Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Diskusní fórum pro příznivce motocyklů MZ
Odpovědět
mirazkolina_CZ
Příspěvky: 23
Registrován: stř 06. kvě 2015 11:32

Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od mirazkolina_CZ »

Zdar chlapi,zkoušel někdo z vás úpravu motoru která je podle SODY ve FAQu?

Mám rozpůlený motor a válec bohužel musím dát na výbrus.
Tak mě napadlo,že bych slícoval a zaleštil kanály a když už v tom budu,tak bych to zkusil překopat na 150.1 .
Už to z vás někdo dělal?

Čím jste ty kanály zabrušovali?Já si chci na to koupit přímou gravírovací brusku.

Apropo: Víte někdo,kdo dělá výbrusy a repase kliky na Kolínsku a okolí?



Díky za reakce.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
zkušenost s tím nemám, ale určitě úpravu spáchej před výbrusem.
Já si nechal dělat výbrus u pana Baška v Třebechovicích pod Orebem. Udělal to excellentně. Mám najeto kousek přes 600 km a super. Máš to ale z ruky.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Heki
Příspěvky: 951
Registrován: stř 23. led 2013 12:11

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od Heki »

Nedělal jsem to - upravoval jsem ale jiné motory a můžu potvrdit, že bez mikrofrézky s bowdenem a tři prdele nástavců se nehneš z místa. Snažil jsem se něco kdysi dělat růčo šmirglem a pilníkama, ale to mě u toho obrostl mech.

Pořídil jsem v supáči mikrofrézku s bowdenem (i takováto umí makat celé odpoledne bez přehřátí a destrukce) a k tomu se mi osvědčilo jít v tomto pořadí:

1. frézka ve tvaru zaobleného kužele, která hodně bere
2. smirkový kotouček
3. kotouček z leštící vaty (ideálně hrubší a pak jemnější)
4. finiš s filcovým leštícím kotoučem a leštící pastou

Pokud nechceš zrcadlový povrch tak to končí hrubou leštící vatou. Toto platí pro hliník.

Litinu jsem zatím takhle řešit nemusel, ale tam už to spíš bude o broušení kamenem, což se dělá blbě.
Heki z Opavy, member of HEDGEHOGS a člen hnutí za Kvadratizaci Velkého Kulového
BIG SINGLE - THAT'S RELIGION !
Správná motorka má lichý počet válců, přičemž 3 už jsou moc.
Obrázek

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od AresMlok »

Ahoj Heki,
možná blbej dotaz, ale, bylo to znát? Vím, že se takhle tuní a leští, jen by mě zajímalo, jestli v sání nemají být nějaké turbulence, které promíchávají palivovou směs a třeba ještě napomáhají lepšímu vypařování benolu, protože zrcadlo neklade tak velký odpor laminárnímu proudění. U 4T a stříkačky zrcadlo v sání chápu, ale u 2T atmosféry? Nežere to moc? Není pak případně taky k tuningu výfuk? Ono když se to krmí, tak to taky musí ven, jinak je ileus...
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Majkl
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27. led 2013 19:27

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od Majkl »

To by mě taky zajímalo, jestli je to nějak EXTRA poznat...

mirazkolina_CZ
Příspěvky: 23
Registrován: stř 06. kvě 2015 11:32

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od mirazkolina_CZ »

Super,díky za rady :)
Určitě to udělám před výbrusem.
Ještě Heki můžeš mi říct,co je to za značku té mikrofrézky,nebo kde se to dá koupit?

Aresmlokovi: co se týká leštěná ploch,je lepší plocha leštěná a to protože pomáhá hladkému průchodu směsi.
tzn. při sání žádné sací odpory a turbulence
při výfuku se na ní neusazuje tolik karbonu,proto se třeba nedoporučuje očištovat plochy něčím,co na ploše zanechá vrypy,protože v nich se pak např. karbon usadí dříve a je to ještě horší.(v podstatě to funguje jako houbička nádobí a její pórovitost).
Všimni si třeba,že kliková skříň je taky hladká a píst taktéž,právě kvůli usazování(kdyby nezáleželo na na povrchu tak to bude pouze z výroby ,,vyhrubovavé,, a ne vzaté na ,,čisto,,
co se týká turbulencí a promíchání směsi fungují tam jednoduchá pravidla z teorie:
čím delší je sací potrubí,tím je promíchání směsi kvalitnější a je lepší točivý moment - v nižších otáčkách
čím je sací portubí kratší,tím je logicky promíchání horší a křivka motoru je lepší ve výkonu -ve vyšších otáčkách
u aut se používá např. variabilní délka sacího kanálu.
Toliko z teorie.
A teď z mé praxe před x lety.
Trochu jsem s tím experimentoval.

