Vánoční nadílka
Re: Vánoční nadílka
jo jen se zeptám sem možná špatně pochopil původní myšlenka má být co ?
Re: Vánoční nadílka
chceš říct že potřebuju ohřátej motor a nastavit ho tak aby na něj šel co nejlépe ? protože díru ve výkonu mám přidám na volnoběh a nevyletí hned až za 3500 to vyletí pořádně po ohřátí je to lepší
Re: Vánoční nadílka
Původní myšlenka je ta, že karburátor má dodávat benol ve správném poměru se vzduchem. Jednoduché by to bylo, pokud by se jezdilo na plný plyn nebo volnoběh. Všechno mezi tím je velmi náročné na počítání, zkoušky a výrobu.
Potíž je v tom, že na poměr má vliv hodně faktorů. Zkouškami se dospělo k závěru, že nejjednodušší cestou jak ovlivňovat onen poměr (rozuměj dodržovat v rámci reálných ekonomických a výrobních možností) je spáchat kuželovou jehlu, zkosit náběh šoupěte, a správně nastavit volnoběžný okruh.
Kuželový tvar jehly je výrobně výrazně jednodušší (levnější) než nejspíše nějaký enklávně konkávní, který by mnohem lépe dodržoval směšovací poměr benol vzduch.
Vyjdeme-li z předpokladu, že je správně nastavená hladina v plovákové komoře, pak můžeme ovlivnit v rozumné míře jen velikost trysek a nastavení bohatosti směsi aslias volnoběhu - ono to velmi úzce souvisí.
Velikost trysek nechám na léto, protože teď v zimě by to byl opravdu požer...
Volnoběh/bohatost směsi:
Svíčka třeba Brisk N14C nebo ono NGK či Isolator, jehla na 2-hém zářezu, vzdušník třeba těch 1,5 otáčky. Řádně ohřát motor....
1 - zašroubovat vzdušník a povolit o 0,5 otáčky
2 - povolit seřizovací šroub bowdenu na víku karburátoru tak, aby plyn měl aspoň 1 cm vůli
3 - povolit šroub dorazu šoupěte tak, aby šoupě dosedlo na dno šachty
4 - nastartovat motor - plyn je potřeba pootočit asi do jedný třetiny až poloviny
5 - otáčky držet plynem na hodnotě cca 2 - 2,5 tisíce a pomalu plynem snižovat do okamžiku až motor začne jít nepravidelně
6- držet plyn dle bodu 5, povolit vzdušník tak, až chod motoru bude zase pravidelný. Opět plynem snížit otáčky tak, až bude chod motoru nepravidelný. Zase povolit vzdušník tak, až motor opět poběží pravidelně. Někde v tomto okamžiku, se již začne znatelně mrskat na silentbloku, tak kouknout na otáčkoměr a kontrolku dobíjení. Klidně otáčky zase snížit a vzdušník povolit do okamžiku pravidelného chodu motoru - kontrolku dobíjení můžeš nechat lehce problikávat.
7 - nyní zašroubovat šroub dorazu šoupátka tak, aby se o něj šoupátko opíralo
8 - nastavit vůli bowdenu s asi 1 - 2 mm vůlí
Takto nastavený karbec nechá i studenej motor okamžitě reagovat na přidání plynu.
Tímhle postupem se dá částečně eliminovat i vliv nesprávné velikosti hlavní trysky - 120 třeba u mě i na 4-tém výbrusu je moc velká.
Nastavení volnoběhu má vliv na průběh výkonu (spotřeby) v celém rozsahu otočení plynové rukojeti.
Nízké volnoběžné otáčky taky přispívají k lepšímu zařazení jedničky.
I černou zaolejovanou svíčku po krátkém projetí pěkně vypálíš. Určitě zkontrolovat po delší jízdě, jestli je rezatá - nesní bělat!
Neeliminuješ tím totiž případné falešné sání vzduchu za karburátorem... (při seřizování jo, ale pak už ne)
V tomto duchu jsou tyto druhy karburátorů konstruovány - MZ, ČZ, JAWA
Trochu myslet na to, že pokud jedeš z dlouhýho kopce a brzdíš motorem, tak takto seřízený karbec "nedodává dostatek" maziva pro klikovku a válec...(vyrábí chudou směs při zavřeném plynu a jízdou se zařazeným kvaltem). Takže někde v Alpách občas potáhnout za plyn... s dobrým olejem to je ale celkem jedno.
Potíž je v tom, že na poměr má vliv hodně faktorů. Zkouškami se dospělo k závěru, že nejjednodušší cestou jak ovlivňovat onen poměr (rozuměj dodržovat v rámci reálných ekonomických a výrobních možností) je spáchat kuželovou jehlu, zkosit náběh šoupěte, a správně nastavit volnoběžný okruh.
Kuželový tvar jehly je výrobně výrazně jednodušší (levnější) než nejspíše nějaký enklávně konkávní, který by mnohem lépe dodržoval směšovací poměr benol vzduch.
