18:04

Re: dobíjení

Příspěvek od adoid »

A od kdy ti to nedobíjí? Doufám, že ne od doby, co ti nefunguje blinkr a svítí brzdové světlo.
Tipuji to u tebe buď na špatně zapojenou elektroinstalaci, nebo na přerušený kabel, či špatný kontakt. + špatně zapojený zadek.

simso
Příspěvky: 162
Registrován: úte 25. srp 2015 10:11

Re: dobíjení

Příspěvek od simso »

kdy fuuu no to světlo ani blinkr nešel a to ještě jezdila dobře zadek jsem zkoušel různě přepojovat (jen zadní světlo tam jsem ty tři káble přeházel a stejně nic) tak ale tam jsem snad nic nedodrbal ještě zkouším ty uhlíky budu kupovat no a přerušovač ten je kaput ale je tam zapojenej no když zapnu blinkr spíše svítí než bliká ale když zapnu světla už bliká no teď jsem vyndával uhlíky a vyskočily od rotoru tak délka asi dobrá no ten jeden je lehce kratší no ale pak jsem si všiml jak jsou tam ty tři káble na altíku tak ten zelenej byl přetrhlej a jenom svázanej tak jsem o zkrátil a zapájel ale tím to asi taky nebude.

Uživatelský avatar
adoid
Příspěvky: 169
Registrován: ned 04. říj 2015 18:04

Re: dobíjení

Příspěvek od adoid »

trojice drátů z nichž jeden je zelenej - to je zapalování - tím to určitě nebude.
Podle mě to nebude ani uhlíky, jak je popisuješ, tak budou OK.
Když si nebudeš vědět rady, tak vyfoť zapojený alternátor, usměrňovač, regulátor a pojistky, třeba se z toho bude dát vykoukat, že je něco špatně připojené.

simso
Příspěvky: 162
Registrován: úte 25. srp 2015 10:11

Re: dobíjení

Příspěvek od simso »

Tak 3hodiny jsem seděl a pájel izoloval a spravil zadní světlo už jde brzdové a funguje normál pak jsem spravil ten blinkr ve vedení byl přetrhlý drát ale dobíjení stále nic akorát jak jsem všechny káble zaizoloval no prostě dřív nedobíjela a kontrolka nesvítila teď už ale svítí takže pokrok? Asi takový že všechno až na dobíjení jde už nevim co uhlíky jsem osmirkoval lehce pohybují se zcela volně no napadlo mě nemůže to být podělanej altík nebo rotor je tam vinutí ne? No a pak mě napadlo co pojistky má být do každé schránky jiná nebo je to jedno jestli dám tolik nebo tolik ampér? A dobíjení jde přes + nebo -? Foto dodám

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: dobíjení

Příspěvek od AresMlok »

V origo zapojení jsou pojistky:
- 2A pro zapalování (já mám 5A)
- 4A pro blinkry (já mám 5A)
- 16A pro kladnou větev z baterie (já mám 15)
- 16A pro zápornou větev z baterie (já mám 15A)
pojistky mám daný takový, jaký jsem sehnal a jsou běžně k dostání v nožovým provedení.
Dobíjení jde přes plus mezi pojistkou a baterií z regulátoru. Tím, že svítí kontrolka dobíjení (je-li již vše správně zapojeno), znamená to, že není buzen alternátor. Tj, zkontrolovat kabeláž do a z regulátoru k altíku a z altíku do usměrňovače.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Majkl
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27. led 2013 19:27

Re: dobíjení

Příspěvek od Majkl »

Svítí ta kontrolka pořád, bez ohledu na změnu otáček???

simso
Příspěvky: 162
Registrován: úte 25. srp 2015 10:11

Re: dobíjení

Příspěvek od simso »

Ano

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: dobíjení

Příspěvek od AresMlok »

Nedotýká se Ti někde regulátor kostry...?
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

simso
Příspěvky: 162
Registrován: úte 25. srp 2015 10:11

Re: dobíjení

Příspěvek od simso »

Tohle je dobrá úvaha to mě vůbec nenapadlo a jaká část by se přesně neměla dotýkat vždyť je sám kostřící kabel do něj veden ne?

Uživatelský avatar
Vladan
Příspěvky: 1103
Registrován: úte 29. led 2013 11:39

Re: dobíjení

Příspěvek od Vladan »

na TSku mám taky regler ukostřenej, ale to je 6V dynamo...
MZ ES 250/0 (1959); MZ ES 250 lsw (1970); MZ ES 250/2 (1972); MZ TS 250/1 (1975); MZ 500 VR (1993); IWL TR 150 (1964)

Obrázek

Majkl
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27. led 2013 19:27

Re: dobíjení

Příspěvek od Majkl »

Projdi si kabeláž, máš to nejspíš někde blbě zapojený

simso
Příspěvky: 162
Registrován: úte 25. srp 2015 10:11

Re: dobíjení

Příspěvek od simso »

hele tak řeknu to takhle je možné že to je ve spínačce protože regl a kostra u něj to je ok ale ten červenej kábl co vede od + z pojistek do spínačky no tak šel jsem po něm stříknul kontakt a stalo se to že po nastartování chvilku v poho a tak p 3 sekundách se zase ozvala kontolka a když jsem to zase porovnal ty kontakty tak ve 2 poloze od vypnutého klíče se stalo to že svítil jen neutrál při vypnutém motoru vlastně ani nevím jestli má při vypnutém motoru svítit dobíjení ale asi jo no není tu někdo kdo by mi mohl vyfotit zapojení spínačky ?

Uživatelský avatar
Márty
Administrátor
Příspěvky: 1592
Registrován: úte 22. led 2013 15:41

Re: dobíjení

Příspěvek od Márty »

Tady je komplet schema, co už ti sem dával Aresmlok, to řekne víc než fotka:

Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
Márty
Administrátor
Příspěvky: 1592
Registrován: úte 22. led 2013 15:41

Re: dobíjení

Příspěvek od Márty »

Jo a při vypnutém motoru a zapnutém zapalování svítí kontrolka neutrálu (pokud je zařazen) a kontrolka dobíjení...
Obrázek

Odpovědět