Takže:
1.Udělal jsem si krátké potrubí pro výkon.
moje pozorování: motorka šla hned a rychle do vysokých otáček,ale síla 00 nic,jelo to,ale zátah žádný.

2.Udělal jsem si domeček s membránou který jsem namontoval mezi karburátor a válec,nic dalšího nezměněno.logicky se tím i prodloužilo sací potrubía a zabránilo se zpětnému rázu směsi do karburátoru.
pozorování:Jelo to pěkně od spodu,i na trojku se to zvedalo na zadní kolo jen při zátahu za plyn a motorka měla celkově sílu.jenže při spodních otáčkách.jakmile došlo na vyšší 4000 tis. a více,tam motorka prostě ve výkonu zatuhla.

Takže úplně ideální je to se standartním sériovým sacím potrubím,jo soudruzi z NDR to prostě vymysleli hodně dobře.

A co se týká sportovního výfuku,je to sice fajn,motorka má větší řev,rychleji jde do otáček,ale ztrácí se tah.Takže od sportovního výfuku,přecházím zpět k originálnímu.Co se týká spotřeby a leštění.Každý výfuk pro dvoutakt má zpětný ráz směsi zpět do válce.

Co se týká nějakého tuningu MZ.
Podle mě je nejlepší udělat motor do originálního stavu a hodnot tak,aby fungoval tak jak má,než dělat nějaké nesmysly které stejně nemají smysl.
např. nemá smysl rvát do motorky tuningový výfuk nebo sportovní filtr,když máš vůle na celé motorce a motoru.
Ale zároveń je lepší vyřešit nedostatky.
např místo ložisek s kovovým krytem v kolech dát kryté pryží atd.

Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1920
Registrován: úte 22. led 2013 19:16

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od Harry »

teď ti trochu nerozumím... právě jsi napsal, že nejlepší je to mít všechno origo, ale stejně se chceš pouštět do nesériových úprav...

A když už jsme teda u toho teoretizování a jelikož se mi v práci nechce pracovat, tak taky něco sesmolím...
řekněme, že ono to chování aerosolu který někde něčím proudí není tak úplně jednoduchý... říká se tomu dynamika proudění. Jelikož nejsi schopnej změřit rychlost, kterou ti směs proudí kanálama, tak "ladění" tohoto typu je fakt pokus omyl... O nějakým laminárním proudění ale stejně nemůže být řeč, protože při té rychlosti proudění už se prostě musí jednat o turbulentní proudění... Hodně dobře nám k tomu povykládali v Divišově a myslím, že to říkal i Vapik, že někteří výrobci a ladiči zjistili, že sice měli kanály jak zrcadlo, ale úmyslně se v nich pak dělal hrb právě pro řekněme "finální zatočení směsi ve válci". no pro zlepšení chodu bohatě stačí, když si překontroluješ těsnění pod válcem a kolem karburátoru, jestli náhodou nemá přesah dovnitř do kanálů.
A další věc je, že pokud ladit, tak komplexně... takže karbec, spalovací prostor a hlavně u dvoutaktu výfuk (a nemluvim teď o tom "laďáku" co se dá koupit).
Nejlíp stejně vždycky pojede MZ s origo pístem a nerozhozeným karbcem... ale těch už dnes moc není...
Obrázek
Obrázek

Na sraz pojedu klidně i na Burgmanovi a nestydím se za to

mirazkolina_CZ
Příspěvky: 23
Registrován: stř 06. kvě 2015 11:32

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od mirazkolina_CZ »

Harry,vysvětlím ti to:

Nemám v plánu leštit všechny kanály do zrcadlového lesku.
Chci : sací začistit a opravit od předchozího zásahu tunera,
přepouštěcí vyčistit
výfukový vyčistit a trochu zaleštit aby se tam neusazoval karbona nezpůsobil přidření pístu.
nový píst zaleštit
spalovací prostor v hlavě též vyčistit od karbonu a zaleštit.