Vyjdeme-li z předpokladu, že je správně nastavená hladina v plovákové komoře, pak můžeme ovlivnit v rozumné míře jen velikost trysek a nastavení bohatosti směsi aslias volnoběhu - ono to velmi úzce souvisí.
Velikost trysek nechám na léto, protože teď v zimě by to byl opravdu požer...
Volnoběh/bohatost směsi:
Svíčka třeba Brisk N14C nebo ono NGK či Isolator, jehla na 2-hém zářezu, vzdušník třeba těch 1,5 otáčky. Řádně ohřát motor....
1 - zašroubovat vzdušník a povolit o 0,5 otáčky
2 - povolit seřizovací šroub bowdenu na víku karburátoru tak, aby plyn měl aspoň 1 cm vůli
3 - povolit šroub dorazu šoupěte tak, aby šoupě dosedlo na dno šachty
4 - nastartovat motor - plyn je potřeba pootočit asi do jedný třetiny až poloviny
5 - otáčky držet plynem na hodnotě cca 2 - 2,5 tisíce a pomalu plynem snižovat do okamžiku až motor začne jít nepravidelně
6- držet plyn dle bodu 5, povolit vzdušník tak, až chod motoru bude zase pravidelný. Opět plynem snížit otáčky tak, až bude chod motoru nepravidelný. Zase povolit vzdušník tak, až motor opět poběží pravidelně. Někde v tomto okamžiku, se již začne znatelně mrskat na silentbloku, tak kouknout na otáčkoměr a kontrolku dobíjení. Klidně otáčky zase snížit a vzdušník povolit do okamžiku pravidelného chodu motoru - kontrolku dobíjení můžeš nechat lehce problikávat.
7 - nyní zašroubovat šroub dorazu šoupátka tak, aby se o něj šoupátko opíralo
8 - nastavit vůli bowdenu s asi 1 - 2 mm vůlí
Takto nastavený karbec nechá i studenej motor okamžitě reagovat na přidání plynu.
Tímhle postupem se dá částečně eliminovat i vliv nesprávné velikosti hlavní trysky - 120 třeba u mě i na 4-tém výbrusu je moc velká.
Nastavení volnoběhu má vliv na průběh výkonu (spotřeby) v celém rozsahu otočení plynové rukojeti.
Nízké volnoběžné otáčky taky přispívají k lepšímu zařazení jedničky.
I černou zaolejovanou svíčku po krátkém projetí pěkně vypálíš. Určitě zkontrolovat po delší jízdě, jestli je rezatá - nesní bělat!
Neeliminuješ tím totiž případné falešné sání vzduchu za karburátorem... (při seřizování jo, ale pak už ne)
V tomto duchu jsou tyto druhy karburátorů konstruovány - MZ, ČZ, JAWA
Trochu myslet na to, že pokud jedeš z dlouhýho kopce a brzdíš motorem, tak takto seřízený karbec "nedodává dostatek" maziva pro klikovku a válec...(vyrábí chudou směs při zavřeném plynu a jízdou se zařazeným kvaltem). Takže někde v Alpách občas potáhnout za plyn... s dobrým olejem to je ale celkem jedno.
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Vánoční nadílka
Hele tak tohle jsem vůbec nevěděl skusim pak někdy moc díky
Re: Vánoční nadílka
Tak cosi jsem to zkoušel ale 100% jsem něco udělal špatně tak pak skusím znova ale výsledek byl takový že po přidání plynu to bylo tak 3 sekundové opoždění než šla do otáček. Čím to?
Re: Vánoční nadílka
Nevím, mě to funguje skvěle. U mě byla příčinou díry bohatá směs. Hladinu máš OK?
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Vánoční nadílka
Měla by být ale podívám se na ni vzduch určitě nesaje gufera mám ok i těsnění příruby akorát u hladiny nechápu jak při otevřeném ventilu je hladina tolik mm a při zavřeném tolik mm mě to nesedí buď nastavím při otevřeném na x mm a při zavřeném je rozdíl 1-2mm od psané hodnoty.
Re: Vánoční nadílka
A gufero u spojky má být nasazeno naopak než jak třeba u simsona a babetty ne?
Re: Vánoční nadílka
To může být, hladinu nastavíš přihnutím jazýčků na plováku. Já jsem i přihnul držáky baněk plováku, protože se mi baňky válely na dně komory. Ono to je chytře vymyšlený, ale jak to někdo zohýbá, tak návrat je fakt Odysea.