Co se týká neoriginálních úprav, ta změna na 150.1 mě napadla jen díky tomu že se takhle dělali sériové válce, které fungují se sériovým karburátorem,výfukem a dalšími komponenty.

Karbec,spalovací prostor a výfuk se mi opravdu ladit nechce,nevidím v tom žádný smysl.

Heki
Příspěvky: 951
Registrován: stř 23. led 2013 12:11

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od Heki »

Tu frézku zjistím, ale je to nějaký noname. Nicméně funguje až nečekaně dobře.

Já teda dvoutakty moc neladil. Spíš jsem se hrabal v hlavách čtyřtaktů. Společné to ale má to, že je základ odstranit výrobní nedostatky ve formě špatně slícovaných přechodů, otřepů... I u japonců jsou tam skoky až běda. Výfukové kanály jsem leštil do zrcadlova a sací jsem nechal jemně drsné (ale i ta jemná drsnost asi ve finále byla hladší než originál) právě kvůli těm mikroturbulencím. Ono to je všechno v rámci nějaké teorie. Například motory v Divišově měly sání taky v lesku a taky známý úpravce jednoválců - německý ABP racing sací kanály leští do zrcadlova. A vzhledem k tomu, že jim ty motory fungujou (potvrzeno na brzdě), tak na tom asi něco bude. Jenže to už je trochu vyšší liga. Mají fúru zkušeností a taky třeba flow bench, který už umí něco napovědět. Bez toho je to fakt pokus omyl. Hlavy co jsem dělal já sice jedou solidně, ale neměřil jsem to na brzdě před a po a krom toho jsem dělal i jiné věci, takže nelze přesně určit, zda to pomohlo a případně kolik koníků a ňůtnmetříků to hodilo.

U toho dvoutaktu je základní věc ten výfuk, který dělá asi třetinu výkonu. Takže tam se vyplatí nic nezanedbat. Časování válce taky pomůže hodně, ale tady by spíš poradil Vapík, který těch motorů udělal spousty. Zajímavé je, že kolikrát méně extrémní úpravy fungují lépe. Vapíkova závodní ČZ 175 katalog nemá proti sérii válec ani moc upravený a jede to neskutečně.

Dobrý způsob je držet se osvědčených receptů dle návodu někoho, kdo už to odzkoušel. Horší je, že todle know how se hůř hledá, protože jednak je úpravců málo a druhak si spousta lidí svá tajemství drží.
Heki z Opavy, member of HEDGEHOGS a člen hnutí za Kvadratizaci Velkého Kulového
BIG SINGLE - THAT'S RELIGION !
Správná motorka má lichý počet válců, přičemž 3 už jsou moc.
Obrázek

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od AresMlok »

zdravím,
jen abych upřesnil, proč jsem se ptal.
Kartery a kliku mám čistou jako dětskou prdýlku, tam se nic neusazuje. Sací potrubí je od oleje, výfukový kanál byl mírně černý, ale mazlavý. Karbon se mi urval až z výfukového kolena - tam byl karbon již suchý. Tady bych možná vyleštil výfukový kanál.
Spíš mě zarazilo, že mám od výbrusu hadici sání plnou oleje z benolu. Pravda, měnil jsem vzduchový filtr a zřejmě motor výrazně lépe cucá vzduch, přeplachuje a hází směs za karbec. No a kdybych to ještě vyleštil, tak bych možná mohl rekuperovat olej z benolu >:D<
S délkou sání jsem nijak neexperimentoval, zato při zajíždění dostával motor čočku a dle pocitu se to důležité odehrálo mezi 40-tým a 100-tým kilometrem. Tam motor získal vlastnosti, který jsem od něj chtěl. Nyní si ještě sedá a chvíli bude, postupně získává na síle - válec, kroužky i píst se pořád leští. Točky jsou vyřešený. Max výkon je někde kolem 6500 otáček.
Vzhledem k tomu, že jsem na posledním výbrusu, tak s tím nic tvořit nebudu. Teda nakládat samozřejmě ano :-)T
Nicméně, máte někdo olej v hadici sání?
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

Robert
Příspěvky: 73
Registrován: pát 19. črc 2013 16:03

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od Robert »

jj, já tam mám taky mastno.
Někde jsem četl, že dvojtakt je proudový motor, a něco na tom bude. Vyměnil jsem těsnění na víku komory filtru (pěkná tlustá pěnová guma z podložky na PC myš), dotáhl spoje (mezi komorou, kostrou a tím červeným boxem) a je to lepší.

U toho víka tělesa filtru jsem narazil na takovou věc:
jak je tam ve spodní části zobáček, tak ten se mi při dotažení víka opřel o tělo rámu, a dle mého laického názoru ve spodní části nedoléhalo těsnění po celé ploše (zejména když bylo trochu "vymačkané") a tak asi komora netěsnila. Trochu jsem jej zbrousil, a sedí pěkně.
Dřív jsem byl obyčejný zeťák... Teď je ze mě MZ-ťák!!!

Uživatelský avatar
Pete
Příspěvky: 383
Registrován: stř 23. led 2013 18:57

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od Pete »

To že je v gumové trubce za karburátorem olej je normální, dvoutakty bez klapky prostě trochu hážou zpátky. To jste měli vidět kolik paliva a oleje při plným plynu vyhazoval na sedačku jeden nejmenovaný ruský sněžný skůtr :-D
S počtem válců je to jako s pracovním kolektivem, ideální je lichý počet, ale tři jsou už moc.
:HG

Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1920
Registrován: úte 22. led 2013 19:16

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od Harry »

ten skůtr byl totiž s přeplňováním... dalo se to určitě řídit i tím, žes zmáčkl "nádrž" :-=
Obrázek
Obrázek

Na sraz pojedu klidně i na Burgmanovi a nestydím se za to

mirazkolina_CZ
Příspěvky: 23
Registrován: stř 06. kvě 2015 11:32

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od mirazkolina_CZ »

Jestli jsi dělal výbrus a ještě to zajíždíš,
tak je jasné že tam máš oleje více díky bohatší směsi.

Pro klid duše si ještě zkontroluj jestli ti dovírá sytič a jeho gumičku v šoupátku.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od AresMlok »

Zdravím,
no já mám trochu jinej motor...
Nyní najeto přes 700 km, jehla na prvním zářezu a 1,5 otáčky vzdušník. Svíčka N15C stav hnědorezatá kladná elektroda a záporná na kroužku černá suchá a na pólovém nástavci hnědorezatá, závit mokrý. Pokud jsem vzdušník povolil na 1,75 otáčky, kladná elektroda začala světlat a závit uschnul. Sytič mám zavřený, použil jsem ho jen jednou a to jen na start - to bylo pod nulou. Ihned po naskočení motoru jsem ho zavřel, bo by se uchlastal - tedy dovírá.
S tímhle nastavením jde plynule za plynem, nemá žádnou díru při přidání plynu a po kilometru přestane kouřit. Plechovky do referenčního kopce předjíždím. Chytá na první až třetí šlápnutí bez sytiče. Závislost na čem to je, jsem zatím nevychytal.
Ohřátej ho honím k 7 tisícům otáček a moc se mu to líbí. Nastartovat jde rukou, jen nesmí kopnout, to by mi zlámal ruku. Předstih 2,5 mm.
Spotřeba zatím klesá - tedy spokojenost.
Průběh zajíždění mám popsanej, tak kdyby měl někdo zájem... >:D<
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

mirazkolina_CZ
Příspěvky: 23
Registrován: stř 06. kvě 2015 11:32

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od mirazkolina_CZ »

Defimuj mi prosím tvůj pojem ,,trochu jinej motor,, a ,,jehla na 1. zářezu,, ?
Dle provozního návodu má být při zajíždění na 3. ,pak na 2.

A povídej jak jsi ho zajížděl :)

Jinak jestli to jede dobře, neřeš to.