S guferama nevím, protože názory se různí. Já jsem vyšel z toho, že přetlak, který klikovka s pístem vytváří směrem k dolní úvrati má zůstat v klikovce (tedy neunikat k primáru nebo altíku) a vyfunět přepouštěcíma kanálama nad píst. To se myslím hodí, protože jde o směs. Mám tedy obě gufera pružinkama k setrvačníkům kliky. Dokonce jsem gufero na primáru pojistil podložkama, protože mi jednou vyfunělo a olej mi lítal z odvzdušňovací zátky nalévacího otvoru ven. Starší motory měly jak primár, tak altík řešeny stejným domečkem pro gufero. To bylo moudřejší.
Je však možné, že to dělalo neplechu, pokud se sjely kroužky a komprese se přes ně valila do klikový skříně. Nebo to bylo jen zlevnění výroby a zjednodušení montáže.
Jinak nastavení karbce výše uvedené žádnou díru nemá. Motor reaguje na plyn okamžitě. Pokud by se dusil, je přicpaná hlavní tryska nebo špatná hladina - nízká. Sytič dovírá?
S guferama nevím, protože názory se různí. Já jsem vyšel z toho, že přetlak, který klikovka s pístem vytváří směrem k dolní úvrati má zůstat v klikovce (tedy neunikat k primáru nebo altíku) a vyfunět přepouštěcíma kanálama nad píst. To se myslím hodí, protože jde o směs. Mám tedy obě gufera pružinkama k setrvačníkům kliky. Dokonce jsem gufero na primáru pojistil podložkama, protože mi jednou vyfunělo a olej mi lítal z odvzdušňovací zátky nalévacího otvoru ven. Starší motory měly jak primár, tak altík řešeny stejným domečkem pro gufero. To bylo moudřejší.
Je však možné, že to dělalo neplechu, pokud se sjely kroužky a komprese se přes ně valila do klikový skříně. Nebo to bylo jen zlevnění výroby a zjednodušení montáže.
Jinak nastavení karbce výše uvedené žádnou díru nemá. Motor reaguje na plyn okamžitě. Pokud by se dusil, je přicpaná hlavní tryska nebo špatná hladina - nízká. Sytič dovírá?
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Vánoční nadílka
jo sytič jo no skusím tu hladinu
Re: Vánoční nadílka
Tak výsledek no hladinu jsem seřídil dle hodnot snad dobře a jak to dopadlo no nastartovala a volnoběh byl nízký a musel jsem šroub zašroubovat skoro na doraz aby to drželo něco kolem 2000 pak jsem skusil ještě ten postup co jsi psal no a šla mnohem lépe do otáček ale při rychlém přetočení plynu a hned zpět to kolem 4000 pšouklo a pořád do kola a z výfuku šli kapičky oleje ale nebyly černé no takže to už šlo za plynem občas to nee střelilo jen pšouklo ale pořád nešel volnoběh bez toho abych to zašrouboval jo za plynem to šlo pouze když byla směs povolena více ja 1.5otáčky a co se svíčky týče tak ta byla řekněme suchá spíš kolem elektrody byla taková vlhčí a dozlatova opálená už vážně nevím jo a když to drželo třeba 2000 tak po zapnutí světel to slezlo až to zdechlo nebo to drželo chvíli i 1200 a kontrolka ooobčas problikla ale jak zase zhasla tak to rázem zdechlo což je divné prostě 1200 a najednou jako kdyby někdo vypnul klíč.
Re: Vánoční nadílka
Chování Tvého motoru je divné. Někde bude něco jinak než má být.
Já momentálně vůbec netuším, jak mám vzdušník povolený. Fakt nevím. Seřídil jsem karbec, jak jsem uvedl a maká to. Ono to ale možná bude povoleno o více než 1,5 otáčky.
Mám nový filtr sání. Může to mít vliv.
Jakej máš předstih?
Zlatavá barva elektrod je OK, to že jsou suchý, je taky OK. Platí pro ohřátý motor, na studeným budou elektrody mokrý.
Víš co, ještě vydrž tejden, já to pak prověřím. Teď potřebuju, aby to jezdilo a jezdí to
Pak mám dovču a znova to našteluju. Jestli to bude stejný jako to mám teď, bude potvrzeno, že to maká a není to nějaká zázračná náhoda.
Na ohřátým motoru jsou volnoběžný otáčky stejný jak se světly, tak bez světel.
Škoda, že jsi tak daleko...
Já momentálně vůbec netuším, jak mám vzdušník povolený. Fakt nevím. Seřídil jsem karbec, jak jsem uvedl a maká to. Ono to ale možná bude povoleno o více než 1,5 otáčky.
Mám nový filtr sání. Může to mít vliv.
Jakej máš předstih?
Zlatavá barva elektrod je OK, to že jsou suchý, je taky OK. Platí pro ohřátý motor, na studeným budou elektrody mokrý.
Víš co, ještě vydrž tejden, já to pak prověřím. Teď potřebuju, aby to jezdilo a jezdí to

Pak mám dovču a znova to našteluju. Jestli to bude stejný jako to mám teď, bude potvrzeno, že to maká a není to nějaká zázračná náhoda.
Na ohřátým motoru jsou volnoběžný otáčky stejný jak se světly, tak bez světel.
Škoda, že jsi tak daleko...
Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Vánoční nadílka
Jo děkuju no dal jsem to známému ten karbec ať se na to podívá pak uvidim hele předstih by měl býtok jiskra silná pravidelná a dává když je píst nahoře jako předstig asi ne spíš uvidim co udělá s tim karbecem jo když jsem měl tu směs povolenou koplo mě to do nakopávačky a to dělalo když jsem ji koupil je to dobře znamená to dobrou kompres ale na 1,5 otáčky to nedělá tak pak kdyžtak napiš taky jsem týden mimo.
Re: Vánoční nadílka
Máš beztak v řiti hladinu, v šeci štelujou hladinu tak, jak je v návodu, ale uvědom si jednu věc, ty něco nějak pozohýbáš, ale když máš ve vaničce benzín a dáš tam plováky, hladina se zvedne tzn. ty nevíš jaká tam je, protože je nějaká tehdy, když tam máš víčko od plovákovky... Takže to udělej takto
pak si jen změříš hladinu od okraje nádobky k hladině benzínu, nevím jak to má 150, ale 250 má 12mm +- 1
Popřípadě, pokud máš, měl si nebo si dával elektronický regulátor dobíjení, může být chyba i tam, ale já bych to prostě viděl na tu hladinu... Takhle se to projevovalo mě, přesně jak píšeš, otáčky tak do 2-4tis. pak se to dusilo, kuckalo to, střílelo atd. ladil jsem všechno, aji hladinu, asi 10x, ale nikdy né tak, jak na té fotce, co sem tu hodil (bo mě to kokota nenapadlo...) Zkus to a uvidíš, nedělej s tím karbecem nic, prostě to naplň ať máš jistotu, jestli to je ono nebo ne!!!
Pokud si ten karbec dal nějakýmu dalšímu "umím to opravit" tak nevím no... Aby Ti z toho neudělal třeba letadlo...
Pak dej vědět, jesi jo, nebo ne!!! Čuuuuuuuuuus
pak si jen změříš hladinu od okraje nádobky k hladině benzínu, nevím jak to má 150, ale 250 má 12mm +- 1
Popřípadě, pokud máš, měl si nebo si dával elektronický regulátor dobíjení, může být chyba i tam, ale já bych to prostě viděl na tu hladinu... Takhle se to projevovalo mě, přesně jak píšeš, otáčky tak do 2-4tis. pak se to dusilo, kuckalo to, střílelo atd. ladil jsem všechno, aji hladinu, asi 10x, ale nikdy né tak, jak na té fotce, co sem tu hodil (bo mě to kokota nenapadlo...) Zkus to a uvidíš, nedělej s tím karbecem nic, prostě to naplň ať máš jistotu, jestli to je ono nebo ne!!!
Pokud si ten karbec dal nějakýmu dalšímu "umím to opravit" tak nevím no... Aby Ti z toho neudělal třeba letadlo...
Pak dej vědět, jesi jo, nebo ne!!! Čuuuuuuuuuus
Re: Vánoční nadílka
Jako taky to vidím na hladinu protože říkám kompres gufera elektro vše je ok. No ten komu jsem to dával má mz taky 150 no a zkušenosti má bohaté tak uvidím no každopádně díky.
Re: Vánoční nadílka
Jinak jo vědět dám určitě jinak takový dotaz na foto ne to jaký typ karbecu a dával se na 150 nebo 250? Protože nevím ten šroub to jsem neviděl zatím
Re: Vánoční nadílka
neřeš odkud je a co je zač, jen pro oko abys věděl, jak to měřit !!! 