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od AresMlok »

To je prosté,
tovární nastavení (příručkové) motoru nechutnalo před výbrusem ani po něm. Proto píšu, že je potřeba motor vnímat - to stačí.
Zásadní chyba před výbrusem byla ta, že jsem dle financí střídal různé značky a typy olejů do benolu. Motor to sice mazalo celkem v pohodě, ale jen do okamžiku, než se mi urval karbon z příruby kolena výfuku a podíval se do válce. Olej už nikdy měnit nebudu, pokud ho budou vyrábět.
No a protože nejezdím na 2 zářez, ale na první, tak dodržuji i poměr 1:50. Jelikož nemám měrky trysek, je možné, že mám o něco větší trysku v rámci výrobních tolerancí. To ale nevím. On karbec je stejně závislý na vícero podmínkách, tak u mě to prostě vychází takto.
Případné příští zajíždění by bylo o něco jinačí - hlavně nastavení karbce, ale v podobném duchu...>:D<

Další poznatky dodám, až bude natočeno přes 1000 km. Teď to nemá smysl - viz přílohy.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

mirazkolina_CZ
Příspěvky: 23
Registrován: stř 06. kvě 2015 11:32

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od mirazkolina_CZ »

Takže olej používáš Motorex Formula 2T?

Proč?Normy má stejné jako Mogul TSF.


Kdo jste ještě zajížděli s jakým olejem?

Měl jsem v plánu zajíždět Mogulem TS a pak přejít na TSF.

Ale jak pročítám produktové listy ,tak nevím.
Logicky dle produktového listu má TSF vyšší vyzkozitu než TS a lepší normu,ale s Motorexem Formula 2T je naprosto srovnatelná.

Protože :
tohle

a tohle

Díky za příspěvky

Uživatelský avatar
AresMlok
Příspěvky: 703
Registrován: sob 24. kvě 2014 16:01

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od AresMlok »

No to je tím, že Tonda i Bohouš již za sebou měli či mají desítky motorů rozdělaných a po výbrusech, včetně více jak 40 let motokrosařských 2T zkušeností, kdy zkoušeli opravdu kde co. Dospěli k Formuli a tím hledání skončilo. Přebral jsem ověřené. Nic víc nic míň. Jezdil jsem na kde co, kdysi dokonce na olej z rybiček a taky to v pohodě jelo. Důležitý je, nestřídat různé oleje.
Dle zkušeností ostatních je TSFko dobrý olej, tak proč ne?
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150

mirazkolina_CZ
Příspěvky: 23
Registrován: stř 06. kvě 2015 11:32

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od mirazkolina_CZ »

Aha :) ,
Po pročtení všech technologických a technických postupů u olejů jsem
TSF už včera vyloučil z důvodu velice nízkého bodu vzplanutí.

Takže to si do motoru opravdu nedám.

Ale u Motorexu Formula 2T jsem nikde nenašel ani produktový,ani bezpečnostní list.
Zatím.
Každopádně díky za tip :)

Heki
Příspěvky: 951
Registrován: stř 23. led 2013 12:11

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od Heki »

Doporučuju přečíst si cestopis od pana Pavla Suchého, který na Jawě 350/634 objel svět. Tento motor je výkonostně a technologií zhruba na úrovni MZ. Pavel do toho lil kdeco, pokaždé jiný olej a vesměs oleje určené do čtyřtaktu - jednoduše proto, že dvoutaktní olej nebyl k sehnání. Motorce tyto směsi pochybných kvalit nedělaly vůbec problém a ani jednou tam nepsal, že by snad zadřel. Takže myslím, že z toho děláte přílišnou vědu.
Heki z Opavy, member of HEDGEHOGS a člen hnutí za Kvadratizaci Velkého Kulového
BIG SINGLE - THAT'S RELIGION !
Správná motorka má lichý počet válců, přičemž 3 už jsou moc.
Obrázek

Uživatelský avatar
Márty
Administrátor
Příspěvky: 1592
Registrován: úte 22. led 2013 15:41

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od Márty »

Naprostý souhlas s Hekim...
Obrázek

mirazkolina_CZ
Příspěvky: 23
Registrován: stř 06. kvě 2015 11:32

Re: Úprava MZ 150.2 na typ 150.1

Příspěvek od mirazkolina_CZ »

To je možné dát dvoutaktu motor pro čtyřtakt ,ale nelze srovnávat výkonostně motor s dvěmi válci za jeden.
O zadření mi nejde, maže každý olej.Ale záleží co ten olej v motoru po jistém čase udělá.

Věda to není,já už přišel na to v čem to je a čím se řídit, takže už to neřeším.

Olej na který bude motor dále jezdit mám vybraný a tím bych to uzavřel.

Odpovědět