Re: Vánoční nadílka
Kluci:
jednou pro vždy: https://www.youtube.com/watch?v=QXApK2e4vfQ
čas 5:30 - 7:40... klidně to ale zkoukněte celý
jednou pro vždy: https://www.youtube.com/watch?v=QXApK2e4vfQ
čas 5:30 - 7:40... klidně to ale zkoukněte celý

Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Vánoční nadílka
Však to říkám, ne?? 

Re: Vánoční nadílka
Tak bylo to hladinou motor jde okamžitě za plynem má dosti jiný zvuk prostě předtím to byl takový pincek teď je to zase taková jawka
no už jen volnoběh a je to děkuji všem.

Re: Vánoční nadílka
Jako bych to neříkal 

Re: Vánoční nadílka
Jak můžeš sakra srovnávat MZ s Jawou 



Na sraz pojedu klidně i na Burgmanovi a nestydím se za to
Re: Vánoční nadílka
To je jasný:
Moje Zelená Jawka má po seřízení karburátoru zvuk jako Jawka...
simso: hoď svůj pekelnej stroj na Ukaž s čím jezdíš...
Moje Zelená Jawka má po seřízení karburátoru zvuk jako Jawka...

simso: hoď svůj pekelnej stroj na Ukaž s čím jezdíš...

Schválená červená milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Schválená stříbrná milenka - MZ ETZ 150
Re: Vánoční nadílka
taky sem nepochopil to přirovnání k Jawě 
Ale 250 s otevřeným filtrem to je paráda, hlavně v Královopolským tunelu
!:)!

Ale 250 s otevřeným filtrem to je paráda, hlavně v Královopolským tunelu

Re: Vánoční nadílka
a jak jsi vykompenzoval ty změny tlaků při otevřeným filtru?


Na sraz pojedu klidně i na Burgmanovi a nestydím se